Opel Vectra to osobowy model klasy średniej produkowany przez niemiecką markę w latach 1988-2008. Auto przez okres produkcji doczekało się trzech generacji, a ostatnia – Vectra C – wciąż pozostaje ciekawą opcją na rynku tanich aut używanych. Model produkowany był jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback, 5-drzwiowy kombi, a także jako 5-drzwiowy hatchback w wersji Signum. Trzeciej generacji ciężko cokolwiek zarzucić – producent pozbył się problemów z korozją i innymi usterkami. Niewątpliwą zaletą Vectry są jej niskie koszty eksploatacji, w końcu części nadal są ogólnodostępne, a wysoka znajomość konstrukcji Opla przez mechaników zdecydowanie obniża koszty napraw. Samochód oferuje sporo miejsca, jednak samo wnętrze już nie zaskakuje, kwestią jest oczywiście produkcja sprzed ponad 15 lat. Mimo tego plastiki są dobrze spasowane i nie powinny wydawać irytujących odgłosów. Producent do modelu zapewnił szeroką gamę silników wysokoprężnych i benzynowych. Najbardziej polecaną i najłatwiejszą do znalezienia wersją jest sedan z jednostką benzynową 1.8 l. Następcą modelu jest Insignia. Jeśli interesuje Cię używany Opel Vectra, koniecznie sprawdź oferty sprzedaży na naszej stronie - tu z pewnością znajdziesz egzemplarz dopasowany do Twoich oczekiwań.
Opel Vectra
Opel Vectra to bardzo ważny model w historii niemieckiej marki. Był częścią sporej rewolucji modelowej, która nastąpiła pod koniec lat 80. XX wieku. Współpraca z General Motors zdecydowanie tchnęła w projektantów Opla nowe pomysły na podbicie europejskiego rynku, które wyszły lepiej lub gorzej. Vectra na przestrzeni trzech generacji zdobyła sporo uznania w segmencie D, z drugiej strony jednak widok dość pospolitego auta na żółtych, zabytkowych tablicach rejestracyjnych może być zadziwiającym. Jakim autem jest, a raczej był Opel Vectra?
Opel Vectra – historia modelu
Opel Vectra miał w gamie modelowej marki z miejscowości Russelsheim zastąpić wysłużoną już Asconę. Ostatecznie samochód został zaprezentowany pod koniec 1988 roku, lecz niemal od razu trafił on do produkcji. Vectra była samochodem globalnym – fabryki, które ją tworzył, mieściły się nie tylko w Europie (Niemcy, Wielka Brytania, Jugosławia), ale także w Egipcie, Wenezueli czy Brazylii.
Choć Opel Vectra był w większości samodzielną konstrukcją Niemców, wiele rozwiązań było dzielonych ze szwedzkim Saabem, na czele z platformą. Pierwotnie pierwsza generacja Vectry była dostępna jedynie w nadwoziu sedan, lecz już po roku na rynek trafiła również bardziej wszechstronna i dla wielu o wiele ładniejsza wersja liftback.
Pod kątem konstrukcyjnym, pierwsza Vectra była dość zaawansowanym samochodem. Niezależne przednie zawieszenie, pół-niezależne tylne zawieszenie o skomplikowanej budowie, a także montaż silnika i skrzyni biegów na specjalnej ramie pomocniczej nie tylko zmniejszało wagę auta, ale także było intrygującą nowinką technologiczną. Vectra zdobyła spore zainteresowanie nie tylko miłośników motoryzacji, ale także mediów branżowych, kończąc plebiscyt na Europejski Samochód Roku 1989 na świetnej drugiej pozycji.
To jednak nie wszystko – w przypadku najpotężniejszych egzemplarzy, jak na przykład 2.5 V6 znane z pokrewnej Calibry, Opel oferował napęd na cztery koła, który robił niemałą furorę. Vectra ogólnie była uznawana za spory skok technologiczny w wykonaniu Opla, w szczególności na tle dość przestarzałego poprzednika, Ascony. Opel próbował również reklamować Vectrę... na torach wyścigowych. Model ten brał udział w wyścigach samochodów turystycznych, a także zdołał nawet zaliczyć swój epizod jako samochód bezpieczeństwa podczas wyścigu Formuły 1, co było wydarzeniem bezprecedensowym.
Opel Vectra – następne generacje
Opel Vectra drugiej generacji był swoistym rozwinięciem i odświeżeniem formuły, która wyklarowała się podczas pracy nad pierwowzorem. Tak naprawdę dopiero lifting wniósł powiew świeżości do kwestii designu tego auta. W drugiej generacji bowiem skupiono się na podniesieniu komfortu oraz mocy auta. Warto na przykład wspomnieć o intrygujących limitowanych wersjach i500 oraz i30. Ta druga oferowała kierowcy potężny silnik 3.0 V6 o mocy aż 220 koni mechanicznych.
Trzecia generacja, jak się potem okazało, była ostatnią dla Opla Vectry. Samochód przeszedł tym razem spore zmiany w wyglądzie, nabierając bardziej obłych kształtów z przodu oraz charakterystycznego designu klapy tylnej – kanciastej i mocno ściętej. Ostatecznie produkcję tego auta zakończono w 2008 roku, zastępując Opla Insignię.
Opel Vectra – dane techniczne
Opel Vectra trzeciej generacji posiadał dość kompaktowe wymiary, jak na swoją klasę, choć zależy to mocno od wersji. Vectra C posiadała kolejno 4596 mm długości (4822 mm w przypadku kombi), 1798 mm szerokości oraz 1460 mm wysokości (kombi: 1500 mm). Waga pojazdu nie należała do największych i wynosiła ona 1393 kilogramów.
Opel Vectra – gama silnikowa
Opel Vectra C posiadała ogromną wręcz gamę silnikową. Przez siedem lat produkcji pojawiło się ponad dwadzieścia różnych wersji silnikowych! Najmocniejszymi jednostkami, jaki były dostępne w ostatniej Vectrze, są potężne dieslowe 3.0 V6 o mocy 177 oraz 184 koni mechanicznych, oraz motory w usportowionej wersji OPC – 2.8 V6 Turbo o mocy 255 oraz 280 koni mechanicznych.
Opel Vectra na rynku aut używanych
Opel Vectra aktualnie nie należy do najdroższych samochodów na rynku. Nawet egzemplarze z trzeciej generacji i ostatnich lat produkcji nie powinni kosztować więcej niż 15-20 tysięcy złotych, chyba że mówimy o wersji OPC. Takie egzemplarze potrafią kosztować nawet ponad 35 tysięcy złotych.
Jeśli poszukujesz takiego modelu jak Vectra sprawdź oferty na naszym portalu. Skorzystaj z intuicyjnej wyszukiwarki. Zaznacz dowolne dane techniczne takie jak pojemność silnika, silniki benzynowe, diesla, skrzynia biegów, a także serwis ASO i przebieg.
Wśród opcji wyposażenia które są dostępne wybierz te, które Cię interesują: komputer pokładowy, elektryczne szyby przednie i tylne, elektrycznie regulowane fotele, światła do jazdy dziennej, czy inne. Warto nie skupiać się wyłącznie na zdjęciach i opisach, tylko w miarę możliwości sprawdzić również historię pojazdu za pomocą numeru VIN, zwłaszcza jeśli decydujemy się na używane auto.
Zapisuj do obserwowanych ogłoszenie dodane przez ulubiony komis lub salon. Aby dodać ofertę do obserwowanych zaloguj się do swojego konta.