Cadillac świetnie opanował budowę limuzyn. Auta takie jak Cadillac DeVille, czy Cadillac Seville kojarzą się z luksusem. W XXI wieku marka przeszła sporą modernizację swoich modeli i wszystkie zmieniły nazwę. DeVille stał się DTSem, a model Seville zamieniono na STS. Cadillac STS to pośredni wybór wśród oferowanych przez amerykańską markę limuzyn.
Cadillac STS – historia modelu
Gamę modelową Cadillaca przez lata tworzyła topowa limuzyna DeVille i jej nieco mniejsza i tańsza alternatywa w postaci Cadillaca Seville. Mniej więcej w połowie pierwszej dekady XXI wieku amerykański producent zdecydował się jednak na zmianę, a tak w zasadzie modernizację swojej gamy modelowej. Wszystkie auta otrzymały przede wszystkim inną nazwę, Seria limuzyn składała się z trzech liter, spośród których ostatnia to S. Ponadto od zera zaprojektowano sedany z klasy wyższej. Bez większych zmian pozostał jedynie Cadillac DeVille, który został zmodernizowany i nazwany DTS.
Nową konstrukcję Cadillac zaprezentował w 2004 roku. Cadillac STS był spokrewniony z mniejszym CTSem, dla którego miał być większą i luksusową alternatywą. Bazą do Bazą do powstania tych obu aut oraz SUVa SRX stała się specjalna nowa platforma podłogowa koncernu General Motors, którą nazwano Sigma. Używana była tylko w latach 2002-2015 i korzystał z niej jedynie Cadillac.
Nowa limuzyna klasy wyższej zaprezentowała świeżą stylistykę z typowymi dla marki elementami takimi jak muskularny przedni zderzak, ze sporymi prostokątnymi lampami. STS mimo mniejszych rozmiarów od ultra luksusowego modelu DTS stał się flagowcem Cadillaca z racji na większą nowoczesność tej konstrukcji, która została zbudowana od zera, a nie była jedynie zmodyfikowaną wersją starego modelu.
Podobnie jak w przypadku innych modeli marki STS również otrzymał specjalną wersję sportową. Jest nią Cadillac STS-V, który zadebiutował w roku 2005. Pod maskę auta trafiła jednostka 4.4 V8 Northstar LC4 o mocy 469 koni mechanicznych. Jego maksymalny moment obrotowy to 595 niutonometrów. Aby wspomóc hamowanie zamontowano większe niż w standardzie hamulce od Brembo, specjalne opony Pirelli, zwiększono responsywność układu kierowniczego, a także dodano specjalną skrzynię automatyczną, która dostosowuje się do stylu jazdy kierowcy. W latach 2005-2009 wyprodukowano 2503 sztuki tego modelu, z czego zaledwie niecałe 150 trafiło poza granice Stanów Zjednoczonych.
Produkcja modelu STS zakończyła się w roku 2011. W tym czasie zbudowano ponad 118 tysięcy sztuk tego modelu, a ostatnie 164 egzemplarzy sprzedało się w roku 2012. Rolę Cadillaca STS, który znajdował się w klasie wyższej przejęła nowa generacja Cadillaca CTS, która stała się większa i droższa, przez co nie było sensu w kontynuowaniu budowy modelu STS.
Cadillac STS – dane techniczne
Cadillac STS z lat produkcji 2005-2008 jest długi na 4986 milimetrów. Następnie samochód wydłużono i samochody zbudowane po roku 2008 mają długość wynoszącą 4996 milimetrów. Szerokość sedana to 1844 milimetry, a wysokość sięga 1463 milimetrów. Auto waży około 1800 kilogramów. Bagażnik ma pojemność wynoszącą 464 litry.
Cadillac STS – silniki
Gama silnikowa Cadillaca STS jest dość bogata i składa się z trzech jednostek, które łącznie tworzą pięć wariantów mocowych. Najsłabsze są silniki 3.6 V6. Wytwarzają one kolejno 258 i 306 koni mechanicznych mocy maksymalnej. Ich maksymalny moment obrotowy wynosi z kolei 342 oraz 369 niutonometrów. Nieco mocniejszy jest silnik 4.6 V8. Wytwarza on 324 konie mechaniczne mocy oraz 427 niutonometrów momentu obrotowego. Najmocniejsze jednostki trafiły pod maskę wersji sportowej STS-V. Tam znajdziemy turbodoładowaną jednostkę 4.4 V8 z rodziny Northstar o oznaczeniu LC3. Wytwarza ona 469 koni mechanicznych i 595 niutonometrów.
Cadillac STS – dostępność na rynku wtórnym
Cadillac STS to dość droga, amerykańska limuzyna, która z reguły nie trafiała raczej do Polski. Dlatego znalezienie takiego auta w naszym kraju jest dość trudne i zazwyczaj pojawiają się jedynie pojedyncze egzemplarze. Za auto z pierwszych lat produkcji można zapłacić około 40 tysięcy złotych.