Ford Capri to coupe z napędem na tylną oś. Capri wyróżniał się sportowa stylistyka z przedłużonym przodem.
Ford w latach 60. rozbił bank za sprawą modelu Mustang, który odniósł niesamowity sukces w Stanach Zjednoczonych i sprzedał się w liczbie miliona egzemplarzy w zaledwie trzy lata. Ten wynik sprawił, że amerykański producent, który znany jest z dość sporego zaangażowania w rynek europejski zdecydował się na wprowadzenie odpowiednika Mustanga na Starym Kontynencie. Tym autem stał się Ford Capri.
Ford Capri – historia modelu
W latach 60. auta sportowe były raczej drogie i mało dostępne. Z tego powodu w Stanach Zjednoczonych względnie kompaktowy i przede wszystkim tani Ford Mustang odniósł ogromny sukces i przyczynił się do stworzenia nowego typu samochodów sportowych zwanego pony carami. Dobre wyniki tego auta sprawiły, że Ford nie mógł przejść obojętnie obok swojego sukcesu i musiał spróbować swoich sił z podobnym autem również w Europie.
Pracę nad tanim i łatwo dostępnym autem sportowym rozpoczęły się już w 1964 roku, czyli w tym samym czasie co rozpoczęcie sprzedaży Forda Mustanga. W ten sposób inżynierowie Forda z Wielkiej Brytanii oraz Niemiec stworzyli kompaktowe, sportowe coupe z napędem tył, które otrzymało nazwę Ford Capri. Europejski rynek jednak znacznie się różni od Stanów Zjednoczonych i auto jedynie lekko nawiązywało do Mustanga.
Ford Capri I był smukły, dynamiczny, lecz miał w swoim designie amerykańską nutkę. Uwagę zwracała muskularna, mocno przetłoczona i długa maska. Ponadto w z boku w oczy rzucała się listwa boczna, która odstawała od nadwozia auta. Capri nie może jednak nikogo zwieść małymi rozmiarami. Pod maską montowano nawet potężną jednostkę V8, a topowa wersja Capri RS2600 stała się pierwszym autem Forda z wtryskiem paliwa zamiast gaźnika i do 100 km/h rozpędzała się w niecałe 8 sekund.
Produkcja pierwszej generacji zakończyła się w 1973 roku i niedługo później zaprezentowano następcę. Capri II zostało minimalnie skrócone, gdyż korzystało z lekko mniejszej płyty podłogowej powstałej na bazie tej używanej w pierwszej generacji. Ponadto auto stało się bardziej zaokrąglone i europejskie w wyglądzie.
Po raz ostatni Ford Capri został zmieniony w 1978 roku. Wtedy zaprezentowano i rozpoczęto produkcję trzeciej generacji sportowego coupe. Samochód skorzystał ze zmodyfikowanej płyty podłogowej poprzedników i został dość mocno odmieniony wizualnie. Auto nabrało zdecydowanie bardziej sportowego i groźnego wyglądu, a nadwozie znów stało się kanciaste. Ponadto poprawiono jednostki napędowe i udoskonalono aerodynamikę.
Produkcja trzeciej generacji odbywała się na znacznie mniejszą skalę niż poprzedników. Miała miejsce tylko w niemieckich zakładach w Saarlouis i auto sprzedawano jedynie w Europie Zachodniej, podczas gdy poprzednie modele po lekkich zmianach trafiały do USA jako Mercury Capri. Ford Capri został zastąpiony w 1986 roku przez większy model Probe.
Ford Capri – dane techniczne
Ford Capri III to sportowe, kompaktowe coupe. Jego długość to 4262 milimetry przy rozstawie osi rzędu 2565 milimetrów. Szerokość auta 1703 milimetry, a wysokość sięga zaledwie 1295 milimetrów. Poprzednia generacja była nieco krótsza gdyż jej długość to 4240 milimetry, a rozstaw osi mierzy 2559 milimetrów. Pomiędzy generacjami dość znacznie zmieniono również wysokość, która w drugiej edycji wynosiła 1357 milimetrów, czyli o 62 mm więcej.
Ford Capri – silniki
Pod maską Forda Capri znajdziemy jedynie silniki benzynowe, co jest typowe dla samochodów od amerykańskich producentów z lat 60., 70. oraz 80. XX wieku. Najmniejszy silnik to jednostka 1.3 o mocy 54 KM. Nieco więcej oferuje silnik 1.6, gdyż generuje on 73 KM. Stopień wyżej znajdziemy silnik 2.0 V6 o mocy 90 KM i silnik 2.0 generujący 101 KM. Pośrednia jednostka to 2.3 Super o mocy 113 KM. Największy z silników ma pojemność 3.0 i wytwarza 138 KM. Najlepsze jednostki to silniki o pojemności 2.8 litra. Jednostka 2.8 Super Injection ma 260 KM, a 2.8 Turbo daje do dyspozycji 188 koni mechanicznych.
Ford Capri – dostępność
Ford Capri po latach osiągnął naprawdę wysokie ceny. Dostępne są jedynie pojedyncze egzemplarze, które kosztują co najmniej 30/40 tysięcy. Za świetne zachowane modele z pierwszej generacji zapłacimy nawet ponad 100 tysięcy złotych.