Honda VFR
Motocykl Honda VFR od lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Na rynku pojawił się on 1983 roku. Jego historia zaczyna się od modeli VF 750 S i VF 750 F, które zdaniem ekspertów posiadały niedopracowane silniki. Naprawa niewielkiej usterki mogła przekroczyć wartość pojazdu. Kolejna wersja, czyli VFR-a 750 F (produkcja rozpoczęła się w 1986 roku) sprawdzała się lepiej pod tym względem, jednak nie była idealna. Jednoślad posiadał przednie koło w rozmiarze 16'' oraz układ anti dive, który miał zapobiegać nurkowaniu przodu podczas hamowania. Omawiane rozwiązanie nie zdało jednak egzaminu.
Honda VFR - solidny i niezawodny motocykl
Rok 1988 można uznać za przełomowy, ponieważ to właśnie wtedy parametry jezdne motocykla Honda VFR uległy znaczącej poprawie. Przede wszystkim zaczęto montować oba koła w rozmiarze 17''. Zrezygnowano także z układu anti dive. Montaż komponentów przebiegał niezwykle starannie. Silnik cechował się nieprzeciętną żywotnością oraz niską awaryjnością. Za mankament można jednak uznać podatność na usterki tłoczków znajdujących się w hamulcach.
W opisywanym roku wypuszczono na rynek model Honda VFR 750 z oznaczeniem typu RC 30, który okazał się prawdziwym hitem. Dwa lata później pojawiła się nowa generacja, czyli Honda VFR 750 (RC 36) - motocykl posiadał jednoramienny wahacz. W 1998 roku rozpoczęła się produkcja jednośladu Honda VFR 800. Wyróżniał się on solidną konstrukcją, która nie była podatna na negatywne oddziaływanie czynników zewnętrznych. Boczne chłodnice były na tyle mocne, że jazda w niesprzyjających warunkach nie stanowiła żadnego zagrożenia. Warto jednak wiedzieć, że dość mocno grzały one koła w upalne dni.
W roku 2002 pojawił się model HONDA VFR 800, jednak nie spotkał się on ze zbyt dużym entuzjazmem. Pod wieloma względami jest on słabszy, niż jednoślady poprzednich generacji. Jakość wykonania znajduje się jednak na satysfakcjonującym poziomie. Siódma generacja VFR1200F pojawiła się w 2009, natomiast ósma VFR 800F (RC79) w 2014. Masa własna pojazdu została obniżona o ponad 10 kg w porównaniu do pierwowzoru.
HONDA VFR - wszystkie generacje
Na rynku pojawiły się następujące generacje motocykla HONDA VFR:
- VF 750 S (1983),
- VF 750 F (1984),
- VFR 750 F RC 24 (1986),
- VFR 750 F drugiej generacji (RC 36) (1990),
- VFR 750 F drugiej generacji (RC 36/2) (1994),
- RVF 750 R (RC 45) (1994),
- VFR-a 750 F (1997),
- VFR (46/1) (1998),
- VFR 800 (2002),
- VFR1200F (2009),
- VFR 800F (RC79) (2014).