Chrysler Sebring to nazwa pod którą w latach 1995-2010 występowały różne auta Chryslera będące coupe, kabrioletem lub sedanem. Co typowe dla tego amerykańskiego koncernu samochód ten znany był na wielu rynkach pod różnymi nazwami, gdyż tak zwany badge engineering to bardzo częsta praktyka stosowana przez koncern Chryslera.
Chrysler Sebring – historia modelu
Podobnie jak wiele nazw samochodów z koncernu Chrysler również nazewnictwo tego modelu nawiązuje do jednej z miejscowości w USA. I to nie byle jakiej, gdyż w Sebring położonym na Florydzie mieści się to Sebring International Raceway, który powstał na miejscu lotniska i do dziś odbywają się tam wyścigi długodystansowe oraz prestiżowe imprezy motorsportowe. Swego czasu tę lokalizację wykorzystano także do przeprowadzania Grand Prix Formuły 1.
Wracając do samochodu pod nazwą Sebring znajdziemy de facto dwa modele. Pierwszy to Chrysler Sebring Coupe. Jest to spore sportowe coupe klasy średniej, które zastąpiło model LeBaron Coupe. Auto było budowane w latach 1995-2000 Baza do powstania tego samochodu to Dodge Avenger, czyli coupe amerykańskiej marki, które powstało na bazie współpracy z japońską marką Mitsubishi. Na bazie tej współpracy powstał nie tylko Dodge Avenger i Chrysler Sebring Coupe, ale też takie auta jak Mitsubishi Eclipse oraz Mitsubishi Galant. Druga generacja Sebringa Coupe zadebiutowała w 2000 roku i zniknęła bez następcy z produkcji w roku 2005.
Pod nazwą Sebring występował też kabriolet. Samochód ten zadebiutował w 1996 roku. Nie jest on jednak powiązany ze sportowym Sebringiem. Bazą do powstania tego kabrioletu był między innymi Dodge Stratus, Chrysler Cirrus i Plymouth Breeze, czyli sedany klasy średniej. W Europie pierwszą generację Sebringa możemy znać jako Dodge'a Stratus.
W 2000 roku zdecydowano się odświeżyć Sebringa. Kabriolet to tak naprawdę jedynie zmodyfikowana pierwsza generacja z nowym przodem i tyłem, który pochodzi z Sebringa w wersji sedan, który był następcą Cirrusa. Podobnie jak poprzednik Sebring II nie jest powiązany z Sebringiem Coupe, który budowano wraz z Mitsubishi.
W 2006 roku zadebiutowała ostatnia wersja modelu Sebring. Tym razem zarówno kabriolet, jak i sedan został zaprojektowany od zera i dwa te samochody stały się bliźniaczymi konstrukcjami. Podobieństwo widać na pierwszy rzut oka, gdyż praktycznie wszystkie elementy są takie same. Największe różnice to oczywiście liczba drzwi oraz obecność składanego dachu. Linia modelowa Sebring została jednak zakończona w 2010 roku. Wtedy zadebiutował nowy model Chrysler 200, który jest jednak tak naprawdę mocno zmodyfikowanym Sebringiem III.
Chrysler Sebring – dane techniczne
Długość Sebringa III różni się w zależności od wersji. Wynosi ona od 4841 do 4923 milimetrów. Szerokość to od 1808 do 1816 milimetrów. Wysokość sięga od 1486 do 1499 milimetrów. Niezmienny jest tylko naturalnie rozstaw osi, który mierzy dokładnie 2766 milimetrów. Masa własna auta z klasy średniej to od 1491 do 1587 kilogramów.
Chrysler Sebring – silniki
Pod maską ostatniego Sebringa znajdziemy pięć różnych jednostek benzynowych i dwa silniki wysokoprężne. Z oleju napędowego korzysta silnik 2.0 CRD oraz 2.2 CRD. Moc tych jednostek to kolejno 140 i 150 koni mechanicznych. Wśród benzyn najsłabsza jednostka to silnik 2.0 i o mocy 156 KM. Większy jest 175-konny silnik 2.4. Topowe jednostki to widlaste szóstki. Słabsza i mniejsza z nich to 2.7 V6, które ma moc wynoszącą 186 lub 192 KM. Najlepszy silnik to 3.5 V6 generujący 238 koni mechanicznych.
Chrysler Sebring – ceny na rynku wtórnym
Chrysler nie jest autem, które łatwo znaleźć na polskim rynku wtórnym. Jego ceny są bardzo zróżnicowane, gdyż sprawne auto znajdziesz już za kilka tysięcy złotych. Modele drugiej generacji kosztują maksymalnie do 11 tysięcy złotych i najczęściej spotykane są kabriolety i najdroższe są kabriolety. Najwięcej na rynku wtórnym jest egzemplarzy z trzeciej generacji. Te samochody kosztują od zaledwie kilku tysięcy do nawet 25 tysięcy złotych. W tym wypadku znacznie częściej dostaniemy sedana niż kabriolet.