Alfa Romeo 147, czyli następca modeli 145 i 146.
Alfa Romeo 147 – historia modelu
Alfa Romeo produkuje auta, które wyróżniają się na tle konkurencji. Wynika to z oryginalnej, włoskiej stylistyki, która jest dość rzadko spotykana. Wiele modeli ma niestety dość złą opinię mówiąca o tym, że Alfy Romeo to królowe lawet, które regularnie się psują. Jedno z aut, które ma taką opinię to kompaktowa Alfa Romeo 147, czyli następca modeli 145 i 146.
Alfa Romeo dziś nie produkuje zbyt wielu aut. Tak w zasadzie aktualnie ten producent ma w swej ofercie jedynie auta z klasy średniej, czyli sedana Giulię i SUVa Stelvio. Ponadto Włosi planują wprowadzenie modelu Tonale. Na przełomie XX i XXI wieku oferta Alfy Romeo była jednak znacznie bogatsza. Można było w niej znaleźć również dziś nie konstruowane kompakty. W latach 1994-2000 budowano Alfę Romeo 145/146. W 2000 roku przyszła pora na następcę tych aut w klasie kompaktowej.
Nowym samochodem Alfy Romeo stała się korzystająca z tej samej polityki nazewniczej Alfa Romeo 147. Pierwsza prezentacja tego kompakta miała miejsce podczas prestiżowych targów motoryzacyjnych w Genewie, czyli Geneva Motor Show 2000. Za projekt nadwozia odpowiada Walter de Silva, który w tamtym czasie miał już na koncie kilka modeli Alfy Romeo. Po współpracy z włoską marką został za to zatrudniony przez koncern Volkswagen AG i ma na koncie takie auta jak Audi R8, Volkswagen Scirocco III czy też sporo innych aut Audi, Volkswagena oraz Seata.
Alfa Romeo 147 dzieli bardzo dużo elementów z większą Alfą Romeo 156. Ponadto kompakta zbudowano na powiększonej płycie podłogowej właśnie modelu 156. Auto dobrze przyjęło się, gdyż w 2001 roku wygrało prestiżowy plebiscyt na Europejski Samochód Roku 2001 tym samym dołączając do większego modelu 156. Wynik kompakta oznaczał, że włoscy producenci w ciągu 7 edycji wygrali ten plebiscyt aż 4-krotnie, gdyż wcześniej oprócz innego modelu Alfy sukces osiągnął również Fiat Punto oraz Fiat Bravo wraz z Fiatem Brava.
Ala Romeo 147 ma typową dla marki stylistykę z charakterystycznym grillem z przodu, który zajmuje centralną część i ma kształt ostro zakończonej na dole tarczy. W 2001 roku do oferty nadwoziowej Alfy Romeo 147 dołączono również 5-drzwiowego hatchbacka. Ponadto w 2003 roku wprowadzono wersję GTA, czyli sportową edycję zasilaną 250-konną jednostką 3.2 V6. Jedyny facelifting miał miejsce w 2004 roku i zmienił on wygląd lamp, zderzaków, maski oraz wprowadził poprawki do układu jezdnego i zawieszenia. Produkcja samochodu została zakończona w 2010 roku i został on zastąpiony przez nowy model Giulietta.
Alfa Romeo 147 – królowa lawet?
Auto, a w zasadzie cała marka ma bardzo złą opinię. Powszechnie uważa się, że samochody Alfy Romeo są niesamowicie awaryjne i psuje się w nich wszystko, a w szczególności układ elektryczny, elektronika oraz jednostki napędowe. Owszem Alfa Romeo nie jest tak niezawodna jak auta niemieckie, lecz pod maską tego modelu znajdziemy na przykład bardzo dobry silnik 1.9 JTD, który przy dobrym serwisowaniu nie sprawia większych problemów. Elektronika jest jednak faktycznie problemem i bywa niekiedy niesamowicie irytująca.
Alfa Romeo 147 – dane techniczne i silniki
Alfa Romeo 147 to hatchback z klasy kompaktowej, który jest długi na 4223 milimetrów. Jego szerokość wynosi 1729 milimetrów, a wysokość sięga 1442 milimetrów. Rozstaw osi ma rozmiar 2546 milimetrów. Auto otrzymało ponadto 3 na 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. W bagażniku zmieści się od 292 do 1042 litrów.
Pod maską znajdziemy mnóstwo diesli i trochę jednostek benzynowych. Wszystkie silniki wysokoprężne to jednostki 1.9 JTD. Różnią się one osiągami, osprzętem i liczbą zaworów. 8-zaworowe konstrukcje mają moc 100, 115 lub 120 KM, a te 16-zaworowe generują 140, 150 bądź 170 KM. Wśród benzyn podstawa to 1.6 TwinSpark o mocy 105 lub 120 KM. Mocniejsza jest jednostka 2.0 TwinSpark, która generuje 150 KM. Topowy silnik pochodzi z wersji GTA i jest to jednostka 3.2 V6 o mocy 250 koni mechanicznych.
Alfa Romeo 147 – ceny
Z racji na złą opinię o marce auta te są niezwykle łatwo dostępne i tanie jak na swój segment, wiek oraz wyposażenie. Za sprawną Alfę Romeo 147 zapłacimy nawet niecałe 3 tysiące złotych. Niektóre egzemplarze kosztują jednak nawet do 20 tysięcy złotych.