Począwszy od dnia 1 stycznia 2024 roku, w Polsce obowiązuje nowy standard benzyny, czyli standard paliwa E10. Temat ten często pojawia się w mediach, ale nie zawsze mówi się o technicznych kwestiach z nim związanych. W związku z tym warto zastanowić się, co dokładnie oznacza ta zmiana dla kierowców oraz ogólnie pojętej branży paliwowej? Spieszymy z wyjaśnieniem.
Benzyna E10 to rodzaj 95-oktanowego paliwa, które może zawierać maksymalnie do 10% bioetanolu. Bioetanol, czyli jeden z ważniejszych elementów wchodzących w skład paliwa E10, to alkohol etylowy otrzymywany z różnych form biomasy, do których zaliczają się na przykład:
Działania prowadzone w tym zakresie przez instytucje unijne zmierzają tego, by w paliwach stosowanych przez kierowców znajdowało się możliwie jak najwięcej składników biologicznych. Rozwiązanie to ma na celu:
Oznacza to, że nowa benzyna nie tylko przynosi korzyści dla środowiska, ale także oznacza pewne zmiany w ekosystemie dostaw paliw. Te ostatnie możemy zaobserwować już dziś.
Różnica pomiędzy E10 a E5 odnosi się przede wszystkim do poziomu bioetanolu. Wcześniej stosowana wersja paliwa do samochodów, tzn. benzyna E5, zawierały nie więcej niż 5 proc. bioetanolu, natomiast E10 może być to, jak już wspomnieliśmy, nawet 10 proc. Ta podwojona ilość bioetanolu w E10 może mieć poważny wpływ na:
To jeszcze nie wszystko, ponieważ zdaniem niektórych specjalistów zwiększony poziom zawartości bioetanolu może wymagać częstszych przeglądów silnika, zwiększając tym samym koszty eksploatacji pojazdu. Wciąż jest jednak za wcześnie, by móc wysuwać tak daleko idące wnioski. Z drugiej strony, wyższy poziom zawartości bioetanolu w paliwie powinien pomóc ograniczyć emisję:
Nowe przepisy, o czym już pisaliśmy na początku tego tekstu, weszły w życie w dniu 1 stycznia 2024 roku, trzeba jednak mieć na uwadze, że wprowadzenie paliwa E10 na wszystkich stacjach benzynowych w Polsce będzie procesem stopniowym. Dlaczego?
Ponieważ proces przejścia na paliwo E10 zależy od aktualnego zużycia benzyny typu E5 oraz stanu zapasów tej ostatniej. W związku z tym szacuje się, że całkowita sfinalizowanie procesu wdrożenia E10 może zająć nawet do dwóch tygodni, w zależności od tego, jaki jest poziom sprzedaży na poszczególnych stacjach benzynowych. To właśnie dlatego tak ważne jest, aby kierowcy monitorowali aktualne informacje o dostępności E10. Pomoże im to dostosować swoje decyzje dotyczące tankowania do aktualnych warunków rynkowych.
Można to zrobić za pośrednictwem wyszukiwarki online Ministerstwa Klimatu i Środowiska (https://e10.klimat.gov.pl/). Należy wówczas podawać m.in. takie informacje jak:
W praktyce wystarczy zatem poświęcić nie więcej niż kilka minut, by sprawdzić, czy można tankować E10 w samochodzie.
Jeśli chodzi o kompatybilność z pojazdami, benzyna E10 można z powodzeniem zastosować zarówno w nowszych modelach samochodów, jak i w starszych odpowiednikach (poza pewnymi wyjątkami; jest ich jednak stosunkowo niewiele). Taki stan rzeczy wynika stąd, iż stosowane od kilkunastu lat w branży motoryzacyjnej technologie w zakresie projektowania silników są dostosowane do paliw o wysokiej zawartości bioetanolu.
Jednak w przypadku kierowców starszych modeli ważne jest, aby wiedzieć, czy ich pojazd został przystosowany do korzystania z E10. W takim przypadku może być konieczne zapoznanie się z instrukcją obsługi pojazdu lub kontakt z producentem. Tak czy inaczej, w przypadku starszych modeli lub modeli o określonych specyfikacjach zalecamy zachowanie ostrożności oraz, jeśli to konieczne, korzystanie z paliw alternatywnych.
Jeśli okaże się, że używany przez Ciebie samochód nie jest kompatybilny z benzyną E10, absolutnie nie ma powodu do paniki! Rozwiązaniem, które rozwiąże problem w takiej sytuacji, jest zatankowanie pojazdu paliwem premium, jakim jest benzyna 98-oktanowa o niskiej zawartości bioetanolu (E5).
Szczególną uwagę należy zwrócić na:
Jednakże doświadczenia z innych krajów (do takich należą między innymi Niemcy, w których paliwo E10 stosuje się powszechnie), pokazują nam, że ryzyko uszkodzenia samochodu jest stosunkowo niskie
Wprowadzenie w Polsce paliwa E10 to ważny krok w kierunku ograniczenia emisji CO2. Przyjęcie tego paliwa będzie wymagało czasu, ale wiele wskazuje na to, że długoterminowe korzyści środowiskowe i ekonomiczne są znaczące. Dla większości kierowców tankowanie E10 jest atrakcyjną i ekonomiczną opcją, ale właściciele starszych pojazdów mogą wybrać odpowiednią alternatywę.