Mercedes-Benz to nie tylko luksusowe limuzyny, spore SUVy i samochody sportowe. Legendarna niemiecka marka ma również samochody osobowe-dostawcze. Jednym z nich był Mercedes Viano, czyli osobowa odmiana drugiej generacji modelu Vito, który jest autem dostawczym klasy średniej bądź vanem segmentu E.
Mercedes-Benz Viano – historia modelu
Nazwa Mercedes Viano pojawiła się jedynie dla jednego samochodu. Była to druga generacja Mercedesa Vito. By dobrze zrozumieć historię tego auta należy się jednak cofnąć aż do 1981 roku. Wtedy Mercedes-Benz, a dokładniej jego hiszpański oddział MB Espana rozpoczął budowę modelu Mercedes-Benz MB100, czyli vana/samochodu dostawczego klasy średniej. Auto to trafiło na wiele rynków, a w 1995 roku zakończono jego produkcję i wprowadzono bardziej nowoczesny model Vito.
Mercedes znacznie unowocześnił swoje samochody dostawcze i vany w roku 1995. Wtedy powstała pierwsza generacja Mercedesa Vito, którego osobowa wersja to klasa V. Auto zostało oparte na płycie podłogowej Volkswagena Transportera T4, a pod maskę trafiły również niektóre z silników od producenta z Wolfsburga. Auto przyjęło się dobrze i w 1996 roku zdobyło tytułu Samochodu Dostawczego Roku 1996 (Van of the Year 1996).
Mercedesa Viano poznaliśmy w roku 2003 wraz z premierą drugiej generacji modeli Vito. Auto otrzymało oznaczenie W639 i tym razem został konstrukcją Mercedesa, więc napęd przedni został zastąpiony przez napęd na oś tylną. Tylko w przypadku tej generacji Vito do jego osobowej wersji użyto nazwy Viano. Model przed faceliftingiem posiada małą, czarną atrapę chłodnicy i charakterystyczne reflektory, a ponadto dostępny był w kilku wersjach długościowych. Podobnie jak poprzednik Vito II/Viano otrzymał tytuł Van of the Year w 2005 roku, czyli dwa lata po rozpoczęciu produkcji vana od Mercedesa. W 2010 roku Viano doczekało się faceliftingu, który znacznie zmienił wygląd zewnętrzny. Pojawiły się nowe reflektory i lampy, błotniki oraz zderzaki. Zmieniono także atrapę chłodnicy na malowaną, a także wnętrze i charakterystykę zawieszenia. Auto miało dostępne cztery podstawowe wersje wyposażenia. Wypuszczono również dwie edycje specjalne: X-Clusive oraz Edition 125.
Nazwa Viano zniknęła wraz z zakończeniem produkcji w 2014 roku, lecz model doczekał się następcy, czyli drugiej generacji klasy V, która jest osobową wersją Mercedesa Vito III. Różnice pomiędzy Viano, a klasą V II są dość spore, gdyż samochód zmieniono wizualnie w dość znaczny sposób. Ta sama jest jednak płyta podłogowa. Jednym z swoistych następców Viano jest także Mercedes EQV, czyli elektryczna wersja klasy V.
Mercedes-Benz Viano – dane techniczne
Mercedes Viano dostępny był w aż trzech konfiguracjach długościowych. Podstawowa jest długa na 4763 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 3200 milimetrów. Szerokość to 1901 milimetrów, a wysokość sięga 1875 milimetrów. Dostępna była również odmiana długa, która mierzy 5008 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 3430 milimetrów. Najdłuższa wersja osobowego Mercedesa Viano korzysta z takiego samego rozstawu osi i jest długa na 5238 milimetrów. Auto może pomieścić do 8 osób, a masa własna to około 2 ton.
Mercedes-Benz Viano – silniki
Gama silnikowa Viano jest niezwykle bogata i składa się z wielu silników benzynowych, jak i wysokoprężnych. Jednostki benzynowe to silniki V6 o pojemności wynoszącej 3.0, 3.2 lub 3.5 litra. Mają moc rzędu 190, 218, 231 bądź 258 koni mechanicznych. Gama silników wysokoprężnych jest jeszcze bogatsza. Znajdziemy w niej silniki 2.1, 2.2 i 3.0 CDI. Liczba konfiguracji mocowych jest naprawdę sporo. Mniejsze jednostki o pojemności przekraczającej nieco 2 litry generują 109, 115, 136, 150 lub 163 koni mechanicznych. Najlepsze 3-litrowe silniki dają z kolei do dyspozycji 204 lub 224 konie mechaniczne.
Mercedes-Benz Viano – ceny na rynku wtórnym
Viano jest dosyć popularne i łatwo dostępne na rynku wtórnym. Rozstrzał cen jest naprawdę spory. Najtańsze egzemplarze znajdziemy już za nieco ponad 20 tysięcy złotych. Auta przedliftowe osiągają ceny do nawet 60 tysięcy. Egzemplarze zbudowane po faceliftingu mogą już z kolei kosztować od niecałych 40 do nawet znacznie ponad 100 tysięcy złotych w wypadku specjalnych wersji wyposażenia.