Alfa Romeo Giulia GTA to specjalna edycja obecnie oferowanego przez włoską markę sedana klasy średniej, która powstała z okazji 110 urodzin marki. Została ona przygotowana wraz z Sauber Engineering i zawiera wiele elementów, których celem jest zapewnienie jak najlepszych osiągów na torze. Jest to najlepsza Alfa Romeo Giulia z dostępnych, a ponadto jest ona mocno limitowana.
Alfa Romeo Giulia – historia modelu
Baza do powstania Alfy Romeo Giulia GTA to naturalnie model Giulia. Samochód ten zadebiutował w 2015 roku, a prezentacja odbyła się w muzeum Alfy Romeo, które mieści się w Arese pod Mediolanem. Wpierw pokazano specjalną, sportową edycję Quadrifoglio, a standardowy model pokazano podczas prestiżowych targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show 2016.
Bazą do powstania Giulii stała się platforma Giorgio, która wykorzystywana jest do budowania tylnonapędowych samochodów przez Maserati. Samochód ma być powrotem do korzeni włoskiej marki i można umieścić go w segmencie premium, gdyż oferuje wyposażenie z wyższej półki, niesamowicie atrakcyjny design, w niespotykanym i oryginalnym włoskim stylu, a także dobre osiągi.
Alfa Romeo Giulia została wyróżniona w wielu plebiscytach motoryzacyjnych. Samochód został najlepszym autem klasy średniej w polskiej wersji magazynu „Best Cars” w latach 2016-2018, ponadto sedan zdobył tytuł „Premiery Motoryzacyjnej roku 2015”, czy nawet „Samochodu Roku Playboya 2017”.
W 2020 roku Alfa Romeo przeprowadziła pierwszy lifting swojego samochodu. Wprowadził on nowe wzory kół, które mogą mieć do 21 cali, nowa kierownicę, lewarek zmiany biegów, zmieniono konsolę środkową, a do wyposażenia dodano nawet tytanowy wydech Akrapović, czy też karbonowe fotele kubełkowe od Sparco. Ponadto wprowadzono nowy system multimedialny, który obsługuje się poprzez dotykowy ekran o przekątnej wynoszącej 8,8 cala.
Topowa seryjna Alfa Romeo Giulia to wersja Quadrifoglio. Korzysta ona ze specjalnego silnika 2.9 V6 opracowanego przez Ferrari na bazie jednostki 3.9 V8. Zapewnia on aż 510 koni mechanicznych mocy i przyspieszenie do 100 km/h w 3,9 sekundy. Auto może mieć kubełkowe fotele sportowe, ceramiczne hamulce, ma specjalne wloty i wyloty powietrza w zderzakach oraz w masce, a w celu zmniejszenia masy w konstrukcji użyto dużo włókna węglowego oraz kompozytów.
Alfa Romeo Giulia GTA – jedna z najlepszych Alf w historii?
W 2020 roku Alfa Romeo obchodziła 110-lecie. Z tej okazji zdecydowano się na wprowadzenie mocno limitowanej edycji GTA oraz GTAm. W projekcie inżynierom Alfy pomagał Sauber Engineering, czyli firma, z którą Alfa Romeo wystawia swój zespół w Formule 1. To szwajcarskie przedsiębiorstwo odpowiadało za aerodynamikę i w ten sposób wzbogaciło sedana o takie elementy jak dyfuzor, spojlery czy listwy progowe, które są wykonane z włókna węglowego. Wydech dostarczyła firma Akrapović, poszerzono rozstaw kół na obu osiach, zmodyfikowano zawieszenie, a także zmniejszono masę o aż 100 kilogramów.
We wnętrzu Alfy Romeo GTA i GTAm znajdziemy znacznie mniej funkcji, gdyż wycięto je w celu redukcji masy. W tym samym celu kultowa czterolistna koniczyna to nie doczepiany emblemat, a specjalne malowanie, które pokryto bezbarwną farbą. Ponadto dodano ogromny spojler z włókna węglowego z tyłu, a także wzmocniono w wersji GTAm jednostkę napędową z Alfy Quadrifoglio. Ogromna ciekawostka to fakt, że w cenie pojazdu wynoszącej od 175 do 180 tysięcy euro klienci otrzymali również kask Bell, cały kombinezon wraz z rękawicami i butami oraz kurs jazdy od Alfa Romeo Driving Academy, by przygotować kierowców na prowadzenie tego sportowego auta. Powstało jedynie 500 egzemplarzy z każdej z dwóch specjalnych wersji. Każde z aut ma specjalną plakietkę z numerem z unikatowym numerem.
Alfa Romeo GTA – dane techniczne
Auto jest oparte na zwykłej Giulii, która jest długa na 4639 milimetrów, szeroka na 1873 milimetrów i wysoka na 1426 milimetrów. Rozstaw osi auta to 2820 milimetrów. Masa dzięki pracy nad nią wynosi jedynie 1520 kilogramów. Pod maską pracuje jednostka 2.9 V6 od Ferrari. W GTA ma ona 510 KM, a w GTAm aż 540 koni mechanicznych. Pozwala to na przyspieszenie do 100 km/h w 3,6 sekundy, czyli o 0,3 sekundy szybciej niż w edycji Quadrifoglio.