Samochody dostawcze typu wywrotka - historia
Powstanie wywrotek nie byłoby możliwe, gdyby nie dwóch niemieckich pionierów motoryzacji. W zasadzie było ich trzech, gdyż mowa o Carlu Benzie, a także rywalizującym z nim Gottliebie Daimlerze, który konstruując pierwszy samochód użytkowy połączył siły z Wilhelmem Maybachem. Dzięki ich zaangażowaniu ponad 125 lat temu, bo w roku 1896 powstały pierwsze prototypy aut użytkowych, które wtedy wyglądały jak bryczki konne z zamontowanym silnikiem i korzystały z takich rozwiązań jak drewniane koła, drewniane hamulce uruchamiane wajchą, a ich prędkość maksymalna wynosiła zaledwie kilkanaście kilometrów na godzinę
Dzięki dziełom Benza oraz Daimlera rozpoczął się rozwój nie tylko samochodów osobowych, ale też i użytkowych takich jak auta dostawcze, autobusy, samochody ciężarowe i tym podobne. Rozwój motoryzacji, jak i innych dziedzin gospodarki sprawił z kolei, że zaczęto zauważać coraz szerszy rodzaj zastosowań samochodów do uproszczenia wielu czynności. Jedną z nich jest przewóz i rozładunek materiałów sypkich czy też kawałkowych, takich jak piach, gruz, kamienie, węgiel i tym podobne. W ten sposób powstały wywrotki, których celem jest uproszczenie rozładunku materiałów takiego rodzaju do tego stopnia, że polega ono jedynie na przechyleniu skrzyni ładunkowej.
Samochody dostawcze typu wywrotka - typy
Wywrotka to termin, który można wykorzystać do bardzo szerokiego zakresu pojazdów i nie tylko. Wywrotka może przybrać bowiem również formę naczepy. Największe są wywrotki tylnozsypowe oraz ciężkie. Służą one lub stanowią część pojazdów 3 oraz 4 osiowych, których dopuszczalna masa całkowita wynosi od 26 do 32 ton. Nieco mniejsze są wywrotki półciężkie. Są one stworzone do działania wraz z pojazdami 3-osiowymi, których dopuszczalna masa całkowita znajduje się w zakresie 18-26 ton. Wywrotki lekkie stosuje się za to w konstrukcjach 2 osiowych o DMC od 6,5 do 18 ton.
W klasycznych samochodach dostawczych zwanych też lekkimi pojazdami użytkowymi spotkamy z kolei wywrotki ultralekkie. Są one stworzone do pojazdów 2 osiowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 6,5 tony, a to oznacza, że jest możliwe ich prowadzenie przez osobę posiadającą jedynie prawo jazdy kategorii B.
Samochody dostawcze typu wywrotka - charakterystyka
Wywrotki będące lekkimi samochodami użytkowymi, które najczęściej są nazywane właśnie jako auta dostawcze to konstrukcje o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 3,5 tony. Poznamy je oczywiście po specjalnej skrzyni ładunkowej, która za pomocą siłowników jest przechylana, a jedna z jej ścian zmienia podczas tego swą pozycję tak, by materiał znajdujący się w skrzyni mógł ją szybko i łatwo opuścić.
Za pomocą wywrotek przewozi się materiały sypkie, kawałkowe, a nawet i płynne. Mogą więc one służyć do przewozu oraz rozładunku wszelkiego rodzaju kruszyw pochodzących na przykład z rozbiórki domu, remontu, ale też węgiel, piach, drewno i wiele więcej. Z tego powodu wiele mniejszych przedsiębiorstw chętnie korzysta z wywrotek, gdyż znacząco ułatwia to pracę. Dostawcze wywrotki mają wzmocnione zawieszenie, najczęściej bardzo trwałe wysokoprężne silniki i nierzadko pożądana jest również wywrotka, która może przechylić się w 2, a nawet i 3 strony.