Jaguar to niezwykle uznana marka samochodów sportowych i cywilnych, choć wiele osób (niestety całkiem słusznie) uważa, że najlepsze lata już dawno za nią. W pamięci miłośników motoryzacyjny nadal znajdują się ponadczasowe konstrukcje, które do dzisiaj są bardzo ciepło wspominane przez fanów czterech kółek. Do tego grona bez wątpienia można zaliczyć Jaguara E-Type'a – być można najbardziej ikoniczny model w całej historii brytyjskiej marki.
Jaguar E-Type – historia modelu
W latach 50. i 60. XX wieku Jaguar był już bardzo uznanym producentem samochodów, który odnosił sukcesy zarówno na torze, jak i w statystykach sprzedażowych. Samochody marki z Coventry charakteryzowały się zastosowaniem najnowszych technologii, awangardowym wyglądem oraz szalonymi osiągami. W przypadku swojego nowego flagowego coupe, Jaguar chciał jednak pójść o krok dalej, tworząc samochód będący idealnym balansem pomiędzy potencjałem wyścigowym, a świetnym autem na co dzień.
Projektanci Jaguara E-Type mieli nie lada zadanie – stworzyć świetnie wyglądający i zarazem szybki wóz na tor oraz na ulice. Choć wydawać by się mogło, iż takie podejście skaże nowe auto na pewne kompromisy, zdecydowanie tak nie było. Po raz pierwszy w historii przy tworzeniu samochodu cywilnego przykładano uwagę do kwestii aerodynamicznych, co dało o sobie znać już po premierze pojazdu.
Pod względem technologicznym również postawiono wszystko na jedną kartę – chciano skonstruować prawdziwy majstersztyk, co doskonale widać po rozwiązaniach użytych przy produkcji – tarczowe hamulce, niezależne zawieszenie, zaawansowany układ kierowniczy oraz potężne jednostki sprzężone z czterobiegową skrzynią manualną. Efekt był bardziej niż zniewalający.
Jaguar E-Type – narodziny legendy
Samochód oficjalnie zaprezentowano w 1961 roku i momentalnie został okrzyknięty sensacją. Przez wielu ekspertów nazywano go i nazywa się nadal najpiękniejszym samochodem w historii, a według wielu plotek takie zdanie miał wygłosić sam Enzo Ferrari, którego marka była bezpośrednim rywalem Jaguara na rynku oraz w wyścigach.
Samochód rzeczywiście prezentuje się zniewalająco, równocześnie będąc dziełem sztuki pod względem aerodynamicznym. W porównaniu do swoich konkurentów, jak Aston Martin czy właśnie Ferrari, E-Type był również naprawdę tani. W kupnie samochodu nie pomagał jednak fakt, iż wyprodukowano zaledwie 72 000 egzemplarzy E-Type'a i ani jednej sztuki więcej.
Samochód był bardzo konkurencyjny na torze, nieraz bijąc swoich konkurentów o głowę, przy okazji świetnie się sprzedając. Dostępny na rynku cywilnym jako coupe bądź kabriolet samochód zdobył serca nie tylko Brytyjczyków, ale i całego świata motoryzacji. Na Wyspach Brytyjskich nie bez przyczyny był i jest traktowany jako dobro narodowe.
Długa historia Jaguara E-Type zakończyła się w 1975 roku, a więc aż czternaście lat od premiery. Jego miejsce w gamie modelowej producenta z Coventry zajął Jaguar XJS.
Jaguar E-Type – dane techniczne
Jaguar E-Type charakteryzował się długością na poziomie 4440 mm, szerokością 1650 mm oraz wysokością 1220 mm. Już po tych wartościach można doskonale zobaczyć, iż redukcja oporu aerodynamicznego stała tutaj na pierwszym miejscu. Niski środek ciężkości ułatwiał dodatkowo prowadzenie tego coupe. Mała masa własna – zaledwie 1120 kilogramów – idealnie sprawdzała się na torze oraz na drodze publicznej.
Jaguar E-Type – gama silnikowa
W Jaguarze E-Type jesteśmy w stanie znaleźć trzy różne jednostki napędowe. Pierwszą z nich było 3.8 R6 (cześć cylindrów w rzędzie), które było w stanie wygenerować 269 koni mechanicznych. Taką samą moc oferowało 4.2 R6, lecz w tym przypadku zwiększał się moment obrotowy – z 353 Nm do 385 Nm.
Prawdziwą perła, która była wręcz stworzona do wyścigów, posiadała jednak dwanaście cylindrów. Mowa tu oczywiście o 5.4 V12, niezwykle potężnym, lecz dość kompaktowo ulokowanym silniku. Mimo że moc wzrastała jedynie do 276 koni mechanicznych, to moment obrotowy wynosił aż 412 Nm, a jego maksymalna wartość była osiągana szybciej niż w słabszych jednostkach (3600 obrotów na minutę).