Cadillac ATS – bardzo ciekawy sedan bądź coupe z potężnymi jednostkami napędowymi i ogromną satysfakcją z jazdy.
Cadillac na europejskim rynku kojarzy się głównie z ogromnymi limuzynami, które co prawda nie interesowały za wielu osób, lecz zagorzałych fanatyków amerykańskiej motoryzacji rozkochiwały w stu procentach i byli oni wyłożyć na takie auto każde pieniądze. Cadillac to jednak nie tylko wygodne aż do przesady krążowniki szos, które na niektórych europejskich drogach miałyby problem ze zmieszczeniem się w pasach, ale także intrygujące samochody z mocnym zacięciem sportowym. Jednym z takich modeli jest Cadillac ATS – bardzo ciekawy sedan bądź coupe z potężnymi jednostkami napędowymi i ogromną satysfakcją z jazdy.
Cadillac ATS – historia modelu
Cadillac w 2009 roku wycofał z rynku model BLS, który był bezpośrednim poprzednikiem omawianego dzisiaj ATS-a. Projektanci dali sobie aż trzy lata, by stworzyć samochód sportowy godny marki Cadillac. Celem inżynierów oraz projektantów było stworzenie potężnego, dobrze prowadzącego się pojazdu klasy średniej, który będzie w stanie zarówno brylować podczas wolnych przejażdżek po mieście, jak i da sobie radę na torze wyścigowym.
Ostatecznie w 2012 roku ukazano światu najnowszego sportowego sedana Cadillaca, który przybrał nazwę ATS. Samochód otrzymał design, który garściami czerpał z nowego na tamten moment języka stylistycznego marki – atrapa chłodnicy wyglądająca niczym krata, charakterystyczne lampy zakończone ostrą krawędzią, łagodnie opadająca linia nadwozia czy dość topornie z obecnego punktu widzenia wykończona klapa bagażnika.
Niech jednak nie zmyli was typowy dla Cadillaca wystrój – ATS był prawdziwym potworem, który zachwycił nie tylko fanów, ale również i media branżowe. Do tego stopnia, iż w 2013 roku otrzymał statuetkę dla Samochodu Roku Ameryki Północnej.
Cadillac ATS – rozwój modelu oraz właściwości
Dwa lata po premierze wersji sedan, Cadillac ogłosił rozpoczęcie produkcji ATS-a Coupe. Samochód posiadał jedną parę drzwi oraz bardziej agresywną linię boczną, lecz poza tym trudno jest się doszukiwać większych zmian stylistycznych.
Nie można również nie wspomnieć o prawdziwym monstrum, jakim niewątpliwie była wersja Cadillac ATS-V Coupe. Samochód ten postawił wszystko na osiągi oraz sportowy wygląd, co było strzałem w dziesiątkę. Sportowy przedni zderzak, rozbudowany dyfuzor, nowe progi oraz tylny spojler sprawiały, że tego samochód po prostu wyglądał szybko.
Cadillac w każdym swoim aucie nie mógł zapomnieć oczywiście o kwestiach komfortu. ATS według wielu ekspertów stanowi idealne połączenie luksusowej limuzyny oraz sportowej zabawki torowej. 8-calowy panel dotykowy, dwustrefowa klimatyzacja tak ważna dla wielu osób, tempomat, kamera cofania oraz szereg asyst pozwalały na bardzo bezpieczną jazdę tym autem.
Bardzo udany ATS produkowany był do 2019 roku, kiedy to w gamie w jego miejsce pojawił się budowany na podstawie zupełnie innej filozofii model CT4.
Cadillac ATS – dane techniczne
Cadillac ATS nie był kolejnym samochodem, który w swojej klasie bił rekordy gabarytów. Można wręcz powiedzieć, iż jest on jak na segment D dość standardowym pod kątem wielkości autem. 4643 mm długości, 1806 mm szerokości oraz 1420 mm wysokości to wymiary, które nikogo specjalnie nie szokują. Spora jest za to waga tego aut – masa własna w zależności od wersji wynosi tutaj od 1504 do 1570 kilogramów. Całkiem sporo, jak na samochód sportowy, ale nie zapominajmy, że to przecież Cadillac.
Cadillac ATS – gama silnikowa
Podstawowa wersja Cadillaca ATS wyposażona była w silnik 2.5 R4, który generował moc 202 koni mechanicznych. Mniejsza, lecz mocniejsza jednostka o pojemności 2 litrów (także R4) oferowała zaś aż 272 koni mechanicznych. Prawdziwą perłą był jednak silnik 3.6 V6. W zwykłym ATS-ie generował on 321 koni, lecz ten motor w wersji ATS-V otrzymał dodatkowo aż dwie turbosprężarki. Efekt? Aż 470 koni mechanicznych i przyspieszenie do 100 km/h w czasie zaledwie 3.9 sekundy!
Cadillac ATS – ceny
Cadillac ATS występuje na polskim rynku wtórnym, choć w niewielkiej ilości. Przeciętna cena, jaką przyjdzie nam zapłacić za ten wóz, wynosi 55-70 tysięcy złotych. Jeżeli jednak chcielibyście się zaopatrzyć w wersję ATS-V, prawdopodobnie będziecie musieli niestety szukać takiego auta poza Polską.