Yamaha XJ
Lata 80 XX wieku to prawdziwy boom na kultowe, znane również dziś modele motocykli. To właśnie wtedy powstawały rozwiązania, które zmieniły obraz światowej motoryzacji na wiele lat. Jednym z nich jest projekt Yamaha XJ, który - pod wieloma względami - stał się czymś w rodzaju objawienia azjatyckiej, motocyklowej myśli technicznej. Co warto wiedzieć o tej skądinąd bardzo ciekawej serii?
Historia modelu - od A do Z
Seria XJ miała swój początek w roku 1984. To właśnie wtedy powstał kultowy już model XJ 600, który - co ciekawe - był produkowany aż do 1991 roku. Zaletą tej maszyny była niewielka masa, w pełni dopracowany silnik i. odpowiedni zapas mocy. Jedną z ciekawszych nowości była tu też specjalnie ukształtowana owiewka, która zapewniała maksymalną ochronę przed intensywnym wiatrem. Następcą sześćsetki był model XJ 600 Diversion, który wyposażono w czterocylindrową jednostkę napędową (w układzie rzędowym), której pojemność wyniosła 598 ccm.
Kolejne odsłony modeli XJ to coraz bardziej postępująca rozbudowa tego, co już było. Wersja Diversion - (produkowana od roku 1992 do dziś) miała swój początek w model uXJ 600 S H, w przypadku którego moc jednostki napędowej wyniosła 50 KM. Wariant ten był produkowany w latach 1992 - 1997 i został zastąpiony przez bardzo podobne rozwiązanie, w którym jednak zmieniono typ ramy na RJ012. Dopiero kilka lat później rozpoczęto produkcję mocniejszej wersji XJ 600 S H, w której jednostka napędowa miała aż 61 KM mocy.
XJ 600 Diversion jest zresztą produkowany do dziś. Jego najnowsza wersja - XJ 600 SN Diversion - jest produkowana od roku 2006. Jego moc to - w zależności od jednostki - 34 PS lub 25 kW.
Podsumowanie
Yamaha XJ to ciekawy model motocykla, który zaskakuje swoją efektywnością, mocą i oczywiście niewielką masą. Nic dodać, nic ująć.