Cadillac podobnie jak wielu amerykańskich producentów w swojej historii próbował zwojować rynek europejski. Jednym z aut, które miało rzucić wyzwanie producentom premium był Cadillac BLS, czyli sedan klasy średniej będący rywalem dla BMW serii 3, Audi A4 czy też Mercedesa klasy S. Za auto w dużym stopniu odpowiadał nieistniejący dziś Saab, co sprawiło, że BLS ma wiele wspólnego z Saabem 9-3.
Cadillac BLS – historia modelu
Propozycja amerykańskiego cadillaca w segmencie D wśród producentów premium powstała przy pomocy Saaba, który wchodził wtedy w skład koncernu General Motors. Dziś ta marka jest już niestety wymarła i została zlikwidowana w 2012 roku. W roku 2005 wciąż miała jednak sporo do powiedzenia, gdyż oferowała naprawdę ciekawe samochody.
Szwedzi wspomogli Cadillaca w stworzeniu auta, które odpowiada europejskim potrzebom. Baza do powstania Cadillaca BLS to platforma koncernu General Motors oznaczana jako Epsilon. Przy jej pomocy powstały także takie samochody jak Opel Vectra, Opel Signum, Fiat Croma, Chevrolet Malibu oraz oczywiście Saab 9-3.
Z szwedzkiego sedana wyciągnięto wiele elementów, które ostatecznie trafiły do modelu BLS. Z Saaba 9-3 pochodzi między innymi większa część deski rozdzielczej, kierownica, zegary, dźwignia ręcznego oraz skrzyni biegów, czy też wykończenie drzwi oraz bagażnika. Praktycznie całe wnętrze auta jest więc wzięte z Saaba. Zmiany były niewielkie i obejmowały środkową część deski rozdzielczej oraz stacyjkę, która trafiła pod kolumnę kierownicy.
Auto miało walczyć w segmencie premium, więc wyposażenie Cadillaca BLS jest naprawdę niezłe i obejmuje wszystkie najważniejsze systemy oraz urządzenia wykorzystywane w tym segmencie i jeżdżąc tym autem można liczyć na komputer pokładowy, czujniki parkowania czy tempomat, a także wiele innych.
Największy problem Cadillaca BLS to oferowana wewnątrz przestrzeń. Pasażerowie z tyłu nie mają jej wcale mnóstwo i przy przewożeniu tam osób o sporym wzroście mogą pojawić się problemy. Kolejna wada to użyte wewnątrz materiały. Mimo tego, że BLS mia walczyć w segmencie premium do wykończenia wykorzystano między innymi twarde, trzeszczące plastiki, które wewnątrz występują w naprawdę sporej ilości.
Samochód w 2007 roku wzbogacono dodając do oferty odmianę kombi. Koniec żywota tego auta z klasy średniej Cadillaca nastąpił jednak już w 2010 roku. Przez pięć lat samochód produkowano między innymi w Szwecji oraz obwodzie Kaliningradzkim, a po dwa lata wycofaniu auta z produkcji na rynek trafił następca BLSa, który otrzymał nazwę Cadillac ATS.
Cadillac BLS – dane techniczne
Cadillac BLS to sedan długi na 4680 milimetrów. Jego szerokość mierzy 1762 milimetry, a wysokość sięga 1449 milimetrów. Rozstaw osi niezależnie od odmiany nadwoziowej to 2680 milimetrów. Auto waży od 1460 do 1650 kilogramów. W bagażniku pomieścimy 425 litrów w wersji sedan. Odmiana kombi ma bagażnik o minimalnej pojemności wynoszącej 419 litrów, lecz złożenie tylnego rzędu zwiększa tą przestrzeń do 1285 litrów. Kombi różni się także wymiarami. Długość jest większa i wynosi 4716 milimetrów. Szerokość za to zmniejszono do poziomu 1752 milimetrów, a wysokość sięga nie 1449, a aż 1543 milimetrów.
Cadillac BLS – silniki
Cadillac BLS był budowany z myślą o rynku europejskim i takie są też jednostki. Pod maską BLSa nie znajdziemy potężnych widlastych ósemek, a głównie najbardziej popularne na Starym Kontynencie silniki 4-cylindrowe. Podstawowa benzyna to silnik 2.0 T. W zależności od wersji generuje on 175, 200 lub 210 koni mechanicznych. Topowa jednostka dla całego auta to turbodoładowany silnik 2.8T V6 o mocy 255 KM. Jako, że auto było przeznaczone na rynek europejski pod maską znajdziemy także diesle. Wszystkie mają pojemność wynoszącą 1.9 litra, a ich moc to kolejno 120, 150 oraz 180 KM.
Cadillac BLS – ceny na rynku wtórnym
Cadillac BLS jest dość rzadki na polskim rynku wtórnym. Najtańsze egzemplarze znajdziemy już za niecałe 10 tysięcy złotych. Najdroższe z nich osiągają ceny rzędu 20 tysięcy, lecz Cadillac BLS na rynku wtórnym jest zazwyczaj dostępny zaledwie w liczbie kilku do kilkunastu sztuk.