Renault 5 E‑Tech i Alpine A290 – finalistki Car of the Year 2025. Co nowego w elektrycznej odsłonie legendy?
Renault 5 E‑Tech Electric oraz jej usportowiona siostra Alpine A290 szturmem podbiły serca jurorów i kierowców – oba modele zostały wspólnie finalistkami konkursu Car of the Year 2025, zdobywając aż 353 punkty! To nie tylko potwierdzenie jakości, ale i renesans francuskiej motoryzacji w wersji zeroemisyjnej. Nowa „piątka” to ukłon w stronę retro-designu, ale z nowoczesną technologią i świetną ceną, która może mocno namieszać na rynku miejskich elektryków.
Co nowego w Renault 5 E-Tech i Alpine A290?
Nowa „piątka” bazuje na platformie AmpR Small (dawniej CMF-B EV), opracowanej przez grupę Renault specjalnie z myślą o kompaktowych autach elektrycznych. Dzięki niej samochód jest:
- lekki i zwrotny, z nisko położonym środkiem ciężkości (bateria w podłodze),
- dostępny z dwoma wariantami baterii: 40 kWh i 52 kWh,
- wyposażony w silniki o mocy od 95 KM do 150 KM, zapewniające zasięg nawet do 405 km WLTP.
Wersja Alpine A290 idzie o krok dalej – to sportowa reinterpretacja klasyka. Mocniejsze silniki (do 160 kW, czyli ~218 KM), dynamiczne zawieszenie i unikalne detale stylistyczne czynią ją prawdziwym „hot-hatchem” przyszłości. Na razie bez napędu AWD, ale z iście rajdową duszą.

Dlaczego Renault 5 E‑Tech Electric to mocny kandydat do tytułu?
- 800-woltowa architektura zapewniająca szybkie ładowanie i sprawność energetyczną.
- Wielowahaczowe tylne zawieszenie – rzadkość w segmencie miejskim.
- Zwinność i frajda z jazdy, którą potwierdzają niezależne testy.
- Stylistyczna odwaga – retro nadwozie, futurystyczne wnętrze, a nawet… miejsce na bagietkę!
- Wkład Jeana-Michela Jarre’a – nie tylko zaangażowanie w dźwięk i multimedia, ale też promocję francuskiej technologii.
Homologacja i sytuacja w Polsce
Renault 5 E‑Tech Electric ma już pełną homologację dla rynku unijnego (kategoria M1) i oficjalnie trafi do polskich salonów wiosną 2025 roku. Obie wersje będą kwalifikować się do programu „Mój elektryk”, co czyni je jeszcze bardziej atrakcyjnymi.
Produkcja obu modeli odbywa się we Francji, w zakładach ElectriCity – to także mocny sygnał, że Renault postawiło na lokalną i ekologiczną produkcję.

Renault 5 kontra konkurencja – z kim się mierzy?
W segmencie kompaktowych retro-EV:
- Fiat 500e
- Mini Cooper SE
- Citroën ë-C3
- Fiat Panda Electric
W tym gronie to właśnie Renault 5 oferuje najlepszy kompromis między osiągami, zasięgiem a ceną. Auto jest także znacznie lżejsze i bardziej dynamiczne niż np. Opel Corsa-e.
Przykładowe porównanie techniczne:
Model | Bateria | Zasięg WLTP | Moc | 0–100 km/h |
---|---|---|---|---|
Renault 5 EV40 | 40 kWh | 300 km | 95 KM | ok. 10 s |
Renault 5 EV52 | 52 kWh | 405 km | 150 KM | ~8 s |
Alpine A290 | 52 kWh | ok. 380 km | 160 kW (~218 KM) | ~6,4 s |
Mini SE | 40,7 kWh | 305 km | 184 KM | ~7,3 s |
Renault 5 Turbo 3E i co dalej?
Oprócz standardowej wersji i Alpine A290, marka zapowiada także ekstremalną edycję Renault 5 Turbo 3E – elektrycznego hot-hatcha o mocy ponad 500 KM i napędzie AWD. Powstanie tylko 1980 egzemplarzy – nawiązując do premiery oryginału z 1980 roku.
To kolejny sygnał, że R5 nie jest jednorazowym strzałem, ale początkiem pełnoprawnej linii modelowej w ofercie Renault.
Sprawdź ogłoszenia Renault na Samochody.pl
Chcesz znaleźć swoje Renault 5 – nowe lub używane? A może interesuje Cię inny elektryczny model Renault, np. Megane E-Tech, Zoe albo przyszła R4?
👉 Zobacz ogłoszenia Renault na Samochody.pl
Tutaj znajdziesz auta z całej Polski, sprawdzone oferty, pełne dane techniczne i możliwość kontaktu z dealerem lub osobą prywatną.
Podsumowanie
Renault 5 E-Tech Electric i Alpine A290 udowadniają, że elektryczne auta miejskie nie muszą być nudne. To odważny projekt, który czerpie garściami z historii, ale jednocześnie dostarcza nowoczesnych rozwiązań, dynamicznej jazdy i przystępności dla szerokiego grona klientów.
Czy zasługują na tytuł Car of the Year 2025? Zdaniem wielu – jak najbardziej. A nam pozostaje trzymać kciuki i... umówić się na jazdę testową.