Harley-Davidson Sportster
Sportster jest jednym z najtańszych modeli w szerokiej ofercie Harleya-Davidsona, dlatego też cieszy się olbrzymim zainteresowaniem wśród motocyklistów z mniej zasobnym portfelem. Sportster może pochwalić się nie tylko przystępną ceną, ale również oryginalnością i niepowtarzalnym charakterem, który zaspokoi oczekiwania największych fanów Harleya.
Historia modelu
Harley-Davidson Sportster może pochwalić się długą i nieprzerwaną historią. Pierwsze motocykle pojawiły się na rynku w 1957 roku. Najnowsze modele pozostały w produkcji do dnia dzisiejszego, co jest bez wątpienia najlepszym potwierdzeniem ich popularności. Warto wyraźnie zaznaczyć, że pod względem zasadniczym nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne Sportsterów nie zmieniły się tak bardzo. Modernizacje w nowych generacjach miały tylko ograniczony charakter. Od 1965 roku Harley-Davidson Sportster ma instalację elektryczną opartą na napięciu znamionowym 12V. Rozruch elektrycznym rozrusznikiem możliwy jest od 1967 roku. W 1970 roku wprowadzono z kolei akumulator i cewkę zapłonową, która zastąpiła iskrownik. Na szczególną uwagę zasługuje także sprzęgło w kąpieli olejowej, które w 1972 roku zastąpiło suche sprzęgło.
Nowoczesne technologie
Na początku lat 70-tych w "europejskich" Sportsterach zastosowano specjalny mechanizm, który umożliwiał zmianę przełożenia lewej nogi. Jeżeli chodzi o układ przełączania biegów, to przeniesiony został on na lewą stronę dopiero w 1975 roku. W 1991 roku wprowadzono z kolei pięciostopniową skrzynię biegów oraz niezawodny pasek napędowy, który zastąpił tradycyjny łańcuch. W dzisiejszych czasach królują modele Harley-Davidson Sportster Iron i Superlow. Dużym zainteresowaniem cieszy się również Sportster 883R, który wzorowany jest na wyczynowym XR 750.