Opel w swojej historii miał bardzo dużo nietypowych samochodów. Jeden z nich to owoc współpracy z japońskim producentem Suzuki. Dzięki temu aliansowi powstał Opel Agila, czyli przedstawiciel segmentu A, który był budowany w Gliwicach, a następnie w Ostrzyhomiu. Auto produkowano w latach 2000-2014 i zniknęło z rynku na rzecz aut z bardziej europejskim stylem.
Opel Agila – historia modelu
Prezentacja Agili odbyła się podczas prestiżowych genewskich targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show 2000. Pokazano wtedy prototypowy model Concept A, który następnie stał się Agilą, gdy wkroczył do produkcji pod koniec 2000 roku. Budowa samochodu przez cały okres produkcji od 2000 do 2007 roku odbywała się w polskim zakładzie, który mieści się w Gliwicach.
Opel Agila jest blisko spokrewniony, a wręcz bliźniaczy z konstrukcją Suzuki, którą był model Suzuki Wagon R+ II. W Japonii samochód ten to kei car, a w Europie jest on mikrovanem z segmentu A. Samochód ze znaczkiem Opla od konstrukcji Suzuki różni się głównie detalami, wykonaniem wnętrza oraz użytymi jednostkami napędowymi.
Auto to mikrovan, czyli jeszcze mniejsza minivana, więc jego celem jest zapewnienie jak największej przestronności we wnętrzu pomimo niewielkich rozmiarów. W Agili podróżować może do pięciu osób, a bagażnik ma 250 litrów pojemności co jest dobrym wynikiem jak na auto z segmentu A. Jednostki napędowe pochodzą między innymi od Fiata, gdy mowa o wysokoprężnym silniku 1.3 CDTI, który montowano w Agili. Produkcja tej jednostki również odbywała się w Polsce, a dokładniej w zakładach w Bielsku-Białej.
Agila I została wycofana z produkcji w 2007 roku. W czasie 7 lat budowy z fabryki w Gliwicach wyjechało 433,5 tysiąca egzemplarzy tego modelu, z czego znaczna większość została wyeksportowana za granice naszego kraju. W ostatnich dwóch latach produkcji w Gliwicach budowano również bliźniaczy Suzuki Wagon R+.
Agila B, czyli druga generacja auta z segmentu A opracowanego wraz z Suzuki zadebiutowała na Frankfurt Motor Show 2007. Produkcja rozpoczęła się w 2008 roku i nie odbywała się już w Gliwicach, a w Ostrzyhomiu, gdzie mieszczą się węgierskie zakłady Suzuki. W tamtejszej fabryce wraz z Agilą składano jej bliźniaka, czyli Suzuki Splash. Agila w drugiej generacji przestała być mikrovanem i stała się zwyczajnym hatchbackiem segmentu A, który zachował jednak taki element jak bardzo mocno ścięty dach przy klapie bagażnika, gdyż linia nadwozia opada tam praktycznie pionowo na dół.
Agilę B przestano produkować w 2014 roku i model ten został zastąpiony przez również dziś nie produkowanego Opla Karla, który miał nawiązywać do jednego z synów Adama Opla, czyli założyciela niemieckiej marki.
Opel Agila – dane techniczne
Agila drugiej generacji jest długa na 3740 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 2360 milimetrów. Szerokość małego hatchbacka to 1680 milimetrów, a wysokość sięga 1590 milimetrów. Masa własna Opla Agila to nieco ponad tona. W bagażniku pomieścimy 225 litrów, a złożenie tylnej kanapy uwalnia 1050 litrów przestrzeni bagażowej.
Opel Agila – silniki
Pod maską Agili B znajdziemy dwie jednostki benzynowe i jedną wysokoprężną. Podstawowy silnik benzynowy to 1.0 ecoFlex o mocy 65 koni mechanicznych, Ma on 90 Nm maksymalnego momentu obrotowego i pozwala na przyspieszenie do setki w 14.7 sekundy. Dostępny jest tylko z 5-biegowym manualem. Druga jednostka to silnik 1.2 o mocy 86 KM, który wytwarza 114 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie do setki trwa 12.3 sekundy, lecz zamontowanie 4-biegowego automatu wydłuża ten czas do 14.8 sekundy. Diesel to silnik 1.3 CDTI o mocy 75 KM. Moment obrotowy to 190 Nm, a przyspieszenie do setki trwa 13.9 sekundy.
Opel Agila – ceny używanych modeli
Agilę B na rynku wtórnym znajdziemy za co najmniej 10 tysięcy złotych. Chcąc zakupić nowszy egzemplarz należy jednak wydać nawet ponad 20 tysięcy złotych. Najczęściej spotykane roczniki to 2008-2012, gdyż w tym okresie auto było sprzedawane w Polsce. Potem zostało wycofane, a tak mały samochód nie cieszy się większa popularnością jeśli chodzi o sprowadzanie z zagranicy.