Maserati Quattroporte – historia modelu
Pierwsza generacja modelu Quattroporte powstała już w 1963 roku, co mówi naprawdę wiele o tym, jak ogromną historię posiada ten samochód. Samochód ten był naprawdę długim sedanem (równo pięć metrów długości) plasującym się w segmencie F, a więc najwyższej kategorii rynkowej zarezerwowanej dla prawdziwie luksusowych pojazdów. Auto zaprojektowane przez Pietro Fruę cechowało się charakterystycznymi podwójnymi, okrągłymi reflektorami, prostą linią nadwozia, a także potężnymi silnikami. Obie jednostki cechowały się ułożeniem cylindrów V8. Słabszy motor o pojemności 4.1 litra oferował moc 260 koni mechanicznych, zaś 4.7 V8 oddawało w ręce kierowcy moc aż 290 koni mechanicznych. Co ciekawe, poza pięciostopniową manualną skrzynią biegów, klienci mogli wyposażyć się w trzystopniowy automat, co było dość ciekawym zagraniem. Prędkość maksymalna wynosiła zaś 230 kilometrów na godzinę.
Druga generacja Quattroporte przeszła sporą modyfikację pod kątem wyglądu, na co z pewnością wpływ miała zmiana projektanta – nowe wcielenie tego luksusowego sedana zostało stworzone przez Marcello Gandiniego. Samochód miał aż 5,2 metra długości, a także był o wiele masywniejszy od swojego poprzednika. Kryzys paliwowy wymusił na marce użycie innego silnika – tym razem pod maską znalazło się V6 o pojemności 3 litrów i mocy 210 koni mechanicznych. Auto niestety okazało się wpadką, między innymi z uwagi na fakt, iż w tamtym momencie Maserati było częścią koncernu Citroen, który ogłosił bankructwo w 1974 roku – w roku prezentacji Quattroporte II. Sprawiło to, iż auto trafiło do produkcji dopiero w 1976 roku i było produkowane zaledwie przez dwa lata.
Przez wiele następnych lat Quattroporte szukało swojej tożsamości. Trzecią generację projektował słynny Giorgetto Giugiaro, czwarte wcielenie zaś ponownie trafiło pod ołówek Gandiniego, a cechą charakterystyczną tego auta były tylne nadkola, które chowały część tylnych kół. Przez ten czas Quattroporte zeszło również z segmentu F do kategorii E. Piąta generacja powstała po trzyletniej przerwie i była prekursorem nowego wyglądu samochodów od Maserati. Auto było dostępne zarówno jako sedan, jak i shooting brake, co było ciekawym zagraniem. Wróciło również w poczet segmentu F, co podtrzymuje szósta generacja, produkowana od 2013 roku aż do dziś.
Maserati Quattroporte – dane techniczne
Maserati Quattroporte nadal jest sedanem niezwykle luksusowym, który posiada najwyższą jakość wykończenia, świetny poziom komfortu, a także niebagatelne rozmiary. 5263 mm długości, 1958 mm szerokości oraz 1481 mm wysokości to gabaryty, które same w sobie sprawiają, iż Quattroporte na ulicy budzi respekt.
Maserati Quattroporte – gama silnikowa
W najnowszej generacji Quattroporte spotkamy się z silnikami, które zostały stworzone przez Ferrari. Słabsze jednostka V6 o pojemności 3 litrów generuje 410 koni mechanicznych, zaś 3.8 V8 oferuje aż 530 KM! Obie jednostki posiadają dwie turbosprężarki i są sprzężone z 8-stopniową skrzynią automatyczną. Dostępny jest również diesel V6 o mocy 350 koni mechanicznych.
Maserati Quattroporte – ceny
Za Maserati Quattroporte z silnikiem diesla wprost z salonu będziemy musieli zapłacić co najmniej 593 tysiące złotych. Najtańsza wersja z benzynowym 3.0 V6 biturbo jest już zaś warta aż 720 tysięcy złotych. Jeżeli zaś zdecydujemy się na edycję Trofeo z jednostką 3.8 V8, będziemy musieli wyłożyć na stół minimum 950 tysięcy złotych.