Yamaha R1
Pierwsze modele motocykla Yamaha R1 pojawiły się na rynku motoryzacyjnym w 1997 roku. Nowo przyjęte przepisy dla klasy Superbike umożliwiły podniesienie dotychczasowej pojemności z 750 cm3 do 1000 cm3. Pierwsze odsłony Yamaha R1 okazały się godnym następcą modelu YZF-1000R Thunderace.
Pierwsze modele Yamaha R1
Nowoczesna Yamaha R1 na tle konkurencyjnych motocykli wyróżniała się niską masą i doskonałymi osiągami. Pierwsze modele ważyły jedynie 202 kg i mogły pochwalić się mocą silnika 150 KM. Oryginalna stylistyka i bardzo przystępna cena sprawiły, że modele Yamaha R1 biły rekordy popularności. Na szczególną uwagę zasługiwał 4-suwowy silnik chłodzony cieczą o pojemności 998 cm3. Nie można zapominać także o 6-cio biegowej skrzyni biegów z kołami w stałym zazębieniu.
Yamaha YZF-R1 model 2002
Przełomem dla modeli R1 okazał się motocykl Yamaha YZF-R1 z 2002 roku. Rzędowy czterocylindrowy silnik mógł pochwalić się mocą maksymalną 152.00 KM. Znakami charakterystycznymi nowego modelu był elektryczny rozruch i niezawodny system chłodzenia cieczą.
Kolejne odsłony
W 2004–2005 Yamaha wprowadziła kilka kluczowych zmian. Mowa tutaj przede wszystkim o podwójnym wydechu pod siedzeniem i niezawodnych hamulcach radialnych. W modelach z 2004 roku po raz pierwszy pojawił się wlot powietrza R1 Ram. Zmiany doczekała się także geometria ramy, która miała bezpośredni wpływ na rozkład masy. Dwa lata później przedłużono wahacz o 20 mm, dzięki czemu znacznie zmniejszono destabilizację przyśpieszenia. W 2007 roku zadebiutował całkowicie nowy czterocylindrowy silnik rzędowy. W tym samym roku zamontowano nową przepustnicę Yamaha Chip Control Throttle i całkowicie nową aluminiową ramę Deltabox. Późniejsze modele czerpały technologię silnika z motocykli M1 MotoGP z wałem korbowym o przekroju poprzecznym.