Renault 5 E‑Tech i Alpine A290

Renault 5 E‑Tech i Alpine A290 – finalistki Car of the Year 2025. Co nowego w elektrycznej odsłonie legendy?

Renault 5 E‑Tech Electric oraz jej usportowiona siostra Alpine A290 szturmem podbiły serca jurorów i kierowców – oba modele zostały wspólnie finalistkami konkursu Car of the Year 2025, zdobywając aż 353 punkty! To nie tylko potwierdzenie jakości, ale i renesans francuskiej motoryzacji w wersji zeroemisyjnej. Nowa „piątka” to ukłon w stronę retro-designu, ale z nowoczesną technologią i świetną ceną, która może mocno namieszać na rynku miejskich elektryków.

Co nowego w Renault 5 E-Tech i Alpine A290?

Nowa „piątka” bazuje na platformie AmpR Small (dawniej CMF-B EV), opracowanej przez grupę Renault specjalnie z myślą o kompaktowych autach elektrycznych. Dzięki niej samochód jest:

  • lekki i zwrotny, z nisko położonym środkiem ciężkości (bateria w podłodze),
  • dostępny z dwoma wariantami baterii: 40 kWh i 52 kWh,
  • wyposażony w silniki o mocy od 95 KM do 150 KM, zapewniające zasięg nawet do 405 km WLTP.

Wersja Alpine A290 idzie o krok dalej – to sportowa reinterpretacja klasyka. Mocniejsze silniki (do 160 kW, czyli ~218 KM), dynamiczne zawieszenie i unikalne detale stylistyczne czynią ją prawdziwym „hot-hatchem” przyszłości. Na razie bez napędu AWD, ale z iście rajdową duszą.

Renault 5 E‑Tech

Dlaczego Renault 5 E‑Tech Electric to mocny kandydat do tytułu?

  • 800-woltowa architektura zapewniająca szybkie ładowanie i sprawność energetyczną.
  • Wielowahaczowe tylne zawieszenie – rzadkość w segmencie miejskim.
  • Zwinność i frajda z jazdy, którą potwierdzają niezależne testy.
  • Stylistyczna odwaga – retro nadwozie, futurystyczne wnętrze, a nawet… miejsce na bagietkę!
  • Wkład Jeana-Michela Jarre’a – nie tylko zaangażowanie w dźwięk i multimedia, ale też promocję francuskiej technologii.

Homologacja i sytuacja w Polsce

Renault 5 E‑Tech Electric ma już pełną homologację dla rynku unijnego (kategoria M1) i oficjalnie trafi do polskich salonów wiosną 2025 roku. Obie wersje będą kwalifikować się do programu „Mój elektryk”, co czyni je jeszcze bardziej atrakcyjnymi.

Produkcja obu modeli odbywa się we Francji, w zakładach ElectriCity – to także mocny sygnał, że Renault postawiło na lokalną i ekologiczną produkcję.

Renault 5 E‑Tech

Renault 5 kontra konkurencja – z kim się mierzy?

W segmencie kompaktowych retro-EV:

  • Fiat 500e
  • Mini Cooper SE
  • Citroën ë-C3
  • Fiat Panda Electric

W tym gronie to właśnie Renault 5 oferuje najlepszy kompromis między osiągami, zasięgiem a ceną. Auto jest także znacznie lżejsze i bardziej dynamiczne niż np. Opel Corsa-e.

Przykładowe porównanie techniczne:

ModelBateriaZasięg WLTPMoc0–100 km/h
Renault 5 EV4040 kWh300 km95 KMok. 10 s
Renault 5 EV5252 kWh405 km150 KM~8 s
Alpine A29052 kWhok. 380 km160 kW (~218 KM)~6,4 s
Mini SE40,7 kWh305 km184 KM~7,3 s

 

Renault 5 Turbo 3E i co dalej?

Oprócz standardowej wersji i Alpine A290, marka zapowiada także ekstremalną edycję Renault 5 Turbo 3E – elektrycznego hot-hatcha o mocy ponad 500 KM i napędzie AWD. Powstanie tylko 1980 egzemplarzy – nawiązując do premiery oryginału z 1980 roku.

To kolejny sygnał, że R5 nie jest jednorazowym strzałem, ale początkiem pełnoprawnej linii modelowej w ofercie Renault.

Sprawdź ogłoszenia Renault na Samochody.pl

Chcesz znaleźć swoje Renault 5 – nowe lub używane? A może interesuje Cię inny elektryczny model Renault, np. Megane E-Tech, Zoe albo przyszła R4?

👉 Zobacz ogłoszenia Renault na Samochody.pl
Tutaj znajdziesz auta z całej Polski, sprawdzone oferty, pełne dane techniczne i możliwość kontaktu z dealerem lub osobą prywatną.

Podsumowanie

Renault 5 E-Tech Electric i Alpine A290 udowadniają, że elektryczne auta miejskie nie muszą być nudne. To odważny projekt, który czerpie garściami z historii, ale jednocześnie dostarcza nowoczesnych rozwiązań, dynamicznej jazdy i przystępności dla szerokiego grona klientów.

Czy zasługują na tytuł Car of the Year 2025? Zdaniem wielu – jak najbardziej. A nam pozostaje trzymać kciuki i... umówić się na jazdę testową.