Ford Scorpio to następca sprzedawanego w Europie Forda Granada. Samochód ten pochodzi jeszcze z czasów, gdy amerykański producent oferował na Starym Kontynencie auta z klasy wyższej. Zakończył on linię aut z tego segmentu i po nim Ford nie zbudował już nowego samochodu w tym segmencie, który został przeznaczony na rynek europejski. Wynikało to z faktu, że druga generacja jest dość kontrowersyjna i słabo się przyjęła.
Ford Scorpio – historia modelu
Ford Scorpio zadebiutował w 1984 roku. Jest to dzieło europejskiego oddziału Forda. Zastąpił on model Granada, lecz w Wielkiej Brytanii auto było znane wciąż jako Granada, a Scorpio to jedynie nazwa najlepszej wersji wyposażenia. W momencie debiutu auto było oferowane jedynie jako liftback. Przy powstaniu tej wersji korzystano także z modelu Sierra, który znajdował się w segmencie niżej. Auto bardzo dobrze przyjęło się i w 1986 roku, czyli rok po rozpoczęciu produkcji wygrało prestiżowy plebiscyt na Europejski Samochód Roku. W tej klasyfikacji Ford Scorpio pokonał Lancię Y10 i Mercedesa 200-300 E, czyli protoplastę klasy E.
Ford Scorpio jest oprócz modelu Sierra technicznie powiązany z Fordem P100, czyli pickupem klasy średniej. W 1990 roku doszło do pierwszego faceliftingu udanego auta Forda. Wprowadził on przede wszystkim wersję sedan, a także poprawił standardowe wyposażenie, zmieniono grill, a także dodał cztery światła drogowe w standardzie.
Dwa lata później przeprowadzono kolejny facelifting, który tym razem poszerzył ofertę nadwoziową o odmianę kombi, a także zmienił reflektory, kierunkowskazy, maskę czy deskę rozdzielczą. Produkcja Forda Scorpio zakończyła się w 1994 roku
Druga generacja Forda Scorpio zadebiutowała w 1994 roku podczas paryskich targów motoryzacyjnych. Z oferty nadwoziowej zniknął liftback i pozostał w niej tylko sedan i kombi. Auto pod nazwą Scorpio występowało już zarówno w Europie kontynentalnej, jak i na terenie Wielkiej Brytanii. Kombi nie zmieniło się zbytnio względem poprzednika. Ogromnej rewolucji dokonano w wyglądzie sedana. Biorąc jednak pod uwagę wpływ zmian w wyglądzie na historię modelu można powiedzieć, że Ford projektując sedana drugiej generacji Scorpio dokonał morderstwa z zimną krwią. Auto stało się zdecydowanie bardziej zaokrąglone, z tyłu pojawiły się bardzo wąskie lampy zajmujące całą szerokość pasa tylnego, z przodu uwagę przykuwały niezbyt estetyczne reflektory sporej wielkości.
Ford projektując drugą generację modelu chciał upodobnić go do aut oferowanych w Stanach Zjednoczonych. Nie przewidziano jednak, że europejscy klienci mają kompletnie inny gust i mimo tego, że Scorpio drugiej generacji to naprawdę niezłe auto jego wyniki sprzedażowe były tragiczne i wynikały z brzydkiego wyglądu oraz mniejszego popytu na auta tej klasy na Starym Kontynencie. W ten sposób w 1998 roku zakończyła się historia europejskich aut klasy wyższej od Forda.
Ford Scorpio – dane techniczne
Ford Scorpio drugiej generacji jest długi na 4825 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 2770 milimetrów. Wysokość auta sięga 1388 milimetrów, a szerokość mierzy 1760 milimetrów. W bagażniku zmieścimy od 465 do 883 litrów. Kombi jest o milimetr dłuższe oraz o 54 milimetry wyższe. W jego bagażniku dostępna jest przestrzeń bagażowa o pojemności rzędu 550 litrów, którą można zwiększyć do 1600 litrów.
Ford Scorpio – silniki
Pod maską Forda Scorpio II znajdziemy głównie silniki benzynowe. Jedyny diesel to jednostka 2.5 TD o koców 115 lub 125 koni mechanicznych. Wśród jednostek benzynowych podstawa to silnik 2.0 o mocy 116 KM. Jego 16-zaworowa wersja generuje 136 koni mechanicznych. Pośrednia jednostka to silnik 2.3 16V o mocy 147 KM. Największa jednostki 2.9 12V i 2.9 24V wytwarzają kolejno 150 oraz 206 koni mechanicznych mocy maksymalnej.
Ford Scorpio – dostępność na rynku wtórnym
Ford Scorpio II nie jest zbyt popularny na rynku wtórnym. Jest za to dość tani, gdyż kosztuje od 7 do maksymalnie 12 tysięcy złotych. Znacznie droższe są egzemplarze lepiej pamiętanej i znacznie bardziej lubianej pierwszej generacji. Potrafią one kosztować od 20 do nawet 30 tysięcy złotych.