Lincoln
Na rynku motoryzacyjnym możemy znaleźć producentów, którzy chociaż nie odgrywają na nim obecnie znaczącej roli bądź są praktycznie nieznani w naszym rejonie świata, odcisnęli naprawdę spore piętno na motoryzacji. Do takich firm z pewnością możemy zaliczyć Lincolna – ponad stuletnie przedsiębiorstwo, które jest swoistą legendą w Stanach Zjednoczonych. Marka ta obecnie przeżywa wiele wzlotów i upadków, lecz jej rodowód jest niezwykle bogaty i być może to właśnie on jest w stanie utrzymać ją na wodzie. Jaka jest więc historia marki Lincoln, jak funkcjonuje ona w XXI wieku, jakie samochody możemy obecnie znaleźć w jej ofercie, a także jak wyglądają jej statystyki sprzedażowe?
Lincoln – historia marki
Marka Lincoln została założona w 1917 roku przez Henry'ego Lelanda. Przedsiębiorca ten miał naprawdę gigantyczny wkład w rozwój amerykańskich motoryzacji – poza stworzeniem Lincolna, był on również założycielem Cadillaca, z którego odszedł po I Wojnie Światowej. Leland dzielił jednak uwagę na obie marki i samodzielnie nadzorował pracę nad pierwszymi konstrukcjami Lincolna. Jako pierwszy światło dzienne w 1920 roku ujrzał Lincoln V8, który – jak nazwa wskazuje – posiadał pod maską silnik V8. Leland zanim stworzył swoje koncerny motoryzacyjne trudnił się w budowie silników oraz ich modyfikacją, co widać zarówno w przypadku Cadillaca, jak i Lincolna – obie te marki posiadały olbrzymie i bardzo mocne jak na swoje czasy jednostki napędowe, co pomagała zrobić wokół samochodów spory szum medialny.
W 1922 roku Lincoln został sprzedany koncernowi Ford, z którym Leland ściśle współpracował, za kwotę 8 milionów dolarów i jest jej właścicielem aż do dziś. Ironiczny może być fakt, iż największym rynkowym konkurentem Lincolna stał się... Cadillac, który operował w podobnym segmencie rynku, a w dodatku znajdował się w innym dużym amerykańskim koncernie – General Motors. Lincoln bowiem postawił na tworzenie dużych, luksusowych samochodów, które kosztowały naprawdę sporo, lecz z drugiej strony posiadanie takiego auta było podkreśleniem swojego statusu społecznego. Nic dziwnego, iż Lincolny bardzo często bywały pojazdami prezydentów Stanów Zjednoczonych, między innymi Johna Kennedy'ego.
Wzloty i upadki Lincolna
Lincoln nigdy nie był czołowym amerykańskim producentem pod kątem liczby sprzedawanych rokrocznie samochodów, lecz na dobre zakorzenił się on w świadomości mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Szerokie i długie limuzyny stały się znakiem rozpoznawczym marki, a wiele osób marzyło o tym, by kiedyś móc kupić sobie auto Lincolna. Marka jednak raz znajdowała się na fali wznoszącej, a raz miewała naprawdę spore problemy. Dla przykładu, w latach 90. o Lincolnie ponownie stało się głośno dzięki postawieniu na trochę prostsze i trochę tańsze konstrukcje, które jednak nadal zachowywały swoją „limuzynowość” oraz najwyższy luksus w środku.
Przez koncern Forda przez lata przechodziło wiele marek, takich jak Volvo, Jaguar czy Aston Martin, lecz Lincoln za każdym razem wydawał się być niezniszczalny i niezniszczalny jest do dziś, choć zmieniło się sporo. Od 2021 roku bowiem Lincoln przestał produkować limuzyny, a dość wyraźnym tego znakiem było zamknięcie historycznej linii modelowej Continental. Aktualnie Lincoln produkuje wyłącznie SUV-y.
Lincoln – najważniejsze modele
Mówiąc o marce Lincoln nie można wręcz nie powiedzieć nic o klasycznej limuzynie tej marki, czyli o modelu Continental. Pierwsza generacja auta powstała już w 1939 roku, a z pewnymi przerwami była ona produkowana aż do 2020 roku. Ten luksusowy sedan był ostatnim tego typu autem w gamie Lincolna – obecnie znajdziemy tam wyłącznie auta typu SUV, nie licząc rynku chińskiego, gdzie produkowany jest sedan o nazwie Zephyr. Flagowym autem marki jest Navigator, a poza tym znajdziemy również SUV-y o nazwach Corsair, Nautilus oraz Aviator.
Lincoln – statystyki sprzedaży
Po dołku z początku z lat 2008-2012, w kolejnych latach Lincoln powrócił na lepsze tory i osiągał sprzedaż roczną przewyższającą 100 tysięcy egzemplarzy. Rok 2021 był jednak o wiele gorszy i marka sprzedała w zeszłym roku tylko 87 929 aut. Dane z pierwszych miesięcy roku 2022 niestety zapowiadają, że sytuacja może ulec jeszcze większemu pogorszeniu.