Samochody dostawcze wywrotka
Wywrotki to rzadziej spotykany typ samochodów użytkowych, który służy przede wszystkim do przewożenia wszelkiego rodzaju materiałów sypkich, czy kawałkowych. Rozpoznamy je po tym, że ich skrzynia ładunkowa może się przechylać dzięki specjalnym siłownikom, co sprawia że rozładunek wszelkich materiałów jest niezwykle szybki.
Samochody dostawcze typu wywrotka - historia
Powstanie wywrotek nie byłoby możliwe, gdyby nie dwóch niemieckich pionierów motoryzacji. W zasadzie było ich trzech, gdyż mowa o Carlu Benzie, a także rywalizującym z nim Gottliebie Daimlerze, który konstruując pierwszy samochód użytkowy połączył siły z Wilhelmem Maybachem. Dzięki ich zaangażowaniu ponad 125 lat temu, bo w roku 1896 powstały pierwsze prototypy aut użytkowych, które wtedy wyglądały jak bryczki konne z zamontowanym silnikiem i korzystały z takich rozwiązań jak drewniane koła, drewniane hamulce uruchamiane wajchą, a ich prędkość maksymalna wynosiła zaledwie kilkanaście kilometrów na godzinę
Dzięki dziełom Benza oraz Daimlera rozpoczął się rozwój nie tylko samochodów osobowych, ale też i użytkowych takich jak auta dostawcze, autobusy, samochody ciężarowe i tym podobne. Rozwój motoryzacji, jak i innych dziedzin gospodarki sprawił z kolei, że zaczęto zauważać coraz szerszy rodzaj zastosowań samochodów do uproszczenia wielu czynności. Jedną z nich jest przewóz i rozładunek materiałów sypkich czy też kawałkowych, takich jak piach, gruz, kamienie, węgiel i tym podobne. W ten sposób powstały wywrotki, których celem jest uproszczenie rozładunku materiałów takiego rodzaju do tego stopnia, że polega ono jedynie na przechyleniu skrzyni ładunkowej.
Samochody dostawcze typu wywrotka - typy
Wywrotka to termin, który można wykorzystać do bardzo szerokiego zakresu pojazdów i nie tylko. Wywrotka może przybrać bowiem również formę naczepy. Największe są wywrotki tylnozsypowe oraz ciężkie. Służą one lub stanowią część pojazdów 3 oraz 4 osiowych, których dopuszczalna masa całkowita wynosi od 26 do 32 ton. Nieco mniejsze są wywrotki półciężkie. Są one stworzone do działania wraz z pojazdami 3-osiowymi, których dopuszczalna masa całkowita znajduje się w zakresie 18-26 ton. Wywrotki lekkie stosuje się za to w konstrukcjach 2 osiowych o DMC od 6,5 do 18 ton.
W klasycznych samochodach dostawczych zwanych też lekkimi pojazdami użytkowymi spotkamy z kolei wywrotki ultralekkie. Są one stworzone do pojazdów 2 osiowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 6,5 tony, a to oznacza, że jest możliwe ich prowadzenie przez osobę posiadającą jedynie prawo jazdy kategorii B.
Samochody dostawcze typu wywrotka - charakterystyka
Wywrotki będące lekkimi samochodami użytkowymi, które najczęściej są nazywane właśnie jako auta dostawcze to konstrukcje o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 3,5 tony. Poznamy je oczywiście po specjalnej skrzyni ładunkowej, która za pomocą siłowników jest przechylana, a jedna z jej ścian zmienia podczas tego swą pozycję tak, by materiał znajdujący się w skrzyni mógł ją szybko i łatwo opuścić.
Za pomocą wywrotek przewozi się materiały sypkie, kawałkowe, a nawet i płynne. Mogą więc one służyć do przewozu oraz rozładunku wszelkiego rodzaju kruszyw pochodzących na przykład z rozbiórki domu, remontu, ale też węgiel, piach, drewno i wiele więcej. Z tego powodu wiele mniejszych przedsiębiorstw chętnie korzysta z wywrotek, gdyż znacząco ułatwia to pracę. Dostawcze wywrotki mają wzmocnione zawieszenie, najczęściej bardzo trwałe wysokoprężne silniki i nierzadko pożądana jest również wywrotka, która może przechylić się w 2, a nawet i 3 strony.