Cadillac Escalade jest pierwszym autem tego typu w historii Cadillaca i jest tak wielki, że na swym rynku konkurował przez większość czasu zaledwie z jednym modelem.
Ogromne SUVy są wprost uwielbiane w Stanach Zjednoczonych. Jednym z nich jest Cadillac Escalade, który był pierwszym autem tego typu w historii Cadillaca i jest tak wielki, że na swym rynku konkurował przez większość czasu zaledwie z jednym modelem. Teraz uległo to zmianie przez wprowadzenie Jeepa Grand Wagoneer, lecz od 1998 roku głównym rywalem modelu Escalade jest Lincoln Navigator.
Cadillac Escalade – historia modelu
Pierwsza generacja Cadillaca Escalade zadebiutowała w 1998 roku. Auto w znacznej mierze powstało na bazie bliźniaczych konstrukcji koncernu General Motors, które występowały pod marką Chevrolet oraz GMC. Sam Escalade najbliżej był modelu GMC Yukon, od którego różnił się głównie oznaczeniami marki oraz atrapą chłodnicy, która otrzymała inny wzór. Auto otrzymało jednak inne wnętrze, które odpowiadało standardom Cadillaca. Wykorzystano tam materiały wysokiej jakości. Auto dostępne było na rynku tylko od 1998 do 2000 roku i w tym czasie sprzedało się około 50 tysięcy egzemplarzy tego modelu.
W 2001 roku rozpoczęła się budowa drugiej generacji Cadillaca Escalade. Auto zyskało już cechy typowego Cadillaca takie jak pas przedni, który zawierał spore, prostokątne reflektory z dużym chromowanym grillem pomiędzy nimi. Baza to platforma GMT 800, która została wykorzystana również przy bliźniaczych konstrukcjach Chevroleta i GMC. Auto znów było rywalem dla Lincolna Navigatora. W największej wersji Escalade II miał nawet ponad 5600 milimetrów długości. Produkcja drugiej generacji zakończyła się w 2006 roku. Escalade II był ponadto nie jedynie SUVem, ale też pickupem.
Następcę swojego flagowego SUVa Cadillac zaprezentował w 2005 roku, a produkcję rozpoczęto w roku 2006. Samochód znów był bliźniakiem aut Chevroleta i GMC i miał podobną, zaokrągloną bryłę, lecz własny pas przedni z typowym dla Cadillaca sporym, chromowanym grillem. Największy wyróżnik tego auta to naturalnie wnętrze, w którym znalazło się miejsce nawet dla ekranu dotykowego obsługującego system multimedialny. Znów produkowano także pickupa.
W czwartej generacji, która zadebiutowała w 2013 roku nie doszło do większych zmian pomimo tego, że auto było budowane prawię dekadę. Z oferty zniknął pickup, a auto zyskało inny pas przedni i tylny od aut bliźniaczych sprzedawanych jako Chevrolet i GMC. We wnętrzu w najlepszej wersji dostępne były już takie elementy jak połączenie z internetem 4G LTE, czy też system kamer.
Największe zmiany w Cadillacu Escalade miały miejsce w 2020 roku. Wtedy pokazano piątą generację ogromnego SUVa. Nowy Escalade ma ogromny, futurystyczny grill, wielkie pionowe tylne lampy, które praktycznie sięgają dachu, ale za to reflektory przednie stały się znacznie węższe. Umieszczono je poziomo na bokach atrapy chłodnicy. Auto sprzedawane jest w Ameryce Północnej, a także na rynkach Chin, Bliskiego Wschodu i krajów wschodu takich jak Rosja, Białoruś oraz Ukraina. Dostępne jest także w Polsce za sprawą importerów.
Cadillac Escalade – dane techniczne i silniki
Nowy Cadillac Escalade jest długi na 5359 milimetrów. Jego rozstaw osi to 3071 milimetrów, szerokość wynosi 2057 milimetrów, a wysokość sięga 1941 milimetrów. Dostępna jest również większa wersja ESV. Ma ona długość wynoszącą aż 5763 milimetrów i rozstaw osi rzędu 3406 milimetrów. Ponadto jest szersza i wyższa, gdyż mierzy 2060 milimetrów i sięga 1946 milimetrów.
Pod maską możemy znaleźć jeden z dwóch silników. Słabszy to jednostka 3.0 Duramax R6. Generuje ona 277 koni mechanicznych i pokaźne 620 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Jest to silnik wysokoprężny, co nie jest często spotykane w luksusowych, amerykańskich pojazdach. Drugi silnik to jednostka 6.2 V8 L86 EcoTec3. Wytwarza ona 420 koni mechanicznych i 624 niutonometry maksymalnego momentu obrotowego. Tego silnika używa się od 2014 roku w bliźniaczych dużych SUVach koncernu General Motors takich jak właśnie Escalade, ale też Chevrolet Tahoe, czy też GMC Yukon.
Cadillac Escalade – koszt zakupu
Dzięki importerom zarówno Chevrolet Suburban, GMC Yukon, jak i Cadillac Escalade jest dostępny w Polsce jako nowe auto. Za auto Cadillaca zapłacimy od 800 do nawet ponad 900 tysięcy złotych i najczęściej importowane są auta z silnikiem 6.2 V8. Za podobne konstrukcje z lat 2006-2020 zapłacimy od 50 do nawet 300 tysięcy złotych.