Smart to wyjątkowy producent pojazdów, których naprawdę nie da się pomylić z niczym innym. Choć mowa tu o konstrukcjach, które nie sprawdzą się raczej w żadnym innym środowisku niż miejska dżungla, te pocieszne konstrukcje posiadają oddane grono fanów. Warto wspomnieć tu na przykład o takim modelu, jak Smart Forfour. Jest to hatchback posiadający, co jak na Smarta jest sporym wyczynem, aż cztery miejsca i był on produkowany wraz z modelem Twingo. Był, ponieważ produkcja obecnie przeszła na wersję elektryczną Forfour autorskiej konstrukcji. Szukając ofert nowszych i starszych Smartów Forfour zdecydowanie warto zaś zajrzeć na naszą stronę!
Smart Forfour
Smart przez lata był raczej traktowany z przymrużeniem oka i na niewielkie samochody tej niemieckiej marki patrzono nieco z góry. Wynika to oczywiście z ich rozmiarów, które są wręcz miniaturowe jak na samochód osobowy. Marka ta posiadała jednak w swojej ofercie auto 4-miejscowe, które jest znacząco większe niż mogłoby się wydawać biorąc pod uwagę markę jaka go stworzyła. Mowa o Smarcie Forfour.
Smart Forfour – historia modelu
Smart swój pierwszy samochód zaprezentował już w 1998 roku. Od samego początku było to jednak zaledwie auto mogące pomieścić dwie osoby. Od roku 2004 zdecydowano się jednak na rozpoczęcie produkcji samochodu zdolnego pomieścić nawet cztery osoby. W ten sposób powstał Smart Forfour. Po raz pierwszy świat ujrzał Smarta Forfour, czyli jak wskazuje nazwa przeznaczonego dla czterech osób, w roku 2004 podczas genewskich targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show 2004.
Pokazany w 2004 roku model to 5-drzwiowy hatchback. Opracowywany był wraz z Mitsubishi, czego efektem jest pokrewieństwo z modelem Colt. Z tym hatchbackiem japońskiej marki Smart Forfour dzieli między innymi płytę podłogową, czy też około 40% części.
W pierwszej generacji Smarta Forfour postawiono na niewielkie jednostki montowane poprzecznie z przodu. Z tego powodu napęd jest również na przód. Forfour pierwszej generacji posiada sztywne, sportowo skonfigurowane zawieszenie, które z przodu opiera się na kolumnie MacPhersona, a z tyłu na belce skrętnej. Pierwotnie na obu osiach można było spotkać hamulce tarczowe. Od 2006 roku zdecydowano się jednak na montaż hamulców bębnowych na tylnej osi. W tym samym roku zakończono produkcję.
Podchodząc do tworzenia Smarta Forfour pierwszej generacji Smart zakładał sprzedaż na poziomie 50 tysięcy sztuk. Wynik ten był blisko osiągnięcia, gdyż na to auto postawiono 48,8 tys. razy. W 2005 roku planowano, że uda się poprawić wyniki i sprzedać nawet 80 tysięcy sztuk tego auta. Tutaj Smart poległ jednak z kretesem. Sprzedano zaledwie 43,7 tysiąca sztuk i do lipca 2006 roku zdecydowano o zakończeniu produkcji.
Druga generacja Smarta Forfour pojawiła się dopiero w 2014 roku. Auto nie było już hatchbackiem z segmentu B, a za to pomniejszono je i trafiło do segmentu A. Samochód jest niemalże bliźniaczy Renault Twingo. Takie same są jednostki napędowe, płyta podłogowa, czy też inne elementy. Z tego powodu druga generacja ma jednostkę z tyłu, napęd na oś tylną, a jej produkcja miała miejsce w miejscowości Novo Mesto w Słowenii. Model wycofano w 2020 roku.
Smart Forfour – elektryczna rewolucja
W 2019 roku Smart oficjalnie ogłosił, że staje się pierwszą europejską marką, która z aut spalinowych przechodzi w pełni na elektryczne. Produkcja pozostała w miejscowości Novo Mesto, lecz do auta trafił napęd elektryczny i dodatkowo przeprowadzono facelifting, który zmienił przede wszystkim pas przedni auta. Zniknęło logo, a w jego miejsce na masce zamontowano napis Smart. Ponadto niżej położono wlot powietrza. Cena podstawowa Smarta Forfour w momencie premiery wynosiła 98 400 złotych.
Smart Forfour – dane techniczne
Smart Forfour to niewielki hatchback z segmentu A, który spokrewniony jest konstrukcyjnie z Renault Twingo. Aktualnie nazwa modelu to Smart EQ Forfour co wskazuje na rodzaj napędu. Samochód ten jest długi na 3495 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2494 milimetrów. Jego szerokość mierzy 1665 milimetrów, a wysokość sięga 1554 milimetrów. Auto wyposażone jest w bagażnik o pojemności 185 litów. Można ją powiększyć maksymalnie do 975 litrów.
Smart Forfour – napęd
Najnowsza generacja Smarta Forfour będąca autem elektrycznym korzysta z jednostki umieszczonej pod podłogą bagażnika. Napędza ona jedynie tylną oś. Moc tej konstrukcji to 82 konie mechaniczne, a maksymalny moment obrotowy wynosi 160 niutonometrów. Taki silnik pozwala na rozpędzenie się do 100 kilometrów na godzinę w 12,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 130 kilometrów na godzinę. Zasilana jest z baterii o pojemności 17,6 kWh. Pozwala ona na przejechanie do 153 kilometrów na jednym ładowaniu.