Dodge Caliber kompaktowy hatchback produkowany w Stanach Zjednoczonych.
Dodge Caliber – historia modelu
Marki amerykańskie zazwyczaj nie odnoszą większych sukcesów w Europie. Dziś mało która wciąż znajduje się na terenie Starego Kontynentu po tym jak kolejni producenci kolejno wycofywali się z rynku, który niesamowicie różni się od tego ze Stanów Zjednoczonych. W połowie pierwszej dekady rynki globalne próbował podbić także Dodge, który zaprezentował wtedy kompaktowego hatchbacka o nazwie Caliber.
Dodge próbował podbić rynku globalne. W tym celu musiał opracować nowe auta, które dobrze sprawdzą się w miejscach o innej specyfice klientów niż Stany Zjednoczone. Kluczem do podbicia Europy miał być kompaktowy hatchback, czyli jeden z najpopularniejszych typów samochodu na całym Starym Kontynencie. Dodge nie miał jednak łatwego zadania. Miał przecież zebrać klientów, którzy wcześniej zdecydowaliby się na kultowego i zawsze pewnego Golfa, Opla Astrę czy też Hondę Civic.
Po raz pierwszy świat kompaktowego hatchbacka od Dodge'a zobaczył w 2005 roku podczas genewskich targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show 2005. Wtedy amerykański producent zaprezentował prototyp o nazwie Dodge Caliber Concept, który niewiele różnił się od późniejszej wersji produkcyjnej. Jej premiera miała miejsce około rok później w marcu 2006.
Caliber już na pierwszy rzut oka odróżniał się od europejskich i japońskich kompaktów. Zamiast prostych, stonowanych linii bądź nieco bardziej orientalnych kształtów Dodge Caliber wręcz wykrzykiwał, że jest ze Stanów Zjednoczonych. Pierwszy znak to przede wszystkim spore rozmiary. Ponadto uwagę zwracała muskularne kształty nadwozia oraz spore i wyeksponowane zderzaki.
Dodge Caliber to auto przełomowe dla całej marki. Po raz pierwszy Dodge wprowadził jeden samochód pod taką samą nazwą na każdy z kontynentów. Auto to dostępne było zarówno w Polsce, jak i wszystkich krajach Europy oraz w Azji czy też Australii. W 2008 roku amerykański producent zdecydował się wprowadzić na rynek sportową wersję samochodu. Otrzymała ona nazwę caliber SRT-4. Pod maską zamontowano w niej silnik o pojemności 2.4 litra, który generuje 295 koni mechanicznych. Ponadto auto wzbogacono o sportowe opony zamontowane na większych kołach, specjalne zderzaki z większą atrapą chłodnicy, spojler czy też wlot powietrza na masce.
W 2009 roku Dodge przeprowadził facelifting, który nie zmienił wiele poza lekko przemodelowanymi zderzakami i reflektorami oraz nową deską rozdzielczą. Auto swój żywot zakończyło w 2011 roku i zostało zastąpione przez model Dart, który został już opracowany w ramach koncernu FCA, czyli korporacji powstałej w wyniku fuzji koncernów Chryslera oraz Fiata.
Dodge Caliber – dane techniczne
Dodge Caliber to kompaktowy hatchback o dość niestandardowych rozmiarach. Jest on długi na aż 4415 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 2634 milimetrów. Szerokość hatchbacka to 1748 milimetrów, a wysokość sięga 1534 milimetrów. Samochód otrzymał cztery na pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Masa własna kompakta to ponad 1300 kilogramów.
Dodge Caliber – silniki
Dodge Caliber to model o zasięgu globalnym, więc otrzymał naprawdę szeroką gamę silnikową. Nie mogło w niej zabraknąć więc jednostek wysokoprężnych. Były to silniki 2.0 CRD o mocy 138 lub 140 koni mechanicznych. Dostępnych było też naprawdę sporo silników benzynowych. Najsłabszy z nich to jednostka 1.8 i 16V o mocy 140 koni mechanicznych. Nieco lepszy jest silnik 1.8 VVT, który generuje 150 KM.
Dostępne były też większe jednostki. O pojemności 2.0 jest silnik 2.0 VVT, który generuje 156 KM i 160-konna jednostka 2.0 i 16V. Największe silniki mają pojemność wynoszącą 2.4 litra. W wersji 2.4 i 16V do dyspozycji kierowca otrzymuje 173 KM. Mocniejszy jest silnik 2.4 i Turbo generujący 280 KM i 295-konna jednostka 2.4 DVVT.
Dodge Caliber – ceny na rynku wtórnym
Dodge Caliber był oferowany nawet na polskim rynku, więc nie ma większych problemów z dostępnością tego samochodu na rynku wtórnym. Za sprawne auto zapłacimy co najmniej 10 tysięcy złotych. Najdroższe egzemplarze osiągają ceny rzędu 30 tysięcy i są to wersje SRT-4. Wśród zwyczajnych aut najczęściej spotykane jednostki to 2-litrowe silniki wysokoprężne.