BMW GS
Jednym z najbardziej znanych motocykli na świecie jest BMW R 1200 GS. Zasłynął on ciekawą historią, jak i ogromnymi możliwościami turystycznymi wzbogaconymi najnowszymi technologiami. Przyjrzyjmy się zatem nieco bliżej motocyklom terenowym BMW GS.
BMW GS – jak to się zaczęło?
W roku 1978 inżynierowie i mechanicy BMW zaprojektowali motocykle, którymi sami wystartowali podczas mistrzostw świata Six Days (tzw. sześciodniówce). Okazało się, że owe motocykle doskonale radziły sobie w zawodach terenowych, co przełożyło się na ogromne zainteresowanie tymi modelami. I tak do sprzedaży wprowadzono R 80 G/S - protoplastę modelu R 1200 GS.
R 80 G/S z założenia miał świetnie radzić sobie zarówno w trudnym terenie, jak i na zwykłych drogach. Stąd skrót G/S (Gelände/Straße -) terenowy/asfaltowy).
BMW GS – czas na motocykle terenowe
Badania rynkowe pokazywały, że kierowcy coraz częściej kupują motocykle terenowe do codziennej jazdy, co z pewnością wynikało z komfortu podróżowania. I tak po modelu BMW R 100 G/S w roku 1993 przeszedł czas na BMW R 1100 GS – całkowicie nowy motocykl.
Jego konstrukcja w porównaniu z wcześniejszymi była absolutnie innowacyjna. Pojawił się tutaj czterozaworowy silnik zasilany wtryskiem paliwa, zaś w układzie hamulcowym znalazły się tarcze hamulcowe wspomagane układem ABS.
R 1100 GS cieszył się popularnością do roku 1999, kiedy to zastąpiony został modelem R 1150 GS. W 2002 r. BMW wypuściło na rynek R 1150 GS Adventure – ulepszoną wersję R 1150 GS - motocykl świetnie dostosowany do najtrudniejszych podróży.
Rok później został zaprezentowany kolejny model motocykla turystycznego BMW R 1200 GS, który niezwykle szybko zyskał rzeszę fanów. Był on lżejszy (ważył o 30 kg mniej od wcześniejszych modeli) i łatwiejszy w obyciu, co przełożyło się na komfort jazdy, jak i bezpieczeństwo.
W roku 2007 firma BMW zaprezentowała zmodernizowaną wersję GSa, który zaskakiwał przede wszystkim system ESA (Electronic Suspension Adjustment). Z kolei model 2013 r. zwracał uwagę nowym silnikiem.