Ford Mustang Mach 1 to jedna z topowych wersji sportowego pony cara, którym jest oczywiście Ford Mustang. W tej wersji auto występowało w różnych generacjach i od niedawna po raz pierwszy Mustanga Mach 1 można zakupić w Europie. Wersja ta pojawia się jedynie w wybranych edycjach legendy amerykańskiej motoryzacji.
Ford Mustang Mach 1 – historia Mustanga
Ford Mustang Mach 1 to specjalna edycja Mustanga, więc warto opowiedzieć historię całego modelu. Premiera Mustanga miała miejsce w 1964 roku. Auto zostało wprowadzone przez Forda z racji na fakt, że rynek potrzebował dostępnych w rozsądnej cenie samochodów sportowych. Sukces auta wynikał z zwartego nadwozia, sporej mocy i przede wszystkim możliwości skonfigurowania auta pod swoje potrzeby na mnóstwo sposobów. Każdy klient mógł sprawić, że jego Mustang będzie unikalny i spełni wszelkie zachcianki. Wśród opcji znajdowały się takie rzeczy jak pakiety zawieszenia, specjalne szersze opony, rodzaj dachu, mnóstwo wzorów kół, a także radio czy klimatyzacja.
Ford Mustang I był na tyle udany, że od tego auta wzięła się nazwa całego nowego segmentu amerykańskich samochodów sportowych, który nazwano pony carami. Produkcja Mustanga I zakończyła się w 1973 roku.
Mustang od drugiej aż do czwartej generacji znacznie różnił się od pierwowzoru. Te auta były znacznie mniej muskularne, posiadały mniejsze silniki i były po prostu zwyczajnymi samochodami sportowymi. Do koncepcji pony carów powrócono dopiero w 2004 roku wraz z premierą piątego Mustanga. Miał on nawiązać do ikonicznej pierwszej generacji i okazał się sporym sukcesem. Nowy samochód Forda był muskularny i agresywny wizualnie, pod maską miał wielkie jednostki napędowe i znajdował nabywców na całym świecie.
W 2014 roku Ford odświeżył swoje najważniejsze auto sportowe. Szósta generacja kontynuowała tradycje poprzednika. Auto trafiło również na cały świat. Wynikało to z faktu, że Ford zamierzał stać się marką globalną i zaczął oferować te same auta na jak największej liczbie rynków zamiast budować na każdy z nich kompletnie inną ofertę. Mustang do dziś jest chętnie kupowany czy też sprowadzany z USA, gdzie można dostać to auto z innymi silnikami.
Ford Mustang Mach 1 – historia
Segment pony carów został ogarnięty bardzo szybko przez wojnę na osiągi. Sporą ofensywę przygotowało General Motors wypuszczając Chevroleta Camaro i Pontiaca Firebirda. Aby zyskać jak najwięcej nabywców Ford zdecydował się przygotować wersję mustang Mach 1. Mustang Mach 1 pierwszej generacji był budowany jedynie w latach 1969-1974. Auto zasilane było przez silniki o mocy od 253 do 340 koni mechanicznych, a pod maską można było znaleźć silnika V8 o pojemności od 5.8 do 7.0 litra.
W 1974 roku zadebiutowała nowa generacja Mustanga. Wersja Mach 1 obecna była od tamtego roku do 1978. Auto korzystało ze słabszych silników 2.9 V6 i 4.9 V8, co wynikało z trwającego kryzysu paliwowego. Auto nie przyjęło się jednak tak dobrze jak poprzednik i Ford porzucił odmianę Mach 1 w 1978 roku.
Ford Mustang Mach 1 powrócił w 2003 roku i był budowany przez dwa lata. Bazą stał się tym razem Mustang czwartej generacji. Pod maską montowano silnik 4.6 V8, a było środkową opcją w ofercie najbardziej sportowych wersji Mustanga.
W 2021 roku Ford Mustang Mach 1 powrócił na salony po aż 17 latach. Tym razem jest to wersja szóstej generacji auta. Nowy Mach różni się specjalnym pasem na masce z logiem Mach 1 i innymi wzdłuż nadwozia. Ponadto ma inny wlot powietrza, przedni zderzak wraz ze spliterem, specjalny tylne spojler i końcówki wydechu. Dodatkowo zmodyfikowano całe zawieszenie.
Ford Mustang Mach 1 – dane techniczne, silnik, cena
Ford Mustang Mach 1 jest długi na 4797 mm. Jego szerokość to 1957 mm, a wysokość sięga 1403 mm. Rozstaw osi mierzy 2720 mm. Rozstaw osi przedniej to z kolei 1582 mm, a z tyłu wynosi 1655 mm. Masa własna to 1839 lub 1861 kilogramów. Mustang Mach 1 korzysta z jednostki 5.0 TI-VCT V8 o mocy 460 KM. Maksymalny moment obrotowy to 529 Nm. Przyspieszenie do 100 km/h to 4,8 s dla wersji z manualem i 4,4 s w wypadku auta z automatyczną przekładnią. Za Mustanga Mach 1 w salonie należy zapłacić co najmniej 300 tysięcy złotych.