Przyczepy są nieodłącznym elementem transportu. Służą nie tylko do przewozu wielkogabarytowych towarów, ale także do prostszych czynności. Samo określenie jest szerokim pojęciem, a według przepisów jest to pojazd bez własnego napędu, który został przystosowany do ciągnięcia przez inny pojazd. Zatem do tej kategorii zaliczają się nie tylko standardowe przyczepki samochodowe, przyczepy kempingowe czy rolnicze, ale także naczepy do ciężarówek. To najprostsza klasyfikacja. Wśród tych, które mogą być ciągnięte przez samochody osobowe zaliczamy między innymi lekkie przyczepy transportowe czy kempingowe, specjalne przyczepy np. lawety – DMC nie może przekraczać 750kg. Wśród najpopularniejszych typów naczep do samochodów ciężarowych wyróżniamy: wywrotki, naczepy na niski załadunek, firanki, naczepy chłodnie czy cysterny. Jeśli chodzi o producentów to najpopularniejszymi obecnie na rynku są Schmitz Cargobull, Wielton, Krone, Koegel czy polska firma Zasław. Bez względu czy interesują Cię nowe czy używane przyczepy – u nas wśród ofert sprzedaży znajdziesz nie tylko lekkie przyczepy, ale również specjalistyczne pojazdy przystosowane do przewozu ciężkich i wielkogabarytowych ładunków.
Branża motoryzacyjna nie zamyka się tylko wokół samochodów oraz motocykli. Tak naprawdę w ramy motoryzacji jesteśmy w stanie wpisać wszystko, co jest powiązane z transportem samochodowym. Bardzo ważną jego częścią bez wątpienia są na przykład... przyczepy. Musicie przyznać, nie patrzycie na nie zbyt często w takim świetle, prawda? Jest to jednak pełnoprawny pojazd. Jaka jest jednak definicja przyczep i jakie możemy wyróżnić ich rodzaje?
Definicja przyczep
Według wszelkich definicji, oraz encyklopedii, przyczepa jest pojazdem nieposiadającym własnego napędu, który posiada układ przystosowujący do ciągnięcia jej przez inny pojazd, tym razem już silnikowy. Najczęściej przyczepy wykorzystuje się do przewozu towarów, zwierząt, zbiorów lub innych przedmiotów, rzadziej zaś ludzi.
Często możemy spotkać się z przyczepami jednoosiowymi – takie konstrukcje najczęściej wykorzystywane są przez właścicieli pojazdów osobowych. Jesteśmy jednak w stanie znaleźć również przyczepy 2- lub nawet 3-osiowe. Dodatkowo lekkie przyczepy nie posiadają hamulca. Muszą je jednak mieć cięższe pojazdy – stosuje się wtedy hamulec najazdowy.
Poza klasyczną przyczepą, którą z pewnością kojarzy każdy z nas, możemy wyodrębnić wiele różnych rodzajów tego typu pojazdów. Wyróżniamy między innymi przyczepy rolnicze, przyczepy specjalistyczne, a także przyczepy transportowe – dawniej tego typu rozwiązania wykorzystywano na przykład w autobusach. Taki typ przyczep jest dziś tylko rzecz jasna eksponatem, a nie pełnoprawnym pojazdem.
Przyczepy samochodowe - przeznaczenie, rodzaje, ceny
O przyczepach samochodowych nie mówi się za wiele i trudno jest się temu tak naprawdę dziwić - niewiele osób ma z nimi do czynienia na co dzień. Jeżeli korzysta z nich ktoś, kto nie wiąże raczej swojej pracy z transportem czy spedycją, to raczej są to sporadyczne użycia, na przykład podczas przeprowadzek lub przewozu materiałów. Warto jest jednak wiedzieć, jakie możemy rozróżnić rodzaje przyczep, jak możemy te pojazdy wykorzystać i ile mogą one kosztować.
Rodzaje przyczep lekkich i ich przydatność
Przyczepy samochodowe możemy podzielić na wiele klas oraz kategorii. To naprawdę szeroki dział motoryzacji, choć może na pierwszy rzut oka wcale na to nie wyglądać. By jednak sprostać oczekiwaniom rynku i poszczególnych klientów, producenci przyczep muszą zaprojektować całą gamę konstrukcji w taki sposób, by każdy był w stanie znaleźć coś dla siebie.
Oczywiście w pierwszej kolejności przyczepy samochodowe możemy podzielić na lekkie oraz ciężkie. Zacznijmy od tych pierwszych, które w autach osobowych widujemy najczęściej. Używa się ich w celach transportowych oraz rekreacyjnych, a cechami charakterystycznymi lekkich przyczep jest masa nie większa niż 750 kilogramów, jedna oś oraz konstrukcja opartą na blasze.
Najczęściej w takich przyczepach przewozi się materiały budowlane, lekkie pojazdy, jak motocykle czy quady, meble czy większe bagaże. Dzięki temu, iż łączna masa pojazdu wraz z lekką przyczepą nie przekracza magicznej granicy 3,5 tony, takim zespołem możemy bez obaw poruszać się po drodze posiadając wyłącznie kategorię B.
Przyczepy ciężkie oraz specjalne
Przyczepy ciężkie posiadają trochę inną charakterystykę. Mogą, choć nie muszą, posiadać dwie lub więcej osi, a w ich budowie wykorzystuje się większe ilości stali. Dzięki temu sama przyczepka jest o wiele stabilniejsza oraz wytrzymalsza.
Oczywiście wraz z mocniejszym wykonaniem w parze idzie też większa masa, co oczywiście ma związek z wykorzystaniem cięższych materiałów. Z tego też względu na przyczepkę ciężką lub wieloosiową potrzebujemy osobnej licencji. Kierowca takiego zespołu musi bowiem posiadać kategorię B+E.
Istnieje również pewien naprawdę ważny rodzaj przyczep. Chodzi rzecz jasna o przyczepy ciężarowe, które wykorzystywane są do przewozu większych transportów. Cechują się naprawdę sporą ładownością oraz świetnym udźwigiem, dzięki czemu nie straszne są im długie podróże z paką wyładowaną po brzegi.
Wyróżnić możemy również przyczepy podłodziowe, które, jak sama nazwa wskazuje, pomagają w załadunku łodzi lub żaglówek, a także wywrotki, które stanowią ogromną pomoc podczas prac budowlanych.
Jazda z przyczepą samochodową - o tym musisz pamiętać!
W zależności od rodzaju przyczepki, jej długości oraz masy, zmieniają się również przepisy, które nas obowiązują. Jak wiadomo, samochód wraz z przyczepką stanowią zespół pojazdów, co zmienia status naszego auta. Jeżeli jednak ciągniemy za sobą przyczepkę, która nie winduje masy zespołu powyżej 3500 kilogramów, bez problemu możemy kierować nim posiadając tylko kategorię B.
Jeżeli jednak musimy użyć cięższej przyczepki, będziemy zmuszeni do uzyskania kategorii B+E. Zdanie egzaminu pozwoli nam na kierowanie zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 4250 kilogramów.
Jedna rzecz jest za to wspólna zarówno w przypadku lekkiej, jak i ciężkiej przyczepy - ograniczona prędkość maksymalna. W przypadku autostrady i drogi ekspresowej limitem jest 80 km/h, zaś w obszarze niezabudowanym maksymalną prędkością jest 70 km/h.
Ceny przyczep samochodowych
Cena przyczepy zależy oczywiście od jej docelowego przeznaczenia. Najprostsze przyczepy możemy bowiem kupić już za kilkaset złotych na portalach motoryzacyjnych oferujących auta oraz inne pojazdy z drugiej ręki. Więcej kosztują natomiast przyczepy kempingowe, podłodziowe czy zabudowane - ceny mogą tu wahać się w przedziale 1000 - 4000 złotych.
Przyczepy specjalistyczne oraz ciężkie to jednak zupełnie inna liga pod względem ceny. Koszt ich zakupu często może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, oczywiście w zależności od tego, jakie będzie ich przeznaczenie.