Opel ma dość bogatą historię budowania małych, sportowych coupe. Auta tego typu niemiecka marka tworzyła w sporej ilości w XX wieku i jednym z przykładów tych działań jest Opel Tigra, który jest małym sportowym coupe, które wpierw miało debiutować jako kabriolet. Auto doczekało się dwóch generacji i zawsze oparte było na Oplu Corsie.
Opel Tigra – historia modelu
Tigrę zaprezentowano w 1993 roku podczas frankfurckich targów motoryzacyjnych Frankfurt Motor Show 1993. Pokazane auto było tak naprawdę Oplem Corsą B, ale w innym nadwoziu. Niemiecka marka postanowiła bowiem stworzyć tanie i przystępne „sportowe” coupe. Słowo to jest w cudzysłowie, gdyż Tigra ze sportem za wiele nie ma wspólnego. Nie można jej nazwać nawet autem usportowionym.
Tigra jest zwyczajnym coupe segmentu B. Konstrukcyjnie nie różni się praktycznie w żaden sposób od Corsy B z której pochodzą praktycznie wszystkie części. Największa i wręcz kolosalna różnica to nadwozie. Jest ono niezwykle ciekawe. O ile przód nie powala, tak tył przykuwa wzrok. Wynika to z faktu, że wpierw Tigra miała być dwuosobowym kabrioletem. Projekt jednak porzucono. Zamiast kabrioletu z projektu stworzono coupe, które z tyłu za słupkiem B ma po prostu jedną wielką szybę. Gdyby ją usunąć auto wyglądałoby jak malutki pick-up.
Tigra wygląda bardzo kobieco i to z tą płcią utożsamia się przede wszystkim ten samochód. Nie oferuje on nic nadzwyczajnego by być ciekawym, sportowym coupe z racji na to, że praktycznie wszystkie elementy w tym silniki pochodzą z Corsy. Bardzo słabo wypada także wnętrze wyjęte żywcem z miejskiego hatchbacka, co oznacza brak jakiegokolwiek polotu czy też piękna. Jedyna różnica na korzyść sportowości to tak naprawdę zawieszenie, które jest bardziej sztywne i responsywne, co jednak znacznie zmniejsza komfort jazdy. Tigra zniknęła z produkcji w 2000 roku.
Na przywrócenie modelu zdecydowano się w 2004 roku. Wtedy zadebiutowała Tigra Twin Top, która oparta jest tym razem na Corsie C. Auto nie jest już coupe, a kabrioletem ze składanym metalowym dachem. Jego rywalami są więc auta takie jak Peugeot 207 CC czy też często wyśmiewany Nissan Micra CC. Tigra Twin Top na tle konkurencji wyróżnia się przede wszystkim tym, że jest dwumiejscowa. Usunięto tylną ławkę, która w większości aut nie pozwoli usiąść tam nikomu o wzroście większym niż 150 cm na rzecz wnęki na bagaż oraz większej przestrzeni dla kierowcy i pasażera z przodu. Ponownie auto korzysta z większości elementów Corsy, więc nie ma co liczyć na luksusy i wielkie emocje. Z pomysłu o nazwie Tigra Opel zrezygnował w 2009 roku.
Opel Tigra – dane techniczne
Pierwsza generacja Tigry jest długa na 3,92 metra przy rozstawie osi wynoszącym 2,43 metra. Szerokość to 1,6 metra, wysokość sięga 1,34 metra. Masa własna coupe to niecała tona, a bagażnik pomieści 215 litrów.
Tigra Twin Top ma bardzo podobne wymiary. Długość to również 3,92 metra. Większa jest szerokość, która mierzy 1,69 metra i wysokość sięgająca 1,36 metra. Większy jest również rozstaw osi wynoszący 2,49 metra. Masa własna to od 1235 do 1285 kilogramów. Niezła jest pojemność bagażnika. Z rozłożonym dachem wynosi ona 440 litrów. Złożenie go ogranicza jednak ją do 250 litrów.
Opel Tigra – silniki
Pod maską Tigry pierwszej generacji znajdziemy jedynie dwie benzynowe jednostki. Podstawowa to 1.4 ECOTEC o mocy wynoszącej 90 koni mechanicznych. Licząc na nieco większe osiągi należy postawić na silnik 1.6, który generuje 106 koni mechanicznych. W Tigrze Twin Top znajdziemy także silnik wysokoprężny. Jest to najsłabsza jednostka z gamy. Na olej napędowy działa bowiem silnik 1.3 CDTI ECOTEC o mocy zaledwie 70 koni mechanicznych. Benzyny to 90-konne 1.4 oraz sporo większa jednostka 1.8, która wytwarza 125 koni mechanicznych.
Opel Tigra – ceny używanych modeli
Tigra pierwszej generacji nie cieszy się większą popularnością, a jej ceny są niezbyt wysokie. Tigrę A można zakupić już za zaledwie 3 tysiące złotych. Tigra Twin Top jest częściej spotykana. Jej ceny zaczynają się już od około 4 tysięcy, a niektóre egzemplarze osiągają nawet cenę rzędu 13 tysięcy złotych.