Nissan Cabstar dane techniczne, zalety i wady
Nissan Cabstar to stosunkowo niewielki samochód ciężarowy produkowany przez japońską markę Datsun przynależącą do koncernu Nissan Motor. Produkcja modelu zakończyła się w 2014 roku. Jak na przełomie lat zmieniał się Cabstar? Jakie są jego główne zalety i wady? Podpowiadamy.
Historia i opis modelu
Pojazd japońskich producentów zadebiutował na rynku motoryzacyjnym w 1982 roku, sygnowany wówczas jako Datsun Cabstar (F22). Warto tutaj wspomnieć, że nazwa Datsun była do roku 1983 zarezerwowana wyłącznie dla samochodów ciężarowych, po tym czasie zaczęto używać nazwy Nissan.
Nissan Cabstar dostępny był w sprzedaży w dwóch wersjach załadunkowych. Zainteresowani mieli do wyboru pojazd o przestrzeni ładunkowej równej 1 tonę lub 2,5 tony. Pierwsze pojazdy, które opuszczały fabrykę w Japonii wyposażone były w silnik benzynowy o pojemności 2.0 l i mocy 83 KM oraz dwa silniki diesla o pojemności 2.5 l i 3.3 l, generujące moc maksymalną 80 KM i 96 KM. W 1985 roku ofertę poszerzono o dwa turbodiesle - o pojemności 2.3 l i 2.7 l oraz mocy 68 KM i 90 KM.
Dziesięć lat od premiery na rynku ukazała się druga generacja pojazdów Cabstar (F23). W porównaniu do swojego poprzednika ciężarówka zyskała m.in. nową atrapę chłodnicy. Zwiększona została także moc turbodiesla o pojemności 2.3 l, która od tej pory wynosiła 75 KM. Pod maską pojazdów produkowanych od 1997 roku znaleźć można było silnik o zapłonie samoczynnym 3.0 l, który generował moc 106 lub 120 KM. W 1999 roku Cabstar (F23) przeszedł drobny face-lifting, wówczas odświeżony został m.in. wygląd nadwozia oraz wnętrze pojazdu. Projektanci zdecydowali się również na montaż nowego grilla i zderzaków.
W 2002 roku z oferty wycofano modele wyposażone w silniki turbodiesla. Od tej pory standardowe wyposażenie pojazdu obejmowało elektryczne szyby, obrotomierz, poduszkę powietrzną kierowcy oraz centralny zamek z pilotem. W 2007 roku do sprzedaży trafiła trzecia generacja pojazdów Cabstar (F24). Konstrukcja bazowała na modelu bliźniaczym Maxity marki Renault. Samochód dostępny był w kilku wariantach nadwozia od furgonu do wywrotki w opcji z pojedynczą lub podwójną kabiną. Ładowność maksymalna pojazdów trzeciej generacji wzrosła do 4,5 tony. Jeżeli chodzi o jednostki napędowe, to modele Cabstar (F24) wyposażane były w diesle o pojemości 2.5 l i 3.0 l oraz mocy wynoszącej kolejno 110 KM i 130 lub 150 KM. W 2014 roku marka Nissan zadecydowała o zakończeniu produkcji modelu Cabstar.
Nissan Cabstar zalety i wady
Do najważniejszych zalet modelu Nissan Cabstar zaliczyć należy m.in.: niezawodną i mocną jednostkę napędową, brak zbędnej elektroniki, prosty design, niską awaryjność oraz wysoką jakość materiałów wykorzystanych do wykończenia wnętrza. Za wadę natomiast uważa się zbyt małą ilość wolnego miejsca w kabinie, co nie sprzyja długim podróżom z kompletem pasażerów. Oprócz tego, użytkownicy bardzo często narzekają na brak praktycznych schowków wewnątrz kabiny, w których można by przechowywać rzeczy osobiste.