Lancia Automobiles S.p.A. to włoski producent samochodów działający od 1906 roku. Aktualnie marka wchodzi w skład koncernu Stellantis. W ofercie Lancii pojawiały się samochody osobowe, sportowe, a także wyścigowe. Co ciekawe, Lancia do dzisiaj jest jednym z najbardziej utytułowanych teamów w historii rajdów WRC. Najbardziej przełomowe dla marki były lata 70. i 80. kiedy na rynek zostały wypuszczone modele Delta i Thema. To między innymi one należą do najbardziej rozpoznawalnych modeli marki, inne to na przykład Ypsilon, Y10 czy Musa. Samochody tego włoskiego producenta były i wciąż są pozytywnie oceniane. Za najważniejsze plusy wymieniany jest komfort jazdy, bardzo dobry stosunek jakości do ceny czy bogate wyposażenie. Nie ma również tu mowy o problemach z korozją, ponieważ w większości egzemplarzy karoseria została ocynkowana. Włoska marka od lat balansuje na granicy przetrwania. Lancia miała zostać całkowicie zlikwidowana w 2017 roku i wszystko na to wskazywało – produkcja ograniczyła się wyłącznie od jednego modelu (Ypsilon), a oferowany był on wyłącznie na rynku włoskim. Stan zawieszenia trwał kilka lat, ale w 2021 szef Lancii zapowiedział powrót legendy na europejskie rynki z trzema nowymi modelami. Mając na względzie nowe wymagania i trendy w motoryzacji najpewniej będą do samochody o napędzie elektrycznym. Jeśli jednak interesuje Cię używana Lancia, koniecznie sprawdź oferty sprzedaży na naszej stronie. Tu z pewnością znajdziesz egzemplarz, który spełni Twoje oczekiwania.
Włoscy producenci kiedyś mieli naprawdę sporo do powiedzenia i ich auta cieszyły się sporą popularnością, a nawet i osiągały sukcesy sportowe. Rola niektórych z nich przez lata została jednak mocno zmarginalizowana. Przykładem tego jest Lancia wchodząca w skład koncernu Stellantis, która od lat nie ma tak w zasadzie nic do powiedzenia na wielkich rynkach i oferuje obecnie zaledwie jeden model.
Lancia – początki włoskiej firmy
Lancia jest niesamowicie starą marką. Jej powstanie miało miejsce 29 listopada 1906 roku. Wtedy założono przedsiębiorstwo Lancia & Cie, czego dokonał Vincenzo Lancia wraz ze swoim przyjacielem Claudio Fogolinem. Pierwszy samochód tej marki powstał już w 1907 roku, a jego produkcję rozpoczęto rok później. Była to Lancia Alpha.
W swojej historii Lancia oferowała modele na swój sposób przełomowe. Pierwszym autem w historii tego producenta, który wyposażono w pełną elektrykę była Lancia Theta pochodząca aż a 1913 roku. W 1922 roku zaprezentowano z kolei model Lambda, który był jednym z pierwszych samochodów korzystających z nadwozia samonośnego i w pełni niezależnego przedniego zawieszenia. W latach 30. z kolei powstał na przykład model Astura posiadający elastyczne zawieszenie silnika, a w roku 1933 Lancia z modelem Augusta wprowadziła na rynek pierwszego w historii sedana z hamulcami hydraulicznymi. Do Lancii należą też jedne z pierwszych prototypów silników ośmio- oraz dwunastocylindrowych, które stworzono w 1918 roku.
Ważny moment w historii Lancii to rok 1937. Wtedy na atak serca zmarł założyciel i właściciel marki, czyli Vincenzo Lancia. W tym samym roku doszło też do debiutu samochodu Aprilia, przy którego powstaniu korzystano z testów aerodynamicznych, a także wyposażono go w niezależnie zawieszenie dla wszystkich kół.
Lancia – przejęcie przez Fiata i dalsze losy
W 1969 roku doszło do przejęcia Lancii przez włoski koncern Fiat. Pierwszym autem powstałym w wyniku tej sytuacji była Lancia Beta zaprezentowana w 1972 roku. W kolejnych latach powstał także model Delta, czy też Thema, który był efektem współpracy z Saabem, dzięki której powstała rodzina aut bliźniaczych składająca się z Lancii Thema, Saaba 9000 oraz Fiata Croma i Alfy Romeo 164. W kolejnych latach marka oferowała przeróżne modele. Pierwsze spore zmiany pojawiły się jednak w latach 90.
W latach 90. XX wieku koncern Fiata zdecydował się na restrukturyzację. W jej wyniku przeniesiono część produkcji do fabryk Fiata. W kolejnych latach znaczenie Lancii tylko malało. Jednymi z ostatnich modeli były auta takie jak Lancia Delta, Lancia Flavia, Thema oraz Voyager. Wycofano je w latach 2014-2016 i w ofercie pozostawiono jedynie model Ypsilon. Ponadto zdecydowano o tym, że Lancia wycofa się także ze wszystkich rynków poza rodzimymi Włochami, gdzie oferowany jest miejski model Ypsilon, którego produkcja ma miejsce w fabryce w Tychach.
Lancia w sportach motorowych
Lancia mimo tego, że aktualnie jej pozycja jest gorsza niż marginalna z racji na to, że sprzedaje auta tylko we Włoszech pozostaje w pamięci fanów motoryzacji, dzięki swojemu zaangażowaniu w sporty motorowe. Sukcesy w tym zakresie zaczęły mieć miejsce w latach 50. XX wieku. Wtedy dobrze radził sobie Giannini Lancia, syn zmarłego w 1937 założyciela marki. Auta Lancii wygrywały wszelkiego rodzaju rajdy, czy wyścigi, a ponadto zdecydowano się na dołączenie do Formuły 1.
W celu wejścia w świat Formuły 1, która dziś jest największą i najbardziej prestiżową serią wyścigową na świecie zdecydowano się na opracowanie modelu Lancia D50. To zadanie powierzono Vittorio Jano, który opracował pierwszy w historii samochód mistrzowski w Formule 1, czyli Alfę Romeo 158, którą swoje tytułu zdobywali tacy kierowcy jak Giuseppe Farina i Juan Manuel Fangio.
Lancia wycofała się jednak ze sportu przez kiepskie wyniki i śmierć topowego kierowcy, którym był Alberto Ascari. Projekt sprzedano Ferrari i samochód ten w czerwonym kolorze przyniósł Juanowi Manuelowi Fangio jego przedostatni tytuł mistrzowski.
Lancia z sukcesem rywalizowała też w rajdach samochodowych za pomocą takich modeli jak Stratos, czy też Delta Integrale. Oba te auta mają dziś pozycję wręcz kultową i przypominają o latach świetności marki, która dziś tak w zasadzie w razie zniknięcia nie wytworzyłaby sporej pustki na rynku motoryzacyjnym z racji na to, że działa tylko we Włoszech.