Mazda CX-3 to miejski crossover produkowany przez japońską markę w latach 2014-2022. Ten model jest powiększoną wersją Mazdy 3 – ta delikatnie uterenowiona wersja kompaktu to 5-drzwiowy crossover, który świetnie sprawdzi się zarówno na trasie jak i w mieście. Zwłaszcza, że Mazda idąc nieco pod prąd. Zamiast turbodoładowanych silników, stosuje większe jednostki – do CX-3 proponowała między innymi spore, dwulitrowe benzynowe jednostki, które oznaczają się świetnym momentem obrotowym, a przyspieszenie do 100km/h zajmuje jedynie 9 sekund, co w przypadku crossovera jest bardzo dobrym wynikiem. Do wyboru oczywiście są również egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi. Wnętrze może nie jest przestronne jak w limuzynie, ale w końcu to typowy miejski crossover, który ma być kompaktowym modelem z założenia. Jakość wykończenia wnętrza w modelu CX-3 stawia go na równi z modelami klasy premium. Do dyspozycji jest spory bagażnik. Jeżeli interesuje Cię używana Mazda CX-3, warto zajrzeć na naszą stronę, gdzie znajdziesz liczne oferty sprzedaży tego modelu.
Mazda CX-3 FAQ:
Jakie jest średnie spalanie Mazdy CX-3?
Mazda opanowała sztukę robienia 4-cylindrowych silników, które spełniają kolejne normy emisji spalin. Rodzina SKYACTIV jest naprawdę uznana i napędza praktycznie każdy z modeli japońskiego producenta. Jednym z nich jest najmniejszy z crossoverów, czyli miejska Mazda CX-3.
Pod maską należącej do segmentu B Mazdy CX-3 aktualnie znajdziemy tylko wolnossącą jednostkę 2.0 SKYACTIV-G. Oferuje ona naprawdę solidne spalanie w każdych warunkach. Według testów WLTP średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi 6.2 litra na 100 kilometrów. Emisja szkodliwego dwutlenku węgla wynosi z kolei 140 gram na kilometr.
Wybór automatycznej przekładni dość wyraźnie wpływa na spalanie tego silnika. Z nią średnie spalanie w cyklu mieszanym to aż 7.1 litra na 100 kilometrów, a emisja dwutlenku węgla wynosi 160 gram na kilometr. Przy niskich prędkościach miejskich ta jednostka spala kolejno 8.4 lub 9.1 litra na 100 kilometrów.
Jaki silnik wybrać Mazdy CX-3?
Aktualnie Mazda nie oferuje praktycznie żadnego wyboru pod względem jednostek napędowych w swoim miejskim crossoverze CX-3. Jedyny dostępny silnik to wolnossąca jednostka 2.0 SKYACTIV-G. Dysponuje ona mocą maksymalną rzędu 121 koni mechanicznych, która jest dostępna w typowym dla Mazdy momencie, czyli przy 6000 obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi 206 niutonometrów i jest dość szybko do dyspozycji, gdyż skorzystamy z niego już przy 2800 obrotach na minutę.
Za Mazdę CX-3 z jednostką 2.0 SKYACTIV-G połączoną z 6-biegową skrzynią manualną zapłacimy 91 lub 104 tysiące złotych. Takie auto oferuje przyspieszenie do 100 km/h rzędu 9.1 sekundy oraz prędkość maksymalną rzędu 192 kilometrów na godzinę. Wybranie automatycznej przekładni nie tylko pogarsza przyspieszenie, ale też zwiększa spalanie i cenę. Za takie auto zapłacimy 99 lub 112 tysięcy złotych, a przyspieszenie do setki trwa 9.9 sekundy. Prędkość maksymalna to 187 km/h.
Jakie są opinie o Mazda CX-3?
Auto nie przyjęło się tak dobrze jak inne modele Mazdy po rewolucji z początku drugiej dekady XXI wieku, lecz wciąż oceny są głównie pozytywne. Auto ma naprawdę atrakcyjny design zgodny z filozofią KODO, której celem jest nadanie dynamiki statycznemu nadwoziu, a także korzysta z uznanych jednostek z rodziny Skyactiv. Te są bardzo dobrze oceniane i uznawane za jedną z głównych zalet miejskiego crossovera. Na dobrym poziomie znajduje się również bezawaryjność auta oraz łatwość jego utrzymania. Właściwości jezdne również są zaletą tego samochodu.
O ile właściwości jezdne stoją na dobrym poziomie znanym z innych modeli Mazdy, tak wnętrze odstaje od swoich braci pochodzących z kraju kwitnącej wiśni. Według użytkowników na najgorszym poziomie spośród rzeczy ocenianych jest ergonomia wnętrza oraz widoczność zza kierownicy. Przestrzeń dla pasażerów również nie jest zadowalająca. Wyciszenie jest średnie, lecz plasuje się ponad przeciętną w segmencie.
Jakie są wymiary Mazdy CX-3?
Auto znajduje się w segmencie B wśród crossoverów i rywale o podobnych wymiarach to między innymi uznane w tej klasie inne azjatyckie pojazdy takie jak Nissan Juke, Hyundai Kona czy Kia Stonic. Do tego walczy on również z reprezentantami Starego Kontynentu do których należy Renault Captur czy też Volkswagen T-Roc.
Mazda CX-3 korzysta z tej samej płyty podłogowej co Mazda 2 i dzieli z nią rozstaw osi wynoszący 2570 milimetrów. Długość auta to 4275 milimetrów, a szerokość mierzy 1765 milimetrów bez lusterek. Ich rozłożenie powiększa tą wartość do 2049 milimetrów. Wysokość sięga 1535 milimetrów przy prześwicie wynoszącym 155 milimetrów. Średnica zawracania to 10,6 metra.
Auto ma masę własną wynoszącą 1235 kilogramów. Rośnie ona przy montażu skrzyni automatycznej do 1265 kg. Dopuszczalna masa całkowita to kolejno 1692 oraz 1727 kilogramów. W bagażniku zmieścimy od 350 do nawet 1260 litrów po złożeniu drugiego rzędu siedzeń.
Jakie są ceny Mazda CX-3?
Mazda CX-3 nie bytowała na rynku europejskim przez długi czas i wraz z końcem 2021 roku ten ciekawy crossover zniknął ze sprzedaży – zastąpiony został on przez Mazdę CX-30. Ile jednak kosztowała Mazda CX-3 przed wycofaniem z rynku? Za podstawową wersję tego miejskiego crossovera trzeba było zapłacić co najmniej 90 900 złotych. Za najlepszą edycję tego auta, czyli SkyPrestige +, żądano oczywiście więcej, bo minimum 115 900 złotych.