Nadwozie typu sedan było zawsze uważane za bardziej eleganckie. Było na tyle popularne, że używano go nawet do samochodów miejskich takich jak Seat Cordoba. Czasy się jednak zmieniają. Trzeba przyznać, że auta typu sedan klasy miejskiej takie jak Seat Cordoba używane to jedne z ciekawszych propozycji w segmencie B. Mało które auto z ostatniej dekady XX wieku i pierwszej w XXI wieku może się bowiem pochwalić miejskimi wymiarami i bagażnikiem o pojemności nawet 485 litrów. Tego nietypowego w dzisiejszych czasach sedana możesz zakupić poprzez wykorzystanie ogłoszeń sprzedaży, które odszukasz, korzystając z naszej oferty.
Modele Seat FAQ:
Jakie są ceny Seat Cordoba?
Seat Cordoba był modelem, który był niejako odrzutem po nagłej wolcie modelu Toledo z sedana w stronę... miniwana. Tak, Seat na początku tego stulecia naprawdę mocno się miotał. Ta teza ma swoje potwierdzenie w tym, iż po dwóch generacjach Cordoba znów stała się... Seatem Toledo. Co jednak, jeżeli przeglądamy oferty sprzedaży i koniecznie chcemy kupić właśnie Cordobę? Warto przygotować sobie od 5 do 15 tysięcy złotych.
Seat w swojej historii miał wiele intrygujących zwrotów mocno wskazujących na fakt, iż hiszpański producent ciągle poszukuje swojego własnego miejsca na rynku. Koncern VAG jest bowiem po brzegi wypchany typowymi samochodowymi markami, które chcąc nie chcąc posiadają dość sporą siłę przebicia. Jednym z idealnych przypadków takiego kombinowania ze swoim stylem i planami był Seat Cordoba – sedan, który mimo ciekawej koncepcji zawsze w gamie Hiszpanów stał mimo wszystko trochę z boku.
Seat Cordoba – historia modelu
Seat Cordoba został ujawniony w 1993 roku i wiele wskazywało na to, iż ma to być naprawdę mocny debiut producenta z Martorell. Za koncept samego nadwozia odpowiadał wybitny włoski projektant Giorgetto Giugiaro, a kampania promocyjna kształtowała Cordobę jako uniwersalny samochód przeznaczony na rynek globalny. Polskim akcentem w tej historii był fakt, iż pierwsza generacja Cordoby była produkowana między innymi w Poznaniu.
Podstawowym wariantem Cordoby był czterodrzwiowy sedan, z którym najmocniej kojarzymy ten samochód. To jednak było za mało, by efektywnie rozpędzić sprzedaż Cordoby – w gamie bowiem widniało już dość podobne Toledo, choć oficjalnie było ono liftbackiem. W 1996 roku wprowadzono więc wariant SX Coupe, a także wersję Vario, która stosowała nadwozie kombi. Pozwoliło to Cordobie uzyskać własną osobowość, a także przyciągnąć uwagę większej liczby potencjalnych odbiorców, chętnych na zakup tego auta.
Zróżnicowana była również gama silnikowa, choć tylko dwie jednostki pozwalały zejść Cordobie poniżej 10 sekund w teście przyspieszenia 0-100 km/h. Plusem było jednak dość oszczędne zużycie paliwa. Wiadome było jednak, iż koncepcja wymaga pewnych usprawnień.
Seat Cordoba – druga generacja
W 2002 roku zadebiutowało drugie wcielenie Seata Cordoby, które nie wywołało większych emocji. Sedan segmentu B (Cordobę II na premierę obdarto z jakichkolwiek innych wersji nadwozia) zadebiutował bowiem w środku drugiej generacji Toledo, który wyewoluował w... sedana segmentu C. Cordoba wchodziła więc na rynek posiadając dość wymagającego konkurenta pod swoim własnym dachem.
Sytuację próbowano ratować na kilka sposobów. W 2004 roku Toledo jakimś cudem stało się miniwanem, w dodatku bliźniaczo podobnym do znajdującym się do rynku Altei. Rozczarowującą gamę silnikową próbowano reperować choć trochę mocniejszymi jednostkami, a nawet dodano z opóźnieniem wariant coupe.
To wszystko jednak koniec końców było za mało – Cordoba przegrała walkę o pozycję na rynku na skutek mało logicznych działań zarządu Seata, a także, niestety, swojej niepraktyczności. Ostatecznie rok 2009 był ostatnim rokiem życia Cordoby, której następcą okazał się... Seat Toledo IV.
Seat Cordoba – dane techniczne
Seat Cordoba drugiej generacji, jak na sedana, posiadał naprawdę małe gabaryty, nawet jeżeli zwrócimy uwagę na fakt, iż mieścił się on w segmencie B – 4280 mm długości, 1698 mm szerokości oraz 1441 mm wysokości to niezbyt porywające gabaryty, którymi równie dobrze mógłby się chwalić hatchback.
Mimo wszystko, patrząc na te wymiary, mogły zdecydowanie imponować rozmiary bagażnika – z rozłożonymi wszystkimi pięcioma siedzeniami cechował się bowiem pojemnością aż 485 litrów. Masa własna także była naprawdę niewielka – w najlżejszej wersji wynosiła ona 1066 kilogramów.
Seat Cordoba – gama silnikowa
Na premierę klienci chcący kupić Cordobę mogli wybrać benzynowe silniki 1.2 (64 KM) oraz 1.4 (100 KM), a także dieslowe 1.4 (80 KM) i jeden z trzech wariantów 1.9 o mocy 64, 100 lub 130 KM. Szału zdecydowanie nie było, lecz przez lata gama jednostek została bardzo mocno rozbudowana. Najmocniejszą z nich pozostało jednak poczciwe 1.9 TDI 130 KM. Klienci i fani oczekiwali czegoś więcej.
Seat Cordoba – ceny na rynku wtórnym
Aktualnie kupno Seata Cordoby nie będzie należeć do największych wydatków. Nawet w przypadku egzemplarzy z ostatnich lat promocji cena będzie oscylować w okolicach 10 000 złotych, poza naprawdę zadbanymi i dopieszczonymi egzemplarzami. Standardowo jednak Cordobę bez problemu kupimy już za około 6-8 tysięcy złotych.