Rolls-Royce Ghost – geneza modelu
Opisując takie auto, jak Rolls-Royce Ghost, nie można nie wspomnieć o jego poprzednikach, którzy wytyczali szlaki w kwestii hiperluksusowych sedanów. Na początku bowiem trzeba wspomnieć o całej serii Silver, która została rozpoczęta już w 1949 roku. Wtedy to zaprezentowano światu Rolls-Royce'a Silver Dawn. Samochód był produkowany przez sześć lat i posiadał dość charakterystyczny wygląd. Dodatkowo warto wspomnieć iż jak na swoją naprawdę ogromną długość (5168 mm) był dość wąski (1778 mm), choć patrzymy na to z dzisiejszej perspektywy – takie proporcje w latach 40. i 50. nie robiły zbytniego wrażenia.
Kolejnym autem ze wspominanej serii był Rolls-Royce Silver Cloud, który był dostępny nie tylko jako sedan, ale również jako coupe oraz kabriolet. Był dłuższy, szerszy oraz cięższy od swojego poprzednika, a podczas swojego 11-letniego pobytu na rynku doczekał się aż dwóch sporych liftingów. Efektem jednego z nich było wyparcie rzędowej szóstki na rzecz potężnego V8 o pojemności aż 6,2 litra. Tradycję linii Silver kontynuował model Silver Shadow, który sprzedawany był przez aż piętnaście lat. Samochód przez cały swój pobyt na rynku doczekał się czterech wersji specjalnych, a obecnie uznawany jest za pojazd legendarny. Auto sprzedało się w prawie 30 tysiącach egzemplarzy, co jak na tak luksusową markę jest wynikiem wręcz nie do pomyślenia.
Kolejnym kultowym samochodem z linii Silver jest Silver Spirit, który produkowany był jeszcze dłużej, bowiem w latach 1980-1998. Silnik V8 w tym aucie posiadał równo 6,75 litra i generował maksymalnie 304 konie mechaniczne. Pozwalało to na rozpędzenie auta ważącego 2470 kilogramów do setki w 7,9 sekundy, co jak na takie gabaryty jest imponującym rezultatem. Linię Silver zamknął zaś model Silver Seraph, produkowany we współpracy z Bentleyem. Silver Seraph mógł się pochwalić długością na poziomie aż 5390 milimetrów. Sprzedawany był jednak zaledwie pięć lat, gdyż potem wprowadzono zupełnie nową linię modelową, o której zresztą dzisiaj mowa.
Rolls-Royce Ghost – historia modelu
Po siedmiu latach od wygaszenia linii Silver, Rolls-Royce pokazał światu następcę wspominanego Silver Serapha. Auto nosiło nazwę Ghost i od razu wzbudziło ogromne zainteresowanie branżowej prasy. Samochód pod kątem wyglądu inspirowany jest Silver Ghostem, produkowanym w latach 1916-1926. Oczywiście więcej nawiązań jest w nazwie, niż w designie, bowiem 100 lat temu samochody wyglądały zgoła inaczej. W pierwszej generacji Ghosta znajdował się potężny silnik V12 o pojemności 6,6 litra oraz kolosalnej mocy 570 koni mechanicznych.
Druga generacja Ghosta (pewne zerwanie z tradycją – zamiast nowego modelu, otrzymaliśmy kolejne wcielenie) pojawiła się na rynku w 2020 roku, a wygląd auta został znacznie unowocześniony. Tym razem pod maską znalazł się silnik V12, tym razem o pojemności 6,75 litra oraz ze wspomaganiem w postaci dwóch turbosprężarek. Ten potwór może pochwalić się mocą aż 563 koni mechanicznych. Ghost jest długi na 5545 bądź nawet 5715 mm w powiększonej wersji, cechuje się szerokością 1979 mm, a także masą na poziomie dokładnie 2553 kilogramów.
Rolls-Royce Ghost – sprzedaż i ceny
Takie samochody, jak Rolls-Royce Ghost nie są produkowane masowo, co oczywiście nie dziwi. Rok 2021 dla tego modelu był jednak najlepszym od roku 2015. W poprzednich 12 miesiącach sprzedano dokładnie 186 egzemplarzy Ghosta. Jeżeli chcielibyście kupić sobie takie auto, przyszykujcie sobie około... co najmniej półtora miliona złotych.