Ford Escort należy do najlepiej sprzedawanego samochodu Forda w Europie. Escort należy do niższej klasy średniej plasując się w segmencie C
Ford jak na amerykańskiego producenta może pochwalić się sporym zaangażowaniem w rynek europejski. Jednym z owoców pracy działów tej marki na Starym Kontynencie jest kompaktowy Ford Escort, który wśród fanów motoryzacji znany jest ze sportowych wersji RS Cosworth i przeznaczonych do startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata znanych globalnie jako WRC.
Ford Escort – historia modelu
Pierwszy Ford Escort to dziś już niesamowicie stary model. Kompakt amerykańskiego producenta powstał w 1967 roku i był dziełem europejskiego oddziału marki. Nowy samochód zastąpił modele Anglia i Squire. Na swoje czasy pierwszy Escort był dość atrakcyjnym autem i można go rozpoznać po dość obłych liniach nadwozia, kwadratowych proporcjach i sporych lampach z wąskim chromowanym grillem pomiędzy nimi. Pierwszy Escort trafił nie tylko do Europy, ale też RPA, Australii, Azji, czy też Nowej Zelandii. Już wtedy powstał on również w sportowej wersji RS1600 i RS2000.
Druga dość kanciasta generacja powstała w 1974 roku. Auto zyskało sporą czarną listwę biegnącą wzdłuż całego boku auta. Samochód ponownie powstał w wersjach RS, wśród których znajdziemy odmianę RS Mexico, RS1800 i RS2000. Podobnie jak poprzednik kompakt oferowany był jako sedan lub kombi.
Trzecia generacja to spora rewolucja. Auto było zbudowane tylko i wyłącznie z myślą o Europie. Z tego powodu napęd z tyłu przeniesiono na przednią oś, a także poszerzono ofertę nadwoziową o wersję liftback. Auto z miejsca odniosło spory sukces, gdyż po premierze w 1980 roku auto wygrało prestiżowy plebiscyt na Europejski Samochód Roku 1981, w którym podium uzupełniły takie auta jak Fiat Panda i Austin Metro. Tym razem pojawiła się tylko wersja RS1600. Ponadto doszło do rewolucji w postaci odmiany XR3i, która jako pierwsza w tym modelu korzystała z benzynowego silnika z wtryskiem paliwa zamiast gaźnika.
Czwarta generacja to jedynie mocno zmieniony poprzednik. Oferta nadwoziowa pozostała bez zmian, a silniki zaczęły zyskiwać wtrysk paliwa w coraz większej ilości. Na spore zmiany trzeba było poczekać do 1990 roku. Wtedy powstał Ford Escort V, który był całkowicie nową konstrukcją. Skorzystał on z nowej płyty podłogowej, a nadwozie stało się większe i zyskało opływowe kształty. Ostatnia generacja Escorta powstała 1995 roku. Była ona mocnym liftingiem poprzednika i zakończyła swój żywot w 2000 roku na rzecz nowego kompaktowego modelu jakim stał się Ford Focus. W ten sposób skończyła się historia najlepiej sprzedającego się auta Forda w Europie.
Ford Escort – sportowa historia
Na bazie piątej generacji powstał Ford Escort RS Cosworth. Samochód ten skorzystał z płyty podłogowej Sierry, a nadwozie pochodzi właśnie z Escorta. Celem auta było przede wszystkim uzyskanie homologacji rajdowej grupy A od FIA. Ford Escort RS Cosworth wygrał siedem rajdów w latach 1993-1994, a za jego kierownicą siadali tacy kierowcy jak Carlos Sainz senior czy Ken Block. Ponadto potem powstał Ford Escort WRC, który z Carlosem Sainzem za kierownica wygrał 2 rajdy w 1997 roku.
Ford Escort – dane techniczne i silniki
Ford Escort szóstej generacji jest długi na 4136 mm przy rozstawie osi rzędu 2525 mm. Jego szerokość to 1691 mm, a wysokość sięga 1398 mm. Inne wymiary niż podane wyżej dla sedana ma wersja kombi. Mierzy ona 4302x1700x1398 mm w kolejności długość, wysokość, szerokość. Auto otrzymało jedynie dwie gwiazdki w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
Pod maską ostatniego Escorta znajdziemy zarówno silniki benzynowe i wysokoprężne. Wybrane z nich to jednostki diesla 1.8 D o mocy 60 KM oraz 1.8 TD generujące 70 lub 90 KM. Wśród benzyn spotyka się dość często jednostki 1.4i generujące 71 lub 75 KM. Większy i mocniejszy silnik 1.6i o mocy 90 KM oraz jednostkę 1.8i, która do dyspozycji daje 105 koni mechanicznych.
Ford Escort – dostępność
Pomimo faktu, iż Escort to jeden z najlepiej sprzedających się w Europie modeli Forda dziś trudno znaleźć taki samochód. Wynika to z faktu, że jest to zwykły kompakt, który jest znacznie rzadziej wybierany od na przykład Golfa. Dostępne egzemplarze pochodzą najczęściej z szóstej generacji i kosztują od kilku do 10 tysięcy złotych.