Lincoln Motor Company to amerykański producent samochodów luksusowych działający od 1917 roku. Aktualnie marka należy do koncernu Ford Motor Company. Marka funkcjonuje przez ponad 100 lat, jednak kluczowym rynkiem pozostały Stany Zjednoczone. Oprócz tego modele Lincolna oferowane są wyłącznie w Kanadzie, Meksyku i Bliskim Wschodzie. Klienci z Polski mogą liczyć jedynie na importowane modele. W swojej ofercie Lincoln posiada luksusowe samochody osobowe oraz SUV-y. Do aktualnie produkowanych należą Zephyr – jako jedyne auto osobowe w gamie modelowej, oraz SUV-y: Corsair, Nautilus, Aviator i prawdopodobnie najlepiej znany w naszym kraju Navigator. Modele tej marki są wyjątkowo luksusowe, wnętrze jest bogato wyposażone i oferuje wysoki komfort wszystkim pasażerom. Większe modele chwalone są za doskonałą widoczność z pozycji kierowcy, co znacząco wpływa na poziom bezpieczeństwa. Dodatkowym plusem są mocne i niezawodne silniki stosowane w pojazdach tej amerykańskiej marki. Jeśli interesuje Cię używany Lincoln, koniecznie sprawdź oferty sprzedaży dostępne na naszej stronie – tu z pewnością znajdziesz model dopasowany do swoich potrzeb.
Lincoln
Na rynku motoryzacyjnym możemy znaleźć producentów, którzy chociaż nie odgrywają na nim obecnie znaczącej roli bądź są praktycznie nieznani w naszym rejonie świata, odcisnęli naprawdę spore piętno na motoryzacji. Do takich firm z pewnością możemy zaliczyć Lincolna – ponad stuletnie przedsiębiorstwo, które jest swoistą legendą w Stanach Zjednoczonych. Marka ta obecnie przeżywa wiele wzlotów i upadków, lecz jej rodowód jest niezwykle bogaty i być może to właśnie on jest w stanie utrzymać ją na wodzie. Jaka jest więc historia marki Lincoln, jak funkcjonuje ona w XXI wieku, jakie samochody możemy obecnie znaleźć w jej ofercie, a także jak wyglądają jej statystyki sprzedażowe?
Lincoln – historia marki
Marka Lincoln została założona w 1917 roku przez Henry'ego Lelanda. Przedsiębiorca ten miał naprawdę gigantyczny wkład w rozwój amerykańskich motoryzacji – poza stworzeniem Lincolna, był on również założycielem Cadillaca, z którego odszedł po I Wojnie Światowej. Leland dzielił jednak uwagę na obie marki i samodzielnie nadzorował pracę nad pierwszymi konstrukcjami Lincolna. Jako pierwszy światło dzienne w 1920 roku ujrzał Lincoln V8, który – jak nazwa wskazuje – posiadał pod maską silnik V8. Leland zanim stworzył swoje koncerny motoryzacyjne trudnił się w budowie silników oraz ich modyfikacją, co widać zarówno w przypadku Cadillaca, jak i Lincolna – obie te marki posiadały olbrzymie i bardzo mocne jak na swoje czasy jednostki napędowe, co pomagała zrobić wokół samochodów spory szum medialny.
W 1922 roku Lincoln został sprzedany koncernowi Ford, z którym Leland ściśle współpracował, za kwotę 8 milionów dolarów i jest jej właścicielem aż do dziś. Ironiczny może być fakt, iż największym rynkowym konkurentem Lincolna stał się... Cadillac, który operował w podobnym segmencie rynku, a w dodatku znajdował się w innym dużym amerykańskim koncernie – General Motors. Lincoln bowiem postawił na tworzenie dużych, luksusowych samochodów, które kosztowały naprawdę sporo, lecz z drugiej strony posiadanie takiego auta było podkreśleniem swojego statusu społecznego. Nic dziwnego, iż Lincolny bardzo często bywały pojazdami prezydentów Stanów Zjednoczonych, między innymi Johna Kennedy'ego.
Wzloty i upadki Lincolna
Lincoln nigdy nie był czołowym amerykańskim producentem pod kątem liczby sprzedawanych rokrocznie samochodów, lecz na dobre zakorzenił się on w świadomości mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Szerokie i długie limuzyny stały się znakiem rozpoznawczym marki, a wiele osób marzyło o tym, by kiedyś móc kupić sobie auto Lincolna. Marka jednak raz znajdowała się na fali wznoszącej, a raz miewała naprawdę spore problemy. Dla przykładu, w latach 90. o Lincolnie ponownie stało się głośno dzięki postawieniu na trochę prostsze i trochę tańsze konstrukcje, które jednak nadal zachowywały swoją „limuzynowość” oraz najwyższy luksus w środku.
Przez koncern Forda przez lata przechodziło wiele marek, takich jak Volvo, Jaguar czy Aston Martin, lecz Lincoln za każdym razem wydawał się być niezniszczalny i niezniszczalny jest do dziś, choć zmieniło się sporo. Od 2021 roku bowiem Lincoln przestał produkować limuzyny, a dość wyraźnym tego znakiem było zamknięcie historycznej linii modelowej Continental. Aktualnie Lincoln produkuje wyłącznie SUV-y.
Lincoln – najważniejsze modele
Mówiąc o marce Lincoln nie można wręcz nie powiedzieć nic o klasycznej limuzynie tej marki, czyli o modelu Continental. Pierwsza generacja auta powstała już w 1939 roku, a z pewnymi przerwami była ona produkowana aż do 2020 roku. Ten luksusowy sedan był ostatnim tego typu autem w gamie Lincolna – obecnie znajdziemy tam wyłącznie auta typu SUV, nie licząc rynku chińskiego, gdzie produkowany jest sedan o nazwie Zephyr. Flagowym autem marki jest Navigator, a poza tym znajdziemy również SUV-y o nazwach Corsair, Nautilus oraz Aviator.
Lincoln – statystyki sprzedaży
Po dołku z początku z lat 2008-2012, w kolejnych latach Lincoln powrócił na lepsze tory i osiągał sprzedaż roczną przewyższającą 100 tysięcy egzemplarzy. Rok 2021 był jednak o wiele gorszy i marka sprzedała w zeszłym roku tylko 87 929 aut. Dane z pierwszych miesięcy roku 2022 niestety zapowiadają, że sytuacja może ulec jeszcze większemu pogorszeniu.