km km
cm³ cm³
expand_more
Zamknij close

Potwierdź
expand_more
Zamknij close

Potwierdź
expand_more
Zamknij close

Potwierdź
expand_more
Zamknij close

Potwierdź
expand_more
Zamknij close

Potwierdź

Yamaha TDM

Motocykl idealny do dynamicznej jazdy nie tylko w miastach, ale także na krętych górskich drogach czy takich, których stan nawierzchni pozostawia wiele do życzenia – taka w założeniach była Yamaha TDM. Maszyna miała zatem łączyć w sobie turystykę i sport. I rzeczywiście motocykle tej serii zapewniały niesamowitą zabawę podczas jazdy, a poszczególne modele do dziś cieszą się dużą popularnością na rynku wtórnym.

TDM 850, czyli początki

Pierwsza generacja TDM pojawiła się w roku 1991 i od razu wzbudziła spore zainteresowanie, a to dzięki nowatorskiej konstrukcji motocykla szosowo-turystycznego. Zwarta i wąska maszyna zwinnie przeciskała się w korkach. Jednocześnie sprawdzała się na drogach pobocznych. Uwagę przykuwało wysokie zawieszenie kojarzące się nieco z pojazdami enduro, ale także typowa dla krążowników turystycznych wygodna kanapa i obszerna owiewka. Pewnej drapieżności dodawała otwarta rama typu Deltabox, niczym z klasyków sportowych. Sercem tej wyjątkowej maszyny był dwucylindrowy silnik o mocy 80 KM i z momentem obrotowym 79 Nm, co umożliwiało rozpędzenie pojazdu do ponad 200 km/h oraz dynamiczne przyspieszenie.

Yamaha TDM 850 stanowiła zaprzeczenie tezy, że nie można stworzyć pojazdu idealnego na każdą nawierzchnię. Druga odsłona z 1996 roku miała zmieniony silnik i jeszcze bardziej dopracowany wygląd. Natomiast w roku 2001 pojawiła się trzecia generacja tego sportowo-turystycznego motocykla, a ostatnie TDM 850 zostały wypuszczone na rynek rok później.

TDM 900 – nowoczesny model o uniwersalnym charakterze

Godnym następcą TDM 850 był model Yamaha TDM 900, produkowany w latach 2002-2012. Podstawowa zmiana dotyczyła silnika, który dostał wtrysk paliwa. Jego pojemność wzrosła do 900 cm3, co automatycznie podniosło moc do 86 KM oraz moment obrotowy do 89 Nm. Maszyna pozwalał na dynamiczną jazdę nawet na dużych wysokościach. Z kolei 6-biegowa skrzynia znacznie poprawiła komfort poruszania się na autostradach. Dzięki zastosowaniu aluminiowej ramy dziewięćsetka miała mniejszą masę i w stylistyce przypominała miejskie nakedy.

Obecnie na rynku wtórnym dominują modele z drugiej generacji TDM 800 za 6-10 tys. zł oraz TDM 900 za 10-15 tys. zł. Cieszą się dużym uznaniem tych, którzy szukają motocykla łączącego w sobie cechy maszyny turystycznej, sportowej i terenowej.