Chevrolet Lacetti podobnie jak kilka innych modeli sprzedawanych pod tą marką na początku XXI wieku to tak naprawdę konstrukcja Daewoo. Ponadto Lacetti to ostatni samochód tej marki, który trafił na rynek europejski. Pod marką Chevrolet był on sprzedawany jednak przez większość swojej obecności rynkowej z racji wycofania Daewoo z rynku europejskiego.
Chevrolet Lacetti – historia modelu
Pierwsza generacja Chevroleta Lacetti, a tak w zasadzie Daewoo Lacetti zadebiutowała w 2002 roku. Wpierw pokazano sedana, rok później światło dzienne ujrzał hatchback, a w 2004 roku, który był ostatnim kiedy to auto było sprzedawane w Europie pod marką Daewoo ofertę nadwoziową powiększono o kombi. Lacetti to kolejna generacja, a w zasadzie następca modelu Nubira, który był produkowany od 1997 roku, a w niektórych miejscach takich jak Egipt budowa trwała nawet do roku 2012.
Lacetti hatchback wyraźnie odróżniał się od reszty aut pochodzących od Daewoo, gdyż nie posiadał on potrójnego grilla, a w jego miejsce wstawiono atrapę chłodnicy z poziomą, chromowaną poprzeczką na której znalazło się logo producenta. Uwagę z przodu przykuwają również zaokrąglone reflektory, które lekko nachodzą na błotniki. Z tyłu znajdziemy lampy zajmujące sporą część klapy bagażnika, a także nachodzące lekko na boczną część nadwozia.
Wersja sedan różni się od hatchbacka. Po pierwsze za jej projektowanie odpowiadała Carrozzeria Pininfarina, a nie Italdesign Giugiaro jak w wypadku hatchbacka. T oznacza, że z przodu nie znajdziemy atrapy chłodnicy z poprzeczką, a typowy potrójny grill i spore reflektory o kanciastym kształcie z lekkimi zaokrągleniami. Wnętrze w hatchbacku i kombi jest bardzo podobne, a w sedanie jest ono znacznie bardziej kanciaste.
Chevrolet Lacetti jak na konstrukcję Daewoo jest dość znany, gdyż jego wersja sedan została wykorzystana w programie Top Gear. W znanym telewizyjnym programie motoryzacyjnym samochód ten był jednym z głównych punktów segmentu „Gwiazda w samochodzie za rozsądną cenę”, w którym zaproszeni celebryci rywalizowali w rankingu czasów przejazdu toru Top Gear właśnie w Chevrolecie Lacetti, który wart był 10 tysięcy funtów.
Chevrolet Lacetti zaczął być wycofywany powoli od 2009 roku. Wtedy zniknął z rynku Australii i Nowej Zelandii, a także zakończyła się jego produkcja w Korei. W Kolumbii produkcję wygaszono w 2013 roku, a w Rosji czy Indiach samochód był budowany do 2012 roku. Najdłużej to auto było budowane w Uzbekistanie, gdzie pod nazwą Chevrolet Lacetti, następnie Daewoo Gentra, a w końcowym okresie Ravon Gentra auto budowano do 2019 roku. Wtedy zakończyła się historia Chevroleta/Daewoo Lacetti.
Chevrolet Lacetti – dane techniczne
Chevrolet Lacetti hatchback jest długi na 4295 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 2600 milimetrów. Auto jest szerokie na 1725 milimetrów, a wysokość sięga 1445 milimetrów. W bagażniku pomieścimy od 275 do nawet 1045 litrów. Sedan różni się jedynie długością, która wynosi 4515 milimetrów. Pozostałe wymiary są takie same jak w hatchbacku. Kombi jest jeszcze dłuższe gdyż mierzy 4580 milimetrów. W wypadku tej odmiany większa jest także wysokość, która sięga 1500 milimetrów. W bagażniku pomieścimy w tym aucie od 400 do 1410 litrów.
Chevrolet Lacetti – silniki
Pod maską Chevroleta Lacetti znajdziemy głównie proste jednostki napędowe. Dostępne są trzy silniki benzynowe i jeden wysokoprężny. Na olej napędowy działa jednostka 2.0 SOHC 16V. Generuje ona 121 koni mechanicznych. Jeśli chodzi o jednostki benzynowe podstawowa to 1.4 i 16V. Wytwarza ona 95 KM. Pośrednia opcja to silnik 1.6 i 16V o mocy 109 KM. Najmocniejsza z dostępnych jednostek to 1.8 i 16V, które kierowcy daje do dyspozycji 122 KM.
Chevrolet Lacetti – ceny na rynku wtórnym
Chevrolet Lacetti to wydatek rzędu co najmniej 4 tysięcy złotych. Średnie ceny wynoszą jednak około 6, a nawet 7 tysięcy. Topowe egzemplarze z niskim przebiegiem potrafią co ciekawe kosztować nawet do 15 tysięcy złotych. Pod maską znajdziemy praktycznie każdą z dostępnych jednostek i wiele aut pochodzi z polskich salonów. Najczęściej spotykane silniki to benzynowe 1.4 i 1.6. Druga z tych jednostek czasem występuje z instalacją LPG.