km km
expand_more
Zamknij close

Potwierdź
expand_more
Zamknij close
cm³ cm³
KM KM

Potwierdź
expand_more
Zamknij close

Potwierdź
expand_more
Zamknij close

Potwierdź
expand_more
Zamknij close

Potwierdź

Amerykańska motoryzacja to bardzo specyficzny segment branży i nic dziwnego, że nie wszystkim osobom taki typ aut przypada do gustu. Nie można jednak zaprzeczyć, iż klasyczne auta zza Oceanu Atlantyckiego bardzo często możemy dopisać do niekwestionowanych legend motoryzacji. Ciekawy wygląd, ogromne silniki czy linie modelowe, które trwają nawet kilkadziesiąt lat – powodów jest wiele. Za co natomiast wspominany jest Cadillac Eldorado, czyli luksusowy kabriolet wprost ze Stanów Zjednoczonych?

Cadillac Eldorado – historia modelu

W latach 50. XX wieku Cadillac przeżywał swoje złote lata, tak samo zresztą jak cała amerykańska motoryzacja. Podczas gdy Europa oraz spora część Azji skupiona była na ekonomicznej odbudowie po koszmarze II Wojny Światowej, kontynent amerykański radził sobie w tym czasie znakomicie, co widać jak na dłoni po autach, które były tworzone w tamtym okresie. Stawiano na awangardowy wygląd, najwyższy poziom luksusu oraz silniki, które były okropnie paliwożerne, lecz benzyna kosztowała wtedy w USA grosze.

Cadillac na początku lat 50. wymarzył sobie stworzenie luksusowego kabrioletu, który będzie ucieleśnieniem wszystkich cech marki – potęgi w osiągach i gabarytach, unikatowego designu oraz absolutnego luksusu za kółkiem. Po kilku latach prac, zimą 1953 roku (co nie jest typową datą premiery dla kabrio) zaprezentowano Cadillaca Eldorado – samochód segmentu F, a więc najwyższej kategorii na rynku (wyżej pod względem osiągów i możliwości są tylko supersamochody oraz konstrukcje typowo wyścigowe).

Powiedzieć, iż Cadillac Eldorado pierwszej generacji wygląda unikatowo, to jak nic nie powiedzieć. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to bardzo oryginalny przedni zderzak, który na pierwszy rzut oka wygląda tak, jak gdyby ktoś do przodu auta w ramach psikusa doczepił rury. Samo auto zaś jest naprawdę masywne, choć gładkie linie karoserii robiły istną furorę. Auto było także ponadprzeciętnie długie (5608 mm). Pod maską drzemał zaś ogromny silnik V8 o pojemności 5.4 litrów oraz mocy 210 koni mechanicznych.

Cadillac Eldorado – rozwój modelu

Cadillac mocno stawiał na rozwój modelu Eldorado, który był niezwykle popularny. Dodawano nowe, mocniejsze silniki, korygowano design, dodając chociażby charakterystyczne płetwy rekina po okach auta, ale nadal samochód pielęgnował duszę swojego protoplasty, choć ciągle się zmieniał.

Przełomem, niestety w złym tego słowa znaczeniu, w designie oraz popularności Eldorado, była jego jedenasta (!) generacja, produkowana w latach 1986-1992. Model otrzymał dwa ogromne ciosy – po pierwsze było to pierwsze wcielenie o długości poniżej 5 metrów, a po drugie... Eldorado przestało być kabrioletem, a stało się autem coupe.

Samochód przyjął się nie najlepiej, a stanu linii modelowej nie poprawiła nawet lepsza 12. generacja, która wróciła poniekąd do korzeni. Ostatecznie ostatni Eldorado zjechał z taśmy produkcyjnej w 2002 roku, a następcą tego auta był model XLR.

Cadillac Eldorado – dane techniczne

Ostatni Cadillac Eldorado, czyli ten z rzymską liczbą XII, był o wiele krótszy niż pierwowzór, choć i tak wrócił za granicę pięciu metrów w kwestii długości (5095 mm). Szerokość tego auta wynosiła 1918 mm, zaś wysokość – 1372 mm. Mimo naprawdę sporej długości, Cadillac Eldorado dwunastej generacji posiadał stosunkowo krótki rozstaw osi. Mierzył on 2743 mm.

Cadillac Eldorado – gama silnikowa

Ostatni Cadillac Eldorado posiadał naprawdę potężną ofertę jednostek napędowych. Wiele świadczy o tym fakt, iż najmniejszym silnikiem był ten o pojemności aż 4.6 litra oraz zawrotnej mocy 273 koni mechanicznych. Potem jednak było jeszcze lepiej – dwie inne odmiany 4.6 pozwalały wykręcić 299 oraz 305 koni mechanicznych, a najpotężniejszy pod względem wielkości motor o pojemności 4.9 litra i architekturze V8 oferował... 204 konie mechaniczne. Rozmiar w tym wypadku nie miał więc znaczenia.

Cadillac Eldorado - ceny

Cadillac Eldorado występuje na polskim rynku wtórnym dość rzadko. Jeżeli jednak już się pojawia, najmniej kosztują auta przed dziesiątą generacją – maksymalnie 70 000 złotych. O wiele droższe są jednak klasyki, gdyż ich wartość może przekraczać nawet 120 000 złotych.