km km
expand_more
Zamknij close

Potwierdź
expand_more
Zamknij close
cm³ cm³
KM KM

Potwierdź
expand_more
Zamknij close

Potwierdź
expand_more
Zamknij close

Potwierdź
expand_more
Zamknij close

Potwierdź

Hyundai Accent to model marki z Korei Południowej znajdujący się na pograniczu segmentu aut miejskich oraz kompaktowych. Wprowadzono go ponad ćwierć wieku temu chcąc poszerzyć ofertę w tej klasie i doczekał się pięciu generacji. Nie jest on jednak sprzedawany już globalnie tak jak na początku produkcji i aktualnie trafia głównie na mniej zaawansowane rynki, gdzie klienci mają mniejsze oczekiwania. 

Hyundai Accent – historia modelu

Hyundai Accent powstał w połowie lat 90. XX wieku. Wtedy południowokoreański Hyundai chciał poszerzyć swą ofertę w segmencie aut kompaktowych i miejskich. Dlatego powstał model Accent, który stał się alternatywą dla takich modeli jak Excel i Elantra. Accent to w pełni samodzielna konstrukcja marki z Korei Południowej i charakteryzuje go trójbryłowa prosta konstrukcja. Sylwetka nadwozia w pierwszej generacji była mocno zaokrąglona i auto oferowano jako sedana bądź 3- lub 5-drzwiowego liftbacka. Auto oferowano pod różnymi nazwami. W Europie nazywał się Accent, lecz we Francji otrzymał nazwę Pony. W Australii i Nowej Zelandii sprzedawany był jako Excel, a w niektórych krajach takich jak Indonezja i Wenezuela był budowany na licencji przez inne przedsiębiorstwa.

W 1999 roku zaprezentowano następce pierwszej generacji. Nowa odsłona Accenta zmieniła nieco linie nadwozie, które stały się mocniej zarysowane i kanciaste. Auto ponownie znajdowało się na granicy segmentu B i C, więc zalicza się je do tak zwanego segmentu B+ w skład którego wchodzą auta za duże na samochody miejskie, lecz za małe na kompaktowe. Inne przykłady takich samochodów to na przykład Fiat Tipo, czy Skoda Rapid, czyli dobrze znane w Polsce samochody subkompaktowe. 

Trzecia generacja przyniosła pierwszą sporą zmianę. Auto trafiło typowo do segmentu B, a z odmian nadwoziowych zniknął liftback na rzecz 3-drzwiowego hatchbacka. Hyundai Accent III był bardzo spokrewniony, a wręcz bliźniaczy z Kią Rio, czyli miejskim modelem marki wchodzącej w skład koncernu Hyundaia. Wciąż auto było sprzedawane na rynkach globalnych i samochód ten produkowano w niektórych fabrykach od 2005 do nawet 2012 roku w tureckich zakładach w Izmir. W Europie była to ostatnia generacja tego modelu, gdyż został on zastąpiony przez dobrze dziś znanego Hyundaia i20. 

Hyundai Accent – historia po wycofaniu z Europy

Hyundai Accent IV upodobniony został do między innymi modelu i30. Dostępny był ponownie jako 4-drzwiowy sedan, a 3-drzwiowego hatchbacka zastąpiła 5-drzwiowa odmiana. Auto trafiło do Chin, gdzie sprzedawano je jako Hyundai Berna, w Kolumbii i Izraelu model nazywał się i25 Accent, w Rosji był to Hyundai Solaris, a na niektórych rynkach korzystano też z nazw Grand Avega, Excel czy też Dodge Attitude. 

Piąta generacja to już głównie sedan, gdyż hatchback trafił tylko do Meksyku i Kanady. Ponownie okrojono liczbę rynków na które trafia ten miejski model Hyundaia i największe z nich to między innymi Indie i Rosja.

Hyundai Accent – dane techniczne

Ostatnia oferowana w Europie, trzecia generacja modelu Accent jest długa na 4045 milimetrów w wersji hatchback lub od 4280 do 4310 milimetrów w odmianie sedan. Rozstaw osi to 2500 milimetrów, a szerokość samochodu mierzy 1695 milimetrów. Masa własna miejskiego auta to od 1150 do 1320 kilogramów. Wysokość sięga 1480 milimetrów.

Hyundai Accent – silniki

Pod maską Hyundaia Accent trzeciej generacji nie znajdziemy zbyt wiele jednostek napędowych. Dostępne są dwa silniki benzynowe i jeden wysokoprężny. Najsłabsza opcja to silnik 1.4 o mocy 97 koni mechanicznych. Nieco mocniejsza benzyna ma pojemność wynoszącą 1.6 litra i wytwarza 112 koni mechanicznych mocy maksymalnej. Dostępny diesel to jednostka 1.5 CRDI o mocy 110 KM. 

Hyundai Accent – ceny na rynku wtórnym

Za używanego Accenta trzeciej generacji należy zapłacić co najmniej 7 tysięcy złotych. Model ten jest jednak bardzo rzadki na rynku wtórnym i najczęściej spotkamy egzemplarze z pierwszych lat produkcji, których ceny sięgają maksymalnie 10 tysięcy. Nieco więcej jest przedstawicieli drugiej generacji, która kosztuje od 2 do około 5 tysięcy złotych.