Motocykl BMW F
W 1993 r. firma BMW wypuściła na rynek nowy model motocykla F 650, który był efektem międzynarodowej współpracy trzech firm – oczywiście niemieckiego BMW oraz włoskiego Aprila, i austriackiego Rotax. Ten mniejszy, lżejszy i znacznie zwinniejszy enduro doskonale odpowiadał potrzebom rynkowym. Firma BMW postanowiła skorzystać z tej koniunktury i zaprezentowała nowy, zupełnie odmienny od dotychczasowych modeli, motocykl - F 650.
Motocykl BMW F – początki
Firma BMW, wprowadzając na rynek jednocylindrowy F 650, który miał łańcuch w napędzie tylnego koła, złamała swoje dotychczasowe tradycje konstrukcyjne. Jednak dzięki takiej budowie zaoszczędzono na kosztach produkcji, co bezpośrednio przełożyło się na cenę motocykla, a do tego pozwoliło zredukować jego masę.
Model motocykla BMW F 650 wynikał ze współpracy z włoską Aprilią, która już pod koniec lata 80. wypuściła na rynek jednocylindrowego „funduro” o nazwie Pegaso. Należy jednak zauważyć, że pod wieloma względami oba te modele znacznie się od siebie różniły. Przede wszystkim niemiecki motocykl odznaczał się lepszą ergonomią, co przełożyło się na większą wygodę jazdy. Niestety symbolicznych rozmiarów owiewka nad deską rozdzielczą nie chroniła zbyt dobrze przed pędem powietrza. Zmieniło się to dopiero w 1997 r., wraz z pojawieniem się wyższej szyby.Pomimo słabej ładowności, model ten zbierał bardzo dobre oceny.
Motocykl BMW F i jego następcy
W 1997 r. firma BMW wypuściła nowy model F 650 ST, w którym m.in. zmniejszono rozstaw osi do 1465 mm. Zmniejszeniu uległo też przednie koło – z 19 cali do 18.
W 1999 r. zaprezentowano F 650 GS, który odznaczał się lepszą dynamiką w stosunku do poprzednich modeli. Kilka miesięcy po jego premierze kolekcję uzupełniono o bardziej terenową wersję Dakar.
W 2008 r. zaprezentowano nowe F 650 GS, który okazał się być prototypem dwucylindrowego F 750 GS. Ten zaś ewoluował w F 800 GS i F 850 GS.