Jaguar przez długie lata kojarzył się z autami luksusowymi. Ich flagowym modelem przez długie lata był Jaguar XJ, który walczył w tej samej klasie co Mercedes klasy S, Audi A8 czy BMW serii 7. Auto było produkowane aż od 1968 roku, lecz jego historia zakończyła się niestety w roku 2019. Dziś Jaguar nie ma już swojego przedstawiciela w segmencie F, lecz Jaguar XJ to wciąż ciekawa propozycja na rynku wtórnym w tej klasie.
Jaguar XJ – historia modelu
Pierwszy Jaguar XJ powstał ponad 50 lat temu. Produkcja rozpoczęła się w 1968 roku i sir William Lyons, czyli współzałożyciel Jaguara reklamował go jako najlepszy samochód kiedykolwiek stworzony przez tę markę. Produkcja pierwszej generacji trwała w latach 1968-1973 i w tym czasie powstały ponad 82 tysiące sztuk tego 4-drzwiowego luksusowego sedana.
Odświeżenie przyszło w roku 1973. Wtedy zadebiutowała druga generacja. Dodano w niej 2-drzwiowe coupe do oferty, a także wersje L, która charakteryzowała się dłuższym rozstawem osi. Nie był to jednak samochód udany. XJ drugiej generacji kojarzy się raczej z niską jakością wykonania i Jaguar w kolejnych latach musiał bardzo żmudnie odbudować zszarganą reputację. Mimo tego druga generacja została wyprodukowana w nakładzie 92 tysięcy sztuk, czyli o 10 tysięcy więcej od poprzednika.
Jaguar XJ III ponownie był już tylko 4-drzwiowym sedanem. Nadwozie limuzyny zaprojektował Pininfarina, a ponadto auto unowocześniono w zakresie jednostek napędowych. Zrezygnowano bowiem z gaźników, które zostały zastąpione przez wtryski paliwa. Auto produkowane było aż do 1992 roku i w tym czasie na ulice wyjechały 132 tysiące egzemplarzy. Ponad 10 tysięcy z nich korzystało z topowej jednostki V12.
Jaguar XJ czwartej generacji nie debiutował po zakończeniu produkcji trzeciej, a już w 1986 roku. Auto nie przyjęło się wybitnie gdyż jego stylistyka była łagodnie mówiąc nieciekawa i raczej nie pasowała do luksusowego sedana. Z tego powodu produkcja tej generacji zakończyła się w 1994 roku.
Jaguar XJ – przejęcie przez Forda
Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku marka Jaguar została przejęta przez koncern Forda. Ten zdecydował się wprowadzić zmiany w modelu XJ i piąta generacja miała nawiązać do niezwykle udanej trzeciej odsłony sedana. Auto miało znów typowe dla Jaguara przednie reflektory, a całość nabrała bardziej zaokrąglonych kształtów.
Piąta generacja zakończyła swój żywot już w roku 1998. Rok wcześniej do produkcji wkroczyła szósta odsłona, która wygląda niezwykle podobnie do swego poprzednika, lecz różni się przede wszystkim jednostkami napędowymi i nieco mniejszymi wymiarami. Ponadto przemodelowano wygląd deski rozdzielczej. XJ ponownie nie był zbyt długo produkowany i szósta generacja zniknęła z fabryk w 2002 roku.
Znacznie dłużej produkowana była generacja siódma. Ponownie nawiązywała ona wyglądem do poprzedników. Największe zmiany to wprowadzenie jednostki wysokoprężnej do oferty oraz wykorzystanie stopów aluminium do budowy nadwozia co znacznie obniżyło wagę samochodu.
Ostatnia odsłona zadebiutowała w 2009 roku. Wizualnie model ten to ogromna rewolucja. W niczym nie nawiązuje on już do swych poprzedników, co było sporym szokiem, gdyż trzy poprzednie generacje limuzyny stylistycznie miały przypominać jedną z najbardziej udanych, czyli trzecią odsłonę limuzyny. Auto przeżyło dwa liftingi, lecz w 2019 Jaguar wycofał je bezpowrotnie z oferty bez planowanego następcy w segmencie F.
Jaguar XJ – silniki i dane techniczne
Ostatni Jaguar XJ jest długi na 5122 mm przy rozstawie osi rzędu 3032 mm. Jego szerokość to 1894 mm, a wysokość wynosi 1448 mm. Dostępny był również w dłuższej wersji, która mierzy 5247 mm długości, a rozstaw osi wzrasta w niej do 3157 mm.
Pod maską znajdziemy silnik V8 5.0 o mocy 385 KM lub jego odmiany z kompresorem, które generują kolejno 470 i 510 KM. Dostępny jest również silnik wysokoprężny. Ta jednostka to 3.0 V6 TwinTurbo, które wytwarza 275 koni mechanicznych mocy maksymalnej.
Jaguar XJ – ceny na rynku wtórnym
Za sprawnego Jaguara XJ ósmej generacji należy zapłacić co najmniej 50 tysięcy złotych. W tej cenie otrzymamy jednak ponad 10 letni egzemplarz. Młodsze, bo zaledwie 2 lub 3 letnie auta kosztują już znacznie więcej. Sprzedawcy za topową limuzynę Jaguara żądają nawet ponad 300 tysięcy złotych.