Ford Sierra to jedna z konstrukcji europejskiego oddziału Forda, który był niesamowicie zaangażowany w rynek na Starym Kontynencie podczas XX wieku. W tym czasie w Europie Ford oferował wiele samochodów opracowanych specjalnie z myślą o tym rynku, podczas gdy dziś ten producent skupia się na samochodach globalnych, które są po prostu lekko dostosowywane do potrzeb danego miejsca.
Ford Sierra – historia modelu
Premiera Forda Sierra odbyła się w 1982 roku. Auto to następca modelu Taunus oraz kultowego Forda Cortina, który ogromną popularność osiągnął przede wszystkim w Wielkiej Brytanii. Premiera auta miała miejsce dokładnie 22 września, a sprzedaż rozpoczęła się zaledwie niecały miesiąc później. Ford Sierra znany jest z wystawy w National Museum of Art and Design w Anglii, gdzie zaprezentowane zostały modele tego samochodu w skali 1/1 wraz z kompletnym autem, które miało być prezentacją tego jak wygląda nowoczesna forma projektowania oraz sztuki użytkowej.
Ford Sierra był skonstruowany tak, by mieć jak najniższy współczynnik oporu powietrza, który jak na swoje czasy był naprawdę niski i w niektórych edycjach wynosił nawet jedynie 0,34. Auto dobrze przyjęło się od samego początku, gdyż Ford Sierra zajął drugie miejsce w prestiżowym plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1983, gdzie przegrał z Audi 100 C3, czyli z samochodem, który jest poprzednikiem pierwszej generacji Audi A6. Podium w tym konkursie uzupełniło za to Volvo 760.
Typowa cecha dla Forda Sierry to przede wszystkim mocno ścięty przód, w którym obszar od maski do zderzaka opada pod kątem. Wpierw auto oferowano jako 3- lub 5-drzwiowy liftback oraz 5-drzwiowe kombi. W 1987 roku Ford przeprowadził pierwszy facelifting swojego modelu z segmentu D, który do oferty dodał sedana. Ponadto zmieniono zderzaki i lampy tylne oraz wystrój wnętrza. W 1990 nastąpiła pora na kolejny lifting. Tym razem skrócił on pokrywę silnika oraz zmienił nieco deskę rozdzielczą. Ostatnia restylizacja miała miejsce w 1991 roku. Przyniosła ona takie zmiany jak dodanie zderzaków w kolorze nadwozia oraz nieco odświeżone wnętrze. Produkcja Sierry zakończyła się w Europie w 1993 roku. Ostatnia Sierra wyjechała jednak z fabryki w Wenezueli w 1994 roku.
Ford Sierra – sportowe edycje
Ford Sierra znany jest również ze specjalnej sportowej edycji, jaką był model Sierra RS Cosworth. Celem auta było osiągnięcie sukcesu w Grupie rajdów w Europie. Pierwsza edycja Sierry RS Cosworth była budowana jako 3-drzwiowy liftback w latach 1986-1988.
Auto powstało przy pomocy firmy Cosworth, czyli znanego producenta silników, którzy dostarczył turbodoładowaną jednostkę Cosworth YBB o pojemności 2 litrów. Wpierw auto budowano z napędem na tył, a od 1990 roku montowano jedynie napęd na obie osie. W 1988 roku miał miejsce facelifting Forda Sierra, więc zmieniono także model RS Cosworth. Stał się on 4-drzwiowym sedanem, który sprzedawany był jako Sierra Sapphire RS Cosworth.
W latach 1986-1988 powstało łącznie 5542 sztuk tego modelu, z czego 500 to specjalna, przeznaczona na rynek na Wyspach Brytyjskich Sierra Cosworth RS500.
Ford Sierra – dane techniczne i silniki
Ford Sierra w podstawowej wersji liftback jest długi na 4425 mm, szerokość mierzy 1694 mm, a wysokość sięga 1407 mm. Odmiana sedan ma wymiary 4467x1698x1407 mm w kolejności długość, szerokość, wysokość. W wypadku kombi dane te prezentują się następująco: 4511x1720x1488 mm. Masa własna to 1120 kg dla liftbacka, 1140 kg w przypadku sedana i 1160 w wersji kombi. Bagażnik minimalnie pomieści od 390 do 430 litrów w zależności od nadwozia.
Pod maskę Forda Sierra trafiło całe mnóstwo silników i wiele z nich korzystało jeszcze z gaźnika. Jednostki R6 dostępne były w pojemnościach od 1.3 do 2.3 i tylko te o pojemności 2.0 litra i to jedynie niektóre z nich miało wtrysk paliwa. Dostępne były również silnik V6 o pojemności od 2.3 do 3.0 litra, a nawet potężny silnik 4.9 XR-8 V8. Dostępne diesle to jednostka 1.8 TD i wolnossące 2.3 GL D.
Ford Sierra – dostępność
Ford Sierra to dość rzadkie auto. W zależności od stanu, rzadkości silnika i wersji wyposażenia samochody z tego modelu kosztują od niecałych 10 do nawet ponad 120 tysięcy w wypadku Forda Sierra RS Cosworth 4x4.