Kia dziś kojarzona jest przede wszystkim z bardzo solidnymi autami miejskimi oraz kompaktowymi, które można zakupić w rozsądnej cenie. Południowokoreańska marka próbowała jednak swych sił w segmencie premium. W tej klasie Kia próbowała swych sił w pierwszej dekadzie XXI wieku. Auto nie odniosło jednak ogromnego sukcesu w Europie z racji na wiele czynników, które sprawiły, że Kia z miejsca przegrywała z bardziej uznanymi markami.
Kia Opirus – historia modelu
Kia Opirus to pierwsze auto klasy wyższej tego południowokoreańskiego producenta, które zostało opracowane samodzielnie przez tę markę. Opirus zastąpił takie modele jak Enterprise i Potenza, które Kia zbudowała wraz z japońską Mazdą. Auto miało trafić na rynki globalne, więc na miejsce premiery wybrane zostały prestiżowe, genewskie targi motoryzacyjne w 2003 roku, czyli Geneva Motor Show 2003.
Pokazane tam auto z miejsca stwarzało wrażenie, że niesamowicie przypomina niektóre auta konkurencji. Producent określił stylistykę jako „neo-klasyczną”, a z przodu samochód wyglądał jak mocno inspirowany kultowym „okularem”, czyli Mercedesem klasy E W210 z lat 1995-2002. Z przodu więc uwagę przykuwały dwa spore, okrągłe reflektory na każdej ze stron, a pomiędzy nimi umieszczono chromowany grill bez jakiegokolwiek oznaczenia marki. Płyta podłogowa pochodzi z Hyundaia Grandeur XG, a z tyłu można doszukiwać się podobieństw do na przykład Mazdy, gdyż znajdziemy tam lampy w charakterystycznym dla japońskiego producenta kształcie.
W 2007 roku Kia próbowała uratować dość słabo sprzedający się model poprzez facelifting. Zmienił on nieco atrapę chłodnicy oraz przedni zderzak. Ponadto poprawiono zmieniono tylne lampy na podłużne, które nie przypominały już tych używanych przez Mazdę. Do tego poprzez niewielkie zmiany w konstrukcji tyłu udało się zwiększyć pojemność bagażnika.
Kia Opirus oferowana była na rynkach globalnych. W ten sposób samochód można było zakupić w rodzimej dla Kii Korei Południowej, w Europie, Ameryce Południowej, a także pod nazwą Kia Amanti w Ameryce Północnej. Mimo wysiłków Kii i naprawdę atrakcyjnej ceny samochód nie odniósł większego sukcesu. Wynikało to z faktu, że auto nie było specjalnie atrakcyjny wizualnie, a prestiż marki był zbyt niski żeby klienci jakkolwiek uwierzyli, że może ona zapewnić dobrą alternatywę w segmencie premium.
Kia Opirus z rynku została wycofana w 2010 roku. Wtedy auto zostało zastąpione przez model Cadenza, który jednak nie trafił już do Europy. W ten sposób Kia zniknęła na Starym Kontynencie i skupiła się na bardziej pożądanych i zdecydowanie bardziej udanych kompaktach, autach miejskich oraz crossoverach, które zaczynały zyskiwać popularność.
Kia Opirus – dane techniczne
Kia Opirus to 4-drzwiowy sedan klasy wyższej, który jest długi na 4980 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 2800 milimetrów. Szerokość auta to 1850 milimetrów, a wysokość sięga 1485 milimetrów. W 2006 roku przy okazji liftingu zwiększono długość do 5001 milimetrów. Zmiany dotknęły też bagażnika, który w egzemplarzach zbudowanych przed 2006 rokiem ma pojemność rzędu 480 litrów, a po nim mieści już 495 litrów. Auto otrzymało dobry wynik 5 na 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
Kia Opirus – silniki
Auto miało rywalizować w segmencie premium, więc pod maską znajdziemy dość mocne jednostki V6. Podstawowa ma pojemność rzędu 2.7 litra i moc wynoszącą 195 koni mechanicznych. Drugi najmocniejszy silnik to 3.5 V6 o mocy 203 KM. Następnie znajdziemy mniejszą jednostkę 3.3 V6, która generuje 259 KM. Topowe silniki to 266-konne 3.8 V6 i jednostka 3.6 V6, która wytwarza 284 koni mechanicznych mocy maksymalnej.
Kia Opirus – ceny na rynku wtórnym
Kia Opirus nie odniosła wielkiego sukcesu sprzedażowego przez kiepską stylistykę i mały prestiż marki. Dlatego ten model nie jest zbytnio popularny na rynku wtórnym. Tak właściwie są tam dostępne jedynie pojedyncze jego egzemplarze. Aktualnie taki samochód zakupimy za około 10 tysięcy złotych. Jednostki V6 z racji na apetyt na paliwo są bardzo często połączone z instalacją LPG.