Aktualnie Opla kojarzymy głównie z niemiecką precyzją i tworzeniem dobrych, lecz niezbyt porywających aut. Ot, niemiecka pragmatyczność w każdym calu. Jednak jeszcze nie tak dawno producent z Russelsheim był w stanie tworzyć naprawdę przełomowe i intrygujące konstrukcje, które do dzisiaj są wspominane przez fanów marki z rozrzewnieniem. Bez wątpienia do tej grupy można zaliczyć Opla Omegę – jedno z dzieci rewolucji, która zadziała się w gamie modelowej Niemców pod koniec lat osiemdziesiątych. Dlaczego Omega aktualnie jest samochodem wręcz kultowym?
Opel Omega – historia modelu
Opel Omega był pierwszym modelem z trójki (należały do niej także Vectra oraz Calibra), która swój debiut zaliczyła w drugiej połowie lat 80. XX wieku. Był to samochód klasy E, wobec czego z marszu Omega posiadała mocną konkurencję, lecz mimo wszystko było to jak na ten segment dość budżetowe auto. Pod względem wyglądu Omega A, która zadebiutowała w 1986 roku, nie tworzyła efektu „wow”. Co innego jednak można powiedzieć o jej podzespołach oraz technologicznych rozwiązaniach zastosowanych w tym aucie.
Opel Omega bowiem posiadał naprawdę intrygujące rozwiązania technologiczne w obrębie zawieszenia, układu chłodniczego czy ergonomii, dzięki czemu bez problemu tym nie aż tak wielkim autem mogło w sporym komforcie podróżować pięć osób. Bagażnik o pojemności aż 520 litrów w wersji sedan i 540 litrów w wersji kombi pozwalał dodatkowo na pomieszczeni naprawdę sporej liczby bagaży. Nie można również nie wspomnieć o świetnych silnikach, na czele z dieslowym 2.3 Turbo oraz benzynowymi 2.6 oraz 3.0 V6.
W 1987 roku starania inżynierów zostały wynagrodzone jedną z najbardziej prestiżowych nagród w świecie motoryzacji – Omega A otrzymała statuetkę dla Samochodu Roku 1987 roku. Napędziło to dodatkowo sprzedaż oraz zainteresowanie wokół auta, dzięki czemu policja w Wielkiej Brytanii zakupiła wiele egzemplarzy Opla Omegi i używała jej jako radiowozów.
Opel Omega – legendarna druga generacja
Choć pierwsza wersja Opla Omegi zdobyła największe uznanie wśród motoryzacyjnej prasy, to właśnie Opel Omega B jest aktualnie uważane za auto wręcz kultowe. Samochód zadebiutował na rynku w 1994 roku, znacznie odświeżając swój wygląd. Auto nabrało mniej kanciastych kształtów, a także wyglądało o wiele bardziej elegancko. Znacznie powiększyły się również same rozmiary.
Po raz kolejny Omega znalazła się dość wysoko w walce o tytuł Samochodu Roku. W plebiscycie w 1995 roku przegrała jednak z Fiatem Punto oraz Volkswagenem Polo, zajmują nadal świetną trzecią pozycję. W 1999 roku na rynek trafił facelifting Omegi B, który przez niektóre osoby jest uważany za Omegę C. Choć nie jest to prawda, należy zauważyć, iż pod względem bezpieczeństwa oraz stopnia komfortu facelifting znacznie poprawił notowania Omegi na rynku.
Ostatecznie w 2003 roku Opel Omega zniknął z oferty Niemców i nie otrzymał on niestety żadnego następcy. Opel bowiem skupił się na rozwoju swoich aut z niższych segmentów, co zakończyło spore tradycje tej marki w klasie E.
Opel Omega – dane techniczne
Wersje sedan oraz kombi Opla Omegi różniły się nieznacznie rozmiarami. Sedan posiadał 4790 mm długości, 1785 mm szerokości oraz 1455 mm wysokości. Kombi zaś było dłuższe (4820 mm) i wyższe (1500 mm), jednocześnie posiadając tę samą szerokość. Masa własna auta wynosiła w zależności od wersji 1400-1530 kilogramów, co jest sporym wynikiem. Spory bagażnik o wielkości 530 litrów (w przypadku kombi było to 540 litrów) podkreślały status Omegi jako szybkiego, wygodnego, ale także praktycznego samochodu.
Opel Omega – gama silnikowa
Opel Omega posiadał naprawdę szeroką gamę silnikową, składającą się z kilkunastu jednostek napędowych. Tymi najmocniejszymi i najbardziej aktualnie pożądanymi są 2.5-litrowy turbodiesel – mocy 131 lub 150 koni mechanicznych, potężne 3.2 V6 o mocy 218 KM, a także wyjątkowa, limitowana wersja z kolosalnym motorem 5.7 V8 o mocy aż 310 koni mechanicznych.
Opel Omega – ceny na rynku aut używanych
Ceny Opla Omegi mogą naprawdę mocno się wahać w zależności od egzemplarza oraz jednostki napędowej. Ogółem nie powinniśmy mieć problemu ze znalezieniem dobrego egzemplarza nawet za mniej niż 10 000 złotych, lecz te najlepiej zadbane egzemplarze mogą kosztować nawet ponad 20 000 złotych. Wersje specjalne, jak Lotus Omega czy Opel Omega V8 to zaś samochody na tyle rzadkie i potężne, iż ich ceny liczone są nawet w setkach tysięcy złotych!