Yamaha XV
Motocykl Yamaha XV zadebiutował na ulicach w 1981 roku. Jest to jeden z pierwszych motocykli z silnikiem V-Twin, który w masowej produkcji wykorzystywał mono-shock tylnego zawieszenia. Rewelacyjny silnik o pojemności 748 ccm robił na kierowcach olbrzymie wrażenie zwłaszcza, że w 1981 roku była to najpopularniejsza pojemność. W kolejnych latach pojawiło się wiele innych modeli: xv125, xv400, xv700, xv1000 i xv1100.
Model xv750
Motocykl Yamaha XV750 został całkowicie przeprojektowany w 1984 roku. Dotychczas stosowane zawieszenie mono-shock zmieniono na dual-shock. W nowszych modelach zmieniono także zbiornik, który otrzymał charakterystyczny kształt łezki. Warto wspomnieć także o modelu Yamaha xv920R, który był ulepszoną wersją xv750. Motocykle xv920R bardzo mocno zainspirowane były wyglądem UJM. Przyrostek R oznaczał, że wał zastąpiony został zaawansowanym napędem łańcuchowym. Model ten jednak nie odniósł większego sukcesu, dlatego też po kilku latach szybko został wycofany z rynku.
Historia modeli Yamaha XV
W 1992 roku na rynku europejskim zadebiutował Yamaha XV500 (L) Virago, który tak naprawdę był modelem xv535 ze zmniejszoną objętością do 499 ccm. W 1995 roku bardzo wiele modeli Yamaha XV zaktualizowano do wersji specjalnych. Mowa tutaj przede wszystkim o modelach xv500S i xv1100S, które posiadały przednie hamulce wyposażone w dwuskładnikowe zaciski. Trzy lata później pojawiła się wersja Deluxe, a dokładniej mówiąc model Yamaha xv535DX. W 2008 roku całkowicie zrezygnowano z produkcji motocykli o większej pojemności, a rekordy popularności biła seria V-Star i Road Star. Prawdziwym hitem sprzedażowym okazał się model V-Star 250. W chwili obecnej dostępne są modele Yamaha XV950 i Yamaha XV950 RACER, które bardzo mocno nawiązują do stylu neo retro.