Jaguar F-Type – historia modelu
Historia duchowego następcy Jaguara E-Type, czyli jednego z najbardziej udanych samochodów sportowych Jaguara sięga aż 1986 roku. Wtedy powstał samochód koncepcyjny Jaguar XJ41/42. Numer 41 przeznaczono dla coupe, a 42 dla kabrioletu. Auto było już w fazie zaawansowanych prac w 1988 roku, lecz przejęcie marki przez Forda w 1989 roku oznaczało porzucenie tego projektu. Na jego bazie powstał jednak Jaguar XK8, czy też Aston Martin DB7.
Pierwszy koncept z nazwą F-Type pochodzi za to z roku 2000. Wtedy na bazie limuzyny S-Type stworzono model F-Type concept, który był 2-miejscowym autem sportowym. Celem tego prototypu było rzucenie rękawicy w segmencie lekkich aut sportowych do których należało między innymi Porsche Boxster. Tym razem w ukończeniu auta i rozpoczęciu jego produkcji przeszkodziły cięcia budżetowe, które wynikały z zaangażowania Jaguara w swój zespół w Formule 1.
Projekt bezpośrednio powiązany z modelem F-type, który jest produkowany to Jaguar C-X16. Został on zaprezentowany podczas frankfurckich targów motoryzacyjnych w 2011 roku i według marki było to najmniejsze auto Jaguara od lat 50. XX wieku.
Właściwy F-Type zaprezentowany został podczas Paris Motor Show 2012 oraz festiwalu Goodwood w 2013 roku. Wpierw zadebiutował on w wersji kabriolet, lecz rok później do oferty dołączyło również coupe. Auto stylistycznie wygląda bardzo podobnie do koncepcyjnego Jaguara C-X16. Z przodu znajdziemy agresywny zderzak ze sporą ilością wlotów powietrza, linia auta jest bardzo niska, a z tyłu wyróżniają się agresywne przetłoczenia i bardzo długie, poziomie lampy.
W 2019 roku F-Type doczekał się faceliftingu, który znacznie odmienił przede wszystkim pas przedni samochodu. Długie nachodzące na błotniki lampy zostały zamienione na poziomie, Auto otrzymało także nowy przedni zderzak wraz z nieco zmienioną atrapą chłodnicy, a wloty powietrza po jego bokach stały się pojedyncze.
Jaguar F-Type – dane techniczne
Jaguar F-Type jest długi na 4470 milimetrów, a jego rozstaw osi mierzy 2622 milimetry. Szerokość sportowego samochodu wynosi 1923 milimetry, a jego wysokość sięga 1308 milimetrów. Rozstaw osi przedniej to 1596 milimetrów, a z tyłu jest on sporo większy gdyż wynosi 1647 milimetrów. Masa własna wynosi w nowych modelach od 1595 kilogramów do nawet ponad 1800 kilogramów w wersji z największą jednostką napędową.
Jaguar F-Type – silniki
Aktualnie Jaguara F-Type można zakupić z trzema różnymi jednostkami napędowymi. Pierwsza raczej średnio pasuje do takiego auta, gdyż jest to silnik 2.0 Turbo, który ma zaledwie cztery cylindry. Wytwarza on 300 koni mechanicznych mocy maksymalnej i 400 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Pozwala to na rozpędzenie auta do 100 km/h w 5,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Silnik ten dostępny jest tylko z napędem na tył.
Mocniejsze jednostki to już potężne silniki V8. Obie jednostki to 5.0 V8 S/C, lecz różnią się one mocą. Słabsza z nich wytwarza 450 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy to 580 niutonometrów. Sprint do setki trwa 4,6 sekund, a prędkość maksymalna to 285 km/h. Mocniejszy z silników ma już aż 575 koni mechanicznych, a jego maksymalny moment obrotowy to pokaźne 700 niutonometrów. Pozwala to na rozpędzenie sportowego auta do setki w 3,7 sekundy, a prędkość maksymalna to aż 300 km/h. Słabsza z jednostek jest dostępna zarówno z napędem RWD, jak i AWD, a topowy silnik może być zakupiony jedynie z napędem na wszystkie koła.
Jaguar F-Type – ceny nowych i używanych modeli
Za nowego F-Type'a zapłacimy co najmniej 350 tysięcy złotych. Jest to jednak cena za auto z jednostką 2.0 R4. Wybór wersji convertible niezależnie od jednostki to dodatkowe 30 do 35 tysięcy złotych. Za auto z silnikiem 5.0 o mocy 450 KM zapłacimy 520 tysięcy w wersji z napędem RWD lub 550 tysięcy złotych gdy potrzebny nam napęd na cztery koła. Topowa odmiana to F-Type R, który występuje z silnikiem 5.0 V8 o mocy 575 KM. Cena za taki samochód to aż 650 tysięcy złotych.