Dodge Avenger to samochód z bardzo bogatą historią i sztandarowy przykład zjawiska tak zwanego badge engineeringu. Samochód jednego producenta jest podpinany pod inne marki, które sprzedają go na poszczególnych rynkach pod swoją jurysdykcją, czasem nawet nie zmieniając nazwy modelu. Zjawisko to było bardzo popularne w latach kryzysu paliwowego, który wymusił na producentach aut szukanie oszczędności wszędzie, gdzie tylko się da. Idealnym przykładem takiego zagrania jest Dodge Avenger – model, który podczas swojego życia zaliczył łącznie aż dwie spore przerwy w produkcji. Dlaczego tak się stało?
Dodge Avenger – pierwsze wcielenie
Tak naprawdę w przypadku Dodge'a Avengera nie powinniśmy mówić o Dodge'u, a o Hillmanie Avengerze. Nieistniejący już brytyjski producent jest twórcą tego samochodu, który następnie był sprzedawany na wielu rynkach pod różnymi nazwami. W pierwszych latach produkcji auto to było po prostu Hillmanem Avengerem, jednak kiedy Brytyjczycy zaczęli popadać w problemy finansowe, zaczęto współpracować z innymi producentami.
W ten oto sposób od 1973 roku w Europie model ten był sprzedawany pod nazwą Chrysler Avenger. Od tamtej pory badge engineering rozkręcił się na całego i w różnych rejonach świata auto to było sprzedawane pod wieloma różnymi markami. W Europie po upadku firmy Hillman auto było oferowane pod nazwą Sunbeam Avenger lub Sunbeam 1500. W Ameryce Północnej model ten występował jako Plymouth Cricket, a w Argentynie jako... Volkswagen 1500.
Ciekawie wyglądała sytuacja w przypadku marki Dodge. W Brazylii samochód ten widniał w katalogach pod nazwą Dodge 1800 lub Dodge Polar, zaś w Republice Południowej Afryki jako właśnie Dodge Avenger. Samochód był produkowany do 1981 roku, pod czym nazwa Avenger na jakiś czas zniknęła z rynku.
Dodge Avenger – wskrzeszenie marki
Drugi Dodge Avenger pojawił się na rynku w 1994 roku jako naprawdę ładne i ciekawe sportowe coupe klasy średniej. Samochód prezentował się naprawdę nieźle, będąc kuzynostwem z Mitsubishi Galantem oraz Mitsubishi Eclipse. Samochód jednak dość szybko zniknął z rynku, bo już w 2000 roku. Zastąpił go model Dodge Stratus Coupe.
Trzeci i prawdopodobnie ostatni powrót Avengera do łask nastąpił w 2007 roku. Tym razem Dodge postawił na stworzenie pod tą nazwą czterodrzwiowego sedana klasy średniej z napędem na przód. Samochód ten posiadał zasięg globalny – poza Ameryką był bowiem sprzedawany także w Australii oraz Europie.
Samochód ten również niestety nie miał za wielkiego szczęścia. Już po liftingu z 2010 roku cała marka Dodge, w tym oczywiście Avenger, wycofali się z Europy oraz innych rynków zagranicznych. Przez następne cztery lata samochód ten dogorywał w Ameryce Północnej, by zostać wycofanym w 2014 roku. Najwidoczniej nazwa Avenger w samochodach nie należy do najszczęśliwszych.
Dodge Avenger – dane techniczne
Ostatni kiedykolwiek produkowany Dodge Avenger był naprawdę sporym sedanem, jak na segment D, choć bardziej trafne byłoby jednak stwierdzenie, iż jego wymiary znajdowały się powyżej średniej. 4849 mm długości, 1824 mm szerokości oraz 1469 mm wysokości to jednak mimo wszystko naprawdę słuszne wymiary.
Dodge Avenger – gama silnikowa
Dodge Avenger posiadał naprawdę sporą ofertę silnikową. Dieslowym rodzynkiem była w nim jednostka o pojemności dwóch litrów oraz mocy 140 koni mechanicznych. Reszta motorów była zaś napędzana benzyną. Najmniejsza z nich, o pojemności także dwóch litrów, cechował się mocą rzędu 156 koni mechanicznych. Następnie mamy 2.4 o mocy 175 koni mechanicznych, a także dwa silniki V6 z pojemnościami 2.7 (192 KM) oraz 3.5 litra (238 KM).
Dodge Avenger – ceny
Ceny Dodge'a Avengera są dość rozbieżne w zależności od wersji silnikowej oraz wyposażeniowej. Słabsze egzemplarze mogą bez problemu kosztować aktualnie mniej niż 15 tysięcy złotych. Jeżeli jednak marzy wam się zadbany, dobrze wyposażony i potężny samochód, w skrajnych przypadkach koniecznie będzie wyłożenie na stół nawet 30 000 złotych. Najczęściej jednak dobrej jakości Avengera możemy dorwać za około 20-25 tysięcy złotych.