Samochody ciężarowe
Samochody ciężarowe nie znajdują się zbyt często w blasku fleszy. Są to jednak bardzo ważne dla całego przemysłu oraz branży transportowej maszyny. Oto szeroka wiedza o samochodach ciężarowych podana w przyjemnej formie!
Samochody ciężarowe – definicja
Zanim przejdziemy do omawiania kolejnych podpunktów, warto rozważyć dokładną definicję samochodu ciężarowego. Według polskiego ustawodawstwa, za taki pojazd możemy uznawać samochód, który został skonstruowany do przewozu ładunków. W naszym kraju istnieją trzy kategorie homologacyjne, ułatwiające klasyfikację samochodów ciężarowych. Homologacja N1 przysługuje pojazdom ciężarowym, które nie przekraczają dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 ton – nie ma ich jednak za wiele i stanowią znaczną mniejszość rynku. O wiele ważniejsze w tym kontekście są dwie pozostałe kategorie – N2, która oznacza pojazd przekraczający swoją DMC 3,5 tony, ale ważący mniej niż 12 ton. Homologacja N3 odpowiada zaś za samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton.
Jeżeli chodzi o rodzaje samochodów ciężarowych, najczęściej w tym kontekście mówimy o ciągnikach siodłowych, potocznie nazywanych ciężarówkami. To właśnie na tego typu pojazdach będziemy najmocniej się skupiać w tym tekście, bowiem to one są najważniejszą składową całego rynku pojazdów ciężarowych.
Samochody ciężarowe – transport – drogowy w Polsce i Europie
Transport drogowy ma w Europie naprawdę olbrzymie znaczenie. Mimo że cały Stary Kontynent nie należy do najmniejszych obszarów, przewóz towarów za pomocą pojazdów ciężarowych ma tutaj o wiele więcej sensu niż na przykład w Ameryce czy w Azji. Nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o dystans, jaki musi zostać pokonany z punktu A do punktu B, ale również o infrastrukturę drogową – w Europie stoi ona na najwyższym poziomie.
Polska w ciągu ostatnich kilkunastu lat również poczyniła w tym aspekcie gigantyczne postępy. Sieć dróg ekspresowych oraz autostrad w naszym państwie nie tylko jest naprawdę spora, ale stoi również, na poziomie którego naprawdę mogłyby pozazdrościć niektóre państwa Europy Zachodniej – nie ma w tym ani grama przesady. W kontekście transportu oraz tranzytu najważniejszymi ścieżkami handlowymi są łączące Polskę w osi wschód – zachód autostrady A2 oraz A4, a także autostrada A1 oraz droga ekspresowa S3, która stanowi ścieżkę tranzytu w osi północ – południe. Dzięki temu poruszanie się po naszym państwie jest obecnie naprawdę proste i przyjemne, a rozbudowana sieć dróg szybkiego ruchu sprawia, że tranzyt oraz przewóz towarów może odbywać się naprawdę sprawnie. Nic więc dziwnego, iż jeśli chodzi o branżę transportową Polska jest jednym z największych potentatów na scenie europejskiej.
Nie oznacza to jednak, iż polskie podwórko nie ma szansy rozwinąć się jeszcze mocniej. Według raportów, planów oraz przewidywań, w następnych latach jesteśmy w stanie spodziewać się dodatkowych wzrostów w kontekście polskiego transportu. Według specjalistów obecny wzrost całej gałęzi polskiego transportu, który oscyluje w okolicach 10 procent rocznie, może jeszcze mocniej przyspieszyć z uwagi na restrukturyzacje flot w wielu firmach, a także postępy w dziedzinie automatyzacji i autonomizacji, które prowadzą do oszczędzania większych ilości pieniędzy.
Równocześnie jednak nie można zapominać o problemie, jaki toczy obecnie europejski oraz polski transport – brak rąk do pracy. Na ten moment w naszym kraju brakuje około 200 tysięcy zawodowych kierowców. Luka podaży jest naprawdę spora, a mając na uwadze fakt, iż 1/3 obecnych kierowców zbliża się powoli do wieku emerytalnego, problem staje się jeszcze poważniejszy. Przyciągnięcie świeżej krwi do branży jest jednym z najpoważniejszych wyzwań, które obecnie stoją przed sektorem logistycznym.
Ciągniki siodłowe – generacje – Jak w ostatnich latach zmienił się transport drogowy?
Ciągniki siodłowe, nazywane potocznie ciężarówkami, zmieniały się naprawdę mocno na przestrzeni lat. Oczywiście obecne konstrukcje w praktycznie niczym już nie przypominają tych produkowanych 60 czy 70 lat temu. Obecne ciągniki siodłowe to niezwykle skomplikowane maszynerie – zdolne do przemierzania dziesiątek tysięcy kilometrów bez zająknięcia się, z potężnymi silnikami, lecz dzięki postępowi techniki – równocześnie coraz bardziej przyjazne środowisku.
Największymi zmianami w kontekście obecnych ciągników siodłowych niewątpliwie jest rozwój technologii, dzięki któremu kierowcy są w stanie widzieć i wiedzieć zdecydowanie więcej o samym samochodzie, a także o tym, co dzieje się na drodze wokół nich. Jednym z największych problemów podczas jazdy ciągnikiem siodłowym jest bowiem naprawdę spore martwe pole z uwagi na wysokość, na jakiej siedzi kierowca, a także ogromne naczepy, które skutecznie zasłaniają to, co za tirem. Trzeba również wspomnieć o bardzo ważnych zmianach, jeżeli chodzi o konstruowanie silników – muszą być one o wiele bardziej ekologiczne, lecz nadal oferować wystarczającą moc do poprawnego działania. O tym jednak powiemy sobie trochę więcej w kolejnych podpunktach.
Ciężarowe – wyposażenie podstawowe i dodatkowe opcje
Jeżeli chodzi o wyposażenie samochodów ciężarowych, w ostatnim czasie zmieniło się ono naprawdę mocno, co z pewnością można było wyczytać z poprzedniego akapitu. Zarówno w kontekście dodatkowych aspektów i technologii, jak i obowiązkowych elementów wyposażenia samochodu ciężarowego, zmieniło się dość wiele. Kiedyś ta kwestia nie była za dobrze uregulowana, zaś obecnie każdy producent oraz właściciel firmy logistycznej czy spedycyjnej musi dokładnie stosować się do funkcjonujących przepisów.
Zaczynając o wyposażeniu podstawowym bądź obowiązkom – w zależności od tego, kto jak lubi te elementy nazywać – z pewnością znajdziemy parę absolutnych podstaw: gaśnicę, dwa trójkąty ostrzegawcze, kamizelkę odblaskową, a także apteczkę. Jeżeli kierowca jest wysyłany w dłuższą podróż, nie ma dodatkowo opcji, by na wyposażeniu ciągnika siodłowego nie było łóżka. Mówiąc zaś o obowiązkowych systemach w nowoczesnych ciężarówkach, należy wspomnieć na przykład o automatycznym hamulcu awaryjnym, systemie ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu, a także pełnym zestawie wspomagań. W przypadku hamowania obowiązkowo w ciągniku siodłowym muszą znaleźć się ABS, ASR oraz BAS. Daleko nie zajedziemy również bez systemu stabilizacji jazdy w zakrętach ESP, a także wspomaganiu kierownicy oraz... klimatyzacji.
Co zaś w kontekście wyposażenia dodatkowego? Tutaj nie ma mowy o oszczędnościach – producenci samochodów ciężarowych wkładają naprawdę wiele pieniędzy w badania oraz rozwój, dlatego też w najnowszych ciągnikach siodłowych jesteśmy w stanie znaleźć naprawdę wiele innowacyjnych rozwiązań. Powiedzmy sobie na przykład o kamerze 360, która podczas manewrowania ogromnym pojazdem z naczepą może okazać się istnym zbawieniem. To jednak oczywiście nie wszystko. Wiele najnowszych ciężarówek posiada na przykład asystenta hamowania awaryjnego. Jeżeli pojazd zacznie za szybko zbliżać się do pojazdu z przodu, samodzielnie rozpocznie procedurę hamowania, aby uchronić kierowcę przed kolizją. Systemy, takie jak LCS, LDW oraz LRA znacznie zwiększają bezpieczeństwo i pomagają samochodowi ciężarowemu utrzymać się w drodze, a także dają kierowcy wystarczająco dużo czasu na podjęcie odpowiedniej reakcji. Wspomnieć należy również o adaptacyjnym tempomacie, który podczas dłuższych tras jest naprawdę nieocenioną pomocą.
Transport drogowy – przyszłość i ekologia
Co niesie przed nami przyszłość transportu drogowego w Polsce, w Europie oraz na całym świecie? Przede wszystkim sporą rewolucję ekologiczną. W 2025 roku na Starym Kontynencie ma zadebiutować nowa norma emisji spalin: Euro 7. Ograniczy ona po raz kolejny limity spalin, jakie może wypuszczać z siebie pojazd, a na dodatek ma wymusić na producentach tworzenie bardziej wytrzymałego osprzętu. W tego typu samochodach kwestią czasu jest również rozprzestrzenienie się rozwiązań hybrydowych – wraz z ograniczeniem emisji spalin w parze musi iść bowiem brak spadku mocy ciągników siodłowych. Wiele mówi się również o automatyzacji oraz autonomizacji branży. Do ciężarówek, które nie potrzebują ludzi do jazdy oczywiście nie możemy jeszcze mówić, lecz chodzi o wiele innych procesów, które składają się na ten biznes. Raporty sygnalizują, iż już w 2025 roku redukcje kosztów dzięki autonomizacji transportu mogą wynieść aż 28 procent, co jest naprawdę imponującym rezultatem.
Statystyki sprzedaży samochodów ciężarowych w Polsce
Podczas gdy cała branża samochodowa znajduje się obecnie w głębokim kryzysie, a producenci notują spadki sprzedaży bądź w najgorszym wypadku jej stabilizację na miernym poziomie, samochody ciężarowe... sprzedają się tak dobrze, jak jeszcze nigdy dotąd! Grudzień 2021 roku był najlepszym miesiącem w całej historii badania rynku. W Polsce sprzedano wtedy aż 3818 egzemplarzy pojazdów ciężarowych. W całym 2021 roku wynik ten wyniósł 32 681 pojazdów ciężarowych, co jest wzrostem sprzedaży o 15,4 procent względem 2019 oraz o aż 58,1 procent względem 2020 roku.
Jeśli zaś chodzi o najpopularniejsze w naszym kraju marki, obecnie nikt nie może się równać z DAF-em. Producent z Holandii w 2021 roku sprzedał dokładnie 7348 sztuk swoich pojazdów na polskim rynku, co stanowi aż 24 procent całej sprzedaży. Kolejne miejsca przypadają kolejno Volvo oraz Mercedesowi, a czołówka uzupełniona jest przez MAN-a, Scanię, Renault, Iveco oraz Forda. Co ciekawe, czołowa ósemka całkowicie zdominowała Polskę – ta grupa bowiem stanowi aż 99,1 procent całego naszego rynku samochodów ciężarowych.
Ogłoszenia samochodów ciężarowych na samochody.pl
Potrzebujesz pozyskać samochody ciężarowe bądź ciągniki siodłowe? Na stronie samochody.pl poczujesz się jak u siebie w domu! W ogłoszeniach publikowanych przez użytkowników będziesz w stanie natrafić na naprawdę szeroki wybór najpopularniejszych obecnie modeli. Szeroka baza pojazdów na sprzedaż sprawia, że bez problemu będziesz w stanie znaleźć to, czego potrzebujesz dla swojej firmy lub na swój własny użytek, a następnie szybko skontaktujesz się ze sprzedawcą. To naprawdę proste!