Ford GT to absolutna ikona motoryzacji. Samochód ten ma rodowód sięgający lat 60. kiedy to amerykański producent postanowił rzucić rękawicę Ferrari i wyprodukować auto, które wygra prestiżowy 24-godzinny wyścig w Le Mans. Swą legendę Ford przywrócił w XXI wieku i dostępna jest w dwóch generacjach.
Ford GT – historia modelu
Pierwszy Ford GT pochodzi z lat 60. XX wieku. Wtedy Henry Ford II, czyli ówczesny właściciel marki postanowił zrealizować swe marzenie o zaistnieniu w świecie motorsportu. Tam dominowało jednak włoskie Ferrari. W prosty sposób Henry Ford chciał osiągnąć sukces po prostu wykupując Ferrari. Złożył on ofertę w wysokości 16 milionów dolarów, co na dzisiejsze pieniądze oznacza, że chciał on zapłacić ponad 140 milionów dolarów. Enzo Ferrari mimo wstępnej zgody wycofał się jednak z transakcji. Oznaczało to jedno, walkę na torze.
Inżynierowie Forda weszli w posiadanie projektów prototypowego samochodu Lola GT, który w 1963 roku wystartował w Le Mans. Dzięki wysiłkom inżynierów takich jak Eric Broadley z Lola Racing Cars, czy John Wyer, który wcześniej był szefem Astona Martina w 1964 roku powstał Ford GT40. Opływowe i potężne 2-miejscowe sportowe coupe, które w pierwotnej wersji było roadsterem. Jego nazwa pochodzi od słów Grand Touring oraz wysokości auta wynoszącej 40 cali.
Mimo braku sukcesów na początku, gdyż w debiucie wszystkie auta odpadły z rywalizacji, a podium zdominowało Ferrari wysiłki Forda sprawiły, że Ford GT40 przełamał hegemonię Włochów. Po raz pierwszy nastąpiło to w 1966 roku, gdy całe podium 24-godzinnego wyścigu Le Mans było złożone z załóg korzystających z Forda. Pierwsze miejsce udało się zająć również w roku 1967, 1968 i 1969. W ten sposób Ford stworzył jedno z najbardziej udanych aut sportowych w historii.
Ford GT – powrót legendy
Ford GT40 zniknął z produkcji pod koniec lat 60. Auto próbowano wskrzesić w latach 90. za sprawą modelu GT90, lecz powstał on w liczbie zaledwie kilku egzemplarzy. Właściwy powrót supersamochodu miał miejsce w 2002 roku. Wtedy podczas Detroit Auto Show 2002 Ford zaprezentował nowy model GT. Supersamochód nawiązujący do ikonicznego GT40 jest jednak znacznie większy i cięższy od pierwowzoru.
Ford GT I był produkowany w latach 2003-2007 w fabryce w Wixom. Jest to supersamochód znajdujący się wielkościowo w segmencie E. Auto ma centralnie zamontowany silnik i w czasie produkcji wyszedł w liczbie 4000 egzemplarzy. Forda GT można było zakupić w Europie za niecałe 700 tysięcy ówczesnych złotych, bądź niecałe 500 tysięcy złotych w Stanach Zjednoczonych.
Nowoczesny Ford GT powrócił w 2015 roku, a do produkcji wkroczył rok później. Auto wizualnie nawiązuje do poprzedników, lecz jego tył jest znacznie inny. Nowy supersamochód został wykonany w bardziej futurystyczny sposób, a ponadto do jego budowy użyto aluminium czy włókna węglowego w celu obniżenia masy. Wnętrze jest kontrolowane przez kierownice wielofunkcyjną, która wyglądem ma nawiązywać do aut Formuły 1 oraz w pełni zdigitalizowaną deskę rozdzielczą.
Ford GT – dane techniczne
Oryginalny Ford GT40 z lat 60. jest długi na 4064 milimetry, a jego rozstaw osi to 2413 milimetrów. Szerokość supersamochodu wynosi 1778 milimetrów, a wysokość sięga jedynie 1029 milimetrów. Niesamowicie niska jest waga, gdyż masa własna wynosi zaledwie 908 kilogramów.
Nawiązujące do ikony Fordy GT z XXI wieku są znacznie większe. Pierwsza generacja jest długa na 4643 mm, a jej szerokość to 1953 mm. Rozstaw osi mierzy 2710 mm, a wysokość jest nieco większa, lecz wciąż sięga zaledwie 1125 mm. Masa własna to 1538 kilogramów. Druga generacja ma jeszcze większe rozmiary. Jej długość to 4762 mm. Niezmienny jest rozstaw osi wynoszący 2710 mm. Nieco większa jest szerokość, która mierzy 2004 mm, a ponadto auto nieco obniżono i sięga 1110 mm. Niewielka jest jednak waga, która wynosi mniej niż półtora tony, dzięki zastosowaniu lekkich materiałów.
Ford GT – silnik
Sercem Forda GT z lat 2003-2007 jest potężne V8 o pojemności 5.4 litra. Generuje ono 558 KM, a także 678 Nm. Przyspieszenie do 100 km/h to 3,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 330 km/h. Jednostka zamontowana w drugiej generacji modelu na pierwszy rzut oka może nie robić takiego wrażenia. Jest to silnik 3.5 V6 EcoBoost. Ma on jednak aż 656 KM mocy i 746 Nm maksymalnego momentu obrotowego.