Hyundai Sonata to jeden z najstarszych budowanych przez południowokoreańskiego Hyundaia. Historia auta sięga aż 1985 roku i samochód nieprzerwanie produkuje się aż do dziś. Auto przeszło długą drogę od konstrukcji zbudowanej przy pomocy technicznej innych producentów do samodzielnej konstrukcji marki z Korei Południowej. Aktualnie budowana jest już ósma generacja modelu.
Hyundai Sonata – historia modelu
Po raz pierwszy Hyundai Sonata zaprezentowany został w 1985 roku. Ten samochód to jednak jedynie luksusowa wersja modelu Stellar. Nadwozie zostało zaprojektowane przez studio Italdesign Giugiaro, a wiele części pochodzi z Forda Cortiny, który był budowany przez południowokoreańską marką za sprawą licencji zakupionej od Forda. Jednostki napędowe dostarczyło za to związane w tamtym czasie z Hyundaiem Mitsubishi. Auto było więc nieco przestarzałe, a także poskładane z części pochodzących od różnych producentów. 4-drzwiowego sedana klasy średniej w tej formie budowano od 1985 do 1988 roku.
W 1988 roku Hyundai wprowadził model Sonata jako następcę Stellara. Auto tym razem zostało unowocześnione i ma wiele wspólnego z modelem Galant od Mitsubishi. Sonata ponownie została zaprojektowana przez studio Italdesign Giugiaro, lecz diametralnie różni się od poprzednika. Sonata II ma mniej masywne i bardziej zaokrąglone oraz stonowane linie. Ponadto z przodu zniknął spory grill. Auto trafiło do Stanów Zjednoczonych, Europy Zachodniej oraz Chin i Ameryki Południowej.
Trzecia Sonata na rynek wkroczyła w 1993 roku. Po raz pierwszy w historii modelu jest to samotna konstrukcja Hyundaia. Auto znów miało zaokrąglone, stonowane kształty, a ponadto zapewniono znacznie więcej miejsca wewnątrz. W 1994 roku Hyundai mógł się pochwalić, że biorąc pod uwagę cały świat wyprodukowano już milion egzemplarzy modelu, co jest niezłym wynikiem jak na auto klasy średniej z Korei Południowej.
Hyundai Sonata 4 to auto spokrewnione z Kią Optima. Debiut miał miejsce w 1998 roku, a od początku samochód zwrócił na siebie uwagę sporymi, zaokrąglonymi reflektorami. Auto znów trafiło na rynki globalne w tym do Europy i pozostało 4-drzwiowym sedanem.
Po raz ostatni Hyundai Sonata do Europy trafił w 2004 roku. Wtedy zadebiutowała czwarta generacja Sonaty, która oznaczała ogromną zmianę w wyglądzie auta. Proporcje stały się masywniejsze, a linie nadwozia bardziej stonowane i proste. Podobna zmiana dotyczyła wyglądu reflektorów oraz lamp, które nie wyróżniały się tak z tłumu. Auto w Europie oferowane było do 2009 roku, a po tym czasie zostało zastąpione przez nowo opracowany model i40, który do tego pasował do nowej polityki nazewniczej.
Hyundai Sonata – po wycofaniu z Europy
Po wycofaniu z Europy powstały jeszcze 3 generacje modelu. Z czasem zaczął on korzystać z każdego z kolejnych nowych języków stylistycznych i aktualna, ósma generacja podąża za stylem Sensuous Sportiness, który nadaje sedanowi niezwykle awangardowego i futurystycznego wyglądu. Główną część auta zajmuje w nim spory, czarny grill. Lampy mają ostre zakończenia i nachodzą na błotniki.
Hyundai Sonata – dane techniczne i silniki
Piąta, czyli ostatnia oferowana w Europie generacja Hyundaia Sonata to 4-drzwiowy sedan klasy średniej, który jest długi na 4798 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 2730 milimetrów. Szerokość auta mierzy 1831 milimetrów, a wysokość sięga 1473 milimetrów. Bagażnik ma 523 litry pojemności, a sedan otrzymał maksymalny wynik pięciu gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
Pod maską Hyundaia Sonata znajdziemy głównie silnika benzynowe. Jedyna jednostka wysokoprężna to 2.0 CRDI o mocy 140 KM lub 150 KM. Wśród silników benzynowych znajdziemy jednostki 2.0 o mocy 133, 144 lub 164 KM, mocniejszy silnik 2.4 generujący 161 bądź 174 KM, a także topowe 3.3 V6 o mocy 233 lub 250 koni mechanicznych.
Hyundai Sonata – ceny na rynku wtórnym
Sonata piątej generacji była sprzedawana w Polsce, więc nie ma ogromnych problemów z jej dostępnością. Liczba egzemplarzy co prawda nie jest ogromna, lecz powinna pozwolić na znalezienie spełniającego oczekiwania auta. Za Sonatę V zapłacimy od 10 do nieco ponad 20 tysięcy złotych.