Ford Escort to kompaktowy samochód osobowy produkowany przez amerykańską markę w latach 1967-2004. Oferowany był wówczas w kilku typach nadwozia – jako 3 i 5-drzwiowy liftback, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi a także jako 2-drzwiowy cabriolet. W zależności od konfiguracji Escort mógł mieć napęd na przód lub na cztery koła. Najbardziej popularną i wciąż dostępną na rynku wtórnym jest piąta generacja oznaczona MKV. Powstała ona na zupełnie nowej platformie w przeciwieństwie do poprzednich wersji, dzięki czemu model zyskał nowocześniejsze linie. Piąta generacja jest przestronnym autem, a producent oferował do niej szeroką gamę jednostek napędowych. Kupujących może przekonywać niska cena, ponieważ na rynku aktualnie znajdują się wyjątkowo tanie egzemplarze. Warto jednak mieć na względzie, że samochody te mają już swoje lata i najczęściej są w kiepskim stanie technicznym. Największą bolączką Escorta jest zawieszenie, gdzie najczęściej dochodzi do różnych usterek jak na przykład uszkodzenia łączników stabilizatora. Plusem jest natomiast duża dostępność tanich części zamiennych, które zdecydowanie obniżają koszty ewentualnej naprawy. Po zakończeniu produkcji model został zastąpiony znacznie nowocześniejszą produkcją, czyli Focusem. Jeśli jednak interesuje Cię używany Ford Escort, koniecznie sprawdź oferty sprzedaży na naszej stronie, gdzie znajdziesz egzemplarz spełniający Twoje oczekiwania.
Ford Escort należy do najlepiej sprzedawanego samochodu Forda w Europie. Escort należy do niższej klasy średniej plasując się w segmencie C
Ford jak na amerykańskiego producenta może pochwalić się sporym zaangażowaniem w rynek europejski. Jednym z owoców pracy działów tej marki na Starym Kontynencie jest kompaktowy Ford Escort, który wśród fanów motoryzacji znany jest ze sportowych wersji RS Cosworth i przeznaczonych do startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata znanych globalnie jako WRC.
Ford Escort – historia modelu
Pierwszy Ford Escort to dziś już niesamowicie stary model. Kompakt amerykańskiego producenta powstał w 1967 roku i był dziełem europejskiego oddziału marki. Nowy samochód zastąpił modele Anglia i Squire. Na swoje czasy pierwszy Escort był dość atrakcyjnym autem i można go rozpoznać po dość obłych liniach nadwozia, kwadratowych proporcjach i sporych lampach z wąskim chromowanym grillem pomiędzy nimi. Pierwszy Escort trafił nie tylko do Europy, ale też RPA, Australii, Azji, czy też Nowej Zelandii. Już wtedy powstał on również w sportowej wersji RS1600 i RS2000.
Druga dość kanciasta generacja powstała w 1974 roku. Auto zyskało sporą czarną listwę biegnącą wzdłuż całego boku auta. Samochód ponownie powstał w wersjach RS, wśród których znajdziemy odmianę RS Mexico, RS1800 i RS2000. Podobnie jak poprzednik kompakt oferowany był jako sedan lub kombi.
Trzecia generacja to spora rewolucja. Auto było zbudowane tylko i wyłącznie z myślą o Europie. Z tego powodu napęd z tyłu przeniesiono na przednią oś, a także poszerzono ofertę nadwoziową o wersję liftback. Auto z miejsca odniosło spory sukces, gdyż po premierze w 1980 roku auto wygrało prestiżowy plebiscyt na Europejski Samochód Roku 1981, w którym podium uzupełniły takie auta jak Fiat Panda i Austin Metro. Tym razem pojawiła się tylko wersja RS1600. Ponadto doszło do rewolucji w postaci odmiany XR3i, która jako pierwsza w tym modelu korzystała z benzynowego silnika z wtryskiem paliwa zamiast gaźnika.
Czwarta generacja to jedynie mocno zmieniony poprzednik. Oferta nadwoziowa pozostała bez zmian, a silniki zaczęły zyskiwać wtrysk paliwa w coraz większej ilości. Na spore zmiany trzeba było poczekać do 1990 roku. Wtedy powstał Ford Escort V, który był całkowicie nową konstrukcją. Skorzystał on z nowej płyty podłogowej, a nadwozie stało się większe i zyskało opływowe kształty. Ostatnia generacja Escorta powstała 1995 roku. Była ona mocnym liftingiem poprzednika i zakończyła swój żywot w 2000 roku na rzecz nowego kompaktowego modelu jakim stał się Ford Focus. W ten sposób skończyła się historia najlepiej sprzedającego się auta Forda w Europie.
Ford Escort – sportowa historia
Na bazie piątej generacji powstał Ford Escort RS Cosworth. Samochód ten skorzystał z płyty podłogowej Sierry, a nadwozie pochodzi właśnie z Escorta. Celem auta było przede wszystkim uzyskanie homologacji rajdowej grupy A od FIA. Ford Escort RS Cosworth wygrał siedem rajdów w latach 1993-1994, a za jego kierownicą siadali tacy kierowcy jak Carlos Sainz senior czy Ken Block. Ponadto potem powstał Ford Escort WRC, który z Carlosem Sainzem za kierownica wygrał 2 rajdy w 1997 roku.
Ford Escort – dane techniczne i silniki
Ford Escort szóstej generacji jest długi na 4136 mm przy rozstawie osi rzędu 2525 mm. Jego szerokość to 1691 mm, a wysokość sięga 1398 mm. Inne wymiary niż podane wyżej dla sedana ma wersja kombi. Mierzy ona 4302x1700x1398 mm w kolejności długość, wysokość, szerokość. Auto otrzymało jedynie dwie gwiazdki w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
Pod maską ostatniego Escorta znajdziemy zarówno silniki benzynowe i wysokoprężne. Wybrane z nich to jednostki diesla 1.8 D o mocy 60 KM oraz 1.8 TD generujące 70 lub 90 KM. Wśród benzyn spotyka się dość często jednostki 1.4i generujące 71 lub 75 KM. Większy i mocniejszy silnik 1.6i o mocy 90 KM oraz jednostkę 1.8i, która do dyspozycji daje 105 koni mechanicznych.
Ford Escort – dostępność
Pomimo faktu, iż Escort to jeden z najlepiej sprzedających się w Europie modeli Forda dziś trudno znaleźć taki samochód. Wynika to z faktu, że jest to zwykły kompakt, który jest znacznie rzadziej wybierany od na przykład Golfa. Dostępne egzemplarze pochodzą najczęściej z szóstej generacji i kosztują od kilku do 10 tysięcy złotych.